Francia autók
Egykor élen jártak újító technikai és dizájn megoldásokban. Nem féltek kitűnni, nem féltek vállalkozni és valóban a nép igényeire reagálva gyártották autóikat. Ezek a francia autógyártók, akiknek számtalan furcsa, de legalább ennyi gyönyörű autót is köszönhetünk. Közülük szemezgetünk most.
Bugatti Type 57SC Atlantic
Kezdjünk egy igazi klasszikussal, ami a szakértők szerint is az egyik legszebb és egyébként ezáltal az egyik legértékesebb autó is valaha. Gigászi áron cserélnek gazdát az árveréseken az Atlatnic-ok és nem nehéz megérteni, hogy miért. Ez az autó határozza meg a Bugatti dizájnvonalát egészen a mai napig, a Chironig bezárólag. Innen jön a lópata hűtőrács, az autó tetején végigfutó kiállító ív és a gömbölyített ablakok is. Persze elegancia tekintetében össze sem hasonlítható a két autó.
Citroen SM
Az egyik legjobb korszaknak tekinthetjük a francia gyártó életében, amikor a Citroen és a Bertone egymásra talált, de semmi sem überelheti a piszkos 70-es éveket, amikor még házon belül hozott elképesztően menő formanyelvet a Citroen. Ekkor született a Citroen SM, ami korát megelőzve hozott olyan megoldásokat, mint az üveggel összekötött első fényszórók, a letakart hátsó kerékjárati ívek, hogy tényleg egy űrhajó hatását keltse. És valóban egy űrhajó volt, az űrkorszak kellős közepén. A kormánnyal forduló fényszórókkal, üvegszálas kerekekkel, dinamikus kormányzással és tárcsafékekkel. Igazi presztízs modellként (kupéként?) az erejét egy Maserati V6 szolgáltatta, míg végsebessége 180 km/h volt. Vegyük hozzá a Citroen hidropneumatikus futóművét és máris megvan a tökéletes gran tourismo receptje. És ez még mindig egy Citroen...
Alpine A610
Korszakos, a múltat stílusosan és hitelesen visszahozó márka lett a felélesztett Alpine-ból, aminek eredeti évei alatt is számtalan remek sportautót köszönhettünk. Direkt nem az A110-et fogom kiemelni, mint a legszebb közülük, hanem az A610-et, aminek a létezéséről hajlamosan vagyunk megfeledkezni, hiszen egyetlen adatával sem tűnt ki még a saját korában sem, pedig minden jegyében ott hordozza a 90-es évek báját. Kezdve a kompromisszummentes kupé tetővonallal, a farmotoros elrendezéssel, rajta hatalmsa légterelőkkel és persze folytatva a bukólámpákkal. Sokak szerint ez volt a franciák Porsche 911-ese, egy turbós V6-tal a motortérben, ami 6 másodperc alatt megfutotta a 0-100-at. Ugyanakkor nagyon ritka modellnek számít. Kevesebb, mint 1000 darabot gyártottak belőle.
Renault Avantime
Megoszlanak a vélemények, hogy inkább szép vagy inkább furcsa-e a Renault Avantime. Szerintem viszont van annyira különleges és funkcionális, hogy már szép legyen. Annyi biztos, hogy az idő jót tett a franciák háromajtós, szinte kupé fenekű családi egyterűjéjének. A Renault már akkor sem hallgatott senkire és a saját útját járta, a saját igényei szerint igyekezett megválaszolni a felmerülő ügyfél kérdéseket. Az Avantime újító, minden részletében igazán francia és szerethető, de sajnos szinte minden tekintetben jobbnak bizonyultak a korabeli versenytársai. Talán a Renault-nál se vették komolyan, és tudták, hogy egykor a külön úton járó családok kedvence lesz.
Peugeot 106 Rallye
Nehéz lenne egyetlen korszakalkotó hot hatch-et kiemelni a francia autógyártók történelméből, hiszen megannyi gyönyörű és élvezetesen vezethető autóval látták már el a világot. Elég csak a Renault Mégane RS modelljeire gondolni, amik időről időre a leggyorsabb elsőkerekes sportautónak számítottak, de rengeteg emlékezetes autót köszönhetünk az autósportban szintén aktív Peugeotnak is. Mintha az arányok tökéletesen kiadták volt a 106 Rallye esetében, ami persze fehér felnikkel és a Peugeot sportcsíkjaival párosítva az igazi. Dobták a ködlámpákat és a könnyűfém felniket, helyettük pedig szélesítésekkel dobták fel a kasznit, amit nyilván a rali homologizáció miatt hoztak létre. Egy igazi oldschool hot hatch. 825 kiló egy 100 lóerős szívómotorral párosítva. Mégis nagyobb élmény vezetni, mint a modern sportautók túlnyomó részét.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!