BMW 8

Minden út ide vezetett – BMW M850i xDrive teszt

2019.06.01.

Nem azt mondom, hogy új etalon lett a 8-as BMW, de ha egy autóban azt érezni, hogy minden valahai autóipari fejlesztés azért történt, hogy megszülethessen, az azért elárul valamit.

Mostanában úgy látszik, hogy becsapnak a BMW gyári fotói, mert az X3, X4 és X5 után a 8-ast is sokkal ormótlanabbnak tartottam az első képek alapján, mint amilyen valójában. Azonban míg az SUV-kra csak annyit mondtam, hogy elég jól kiadja a forma, addig az M850i tesztautó átvételekor egy pillanatra megtorpantam. Annyira letaglózott karcsú, dögös, mégis magabiztos vonalaival, hogy megkérdőjeleztem azt is, hogy méltó vagyok-e hozzá. Mostantól, ha megkérdezik, hogy milyennek kell lennie egy, a szó legnemesebb értelmében vett kupénak, akkor csak mutatni fogok egy oldalképet az új 8-asról.

Finoman rajzolt, mégis morcosan szexi, hűen a BMW-génekhez. Jó látni, hogy amíg az autóipar nagy erőkkel igyekszik elcsépelni a kupé szót a másképp ívelt tetejű szabadidő-autó mutánsokkal, addig a BMW-nél még emlékeznek a kupéság ősi receptjére: két ajtó, keret nélküli ablakok, hosszú orr, kacsapopóban végződő és még hosszabban elnyújtott tetővonal, széles vállak. Ráfolyik az útra, miközben kikezdhetetlenül magabiztosan feszít ezeken a vékonyküllős 20-colos könnyűfém felniken és az aggasztóan peres Bridgestone nyári gumikon.

Régen talán még azt is meglépték volna, hogy kétüléses legyen, de mára ez akkora polgárpukkasztásnak tűnne, hogy inkább begyömöszölték még két kamuülést hátra, hogy ne tűnjön annyira öncélúnak. No, nem mintha bárki elférne ott, normális első üléspozíció mellett nemhogy kicsi a lábtér, hanem szimplán nem maradt, ami egy közel 5 méter hosszú autóban azért mégis csak furcsa, noha tudom jól, hogy egy kupé hátsó sorát egyszerűen nem illik becsmérelni.

A hátsó üléssor éppen arra jó, hogy ledöntsük a háttámlákat és tovább hosszabbítsuk az amúgy is meglepően tágas és hosszú, 420 literes csomagteret, ami ugyan kis résen át pakolható, és az ajtózsanérok is elég sok helyet elfoglalnak, de a golftáskát biztos vagyok benne, hogy elnyeli. Márpedig mi másnak kéne megfelelnie egy valódi túraautónak. Hiszen hiába nézik sokan sportautónak, a 8-as továbbra is inkább GT, csakúgy, mint 20 évvel ezelőtti legendás elődje, és ez így is van rendjén.

Az M850i azonban sokkal többről szól, mint a kényelmes hosszútávú utazások. Ennyiszer még talán egy teszthét során sem hangzott el a számból a tökéletes szó. Amikor annak idején megálmodták, hogy milyen egy tökéletes autó, akkor valószínű pontosan erre gondoltak, csak korábban nem állt rendelkezésre a megfelelő technológia, hogy egy ilyen tudású autót emberi léptékkel felfogható áron tömeggyárthassanak.

Egyszerűen megfelel mindennek, amitől jó egy autó. Minél nagyobb felnik, mégis végtelenül puha rugózás. Nagy test, mégis elképesztő fordulékonyság az összkerékkormányzásnak köszönhetően. Nehéz kasztni, mégis lenyűgöző gyorsulás és kanyarfogás. Erős motor, mégis síri csendes kabin. Valódi vezetési élmény, mégis fejlett fél-önvezető rendszerek vigyáznak ránk. Ezek az ellentmondások teszik lenyűgözően modernné a 8-as BMW-t, és teszik indokolttá a borsos árcédulát. Itt a kezeink között érezzük, hogy mit kapunk a pénzünkért!

Gyakorlott benzinvérűként is meghökkentő, amit az új M5-ből ismert 4,4 literes V8-as nyújt. Először is erős. Bitang erős. Felfoghatatlanul erős. 530 lóerő, 750 Nm nyomaték. Két turbó, hogy végképp semmilyen turbólyukat ne érezzük. Játszi könnyedséggel teszi semmissé az 1965 kilogramm saját tömeget. Ugyanis állítólag ilyen nehéz az M850i, de ezt maximum csak túlforszírozott kanyarodáskor érezni, amikor azért képes lemászni az ívről, de mondjuk még egy közel kéttonás autót, amelyik nem ugyanezt tenné.

Aztán ott van a hangja, ami Comfort módban csak finom hátsó dörmögés, ám Sport Plus-ba kapcsolva mérges bestiaként üvölti tele a környéket, hogy aztán gázelvételkor nagyokat durrogjon. Amit az M40i-ből mára kihagytak, azt itt megkapjuk: ez autó egyszerre tud végtelenül nyugodt és ördögien vad lenni. Hát igen, a V8, a pokolban is V8, a BMW-nél pedig még tudják, hogy mennyire fontos a hang a megfelelő összképhez. Ahogy a futómű is, ami érthetetlenül komfortos és a legkomolyabb kátyúkon is hajóként ringat át, miközben tökéletesen alkalmas a dőlésmentes kanyarvadászatra is.

Gyári adat szerint 3,7 másodperc alatt van 100-on, de annyira finoman adja le az erejét az xDrive összkerékhajtásnak, hogy inkább érezzük mágikus térugrásnak a gyorsulást, mint a technika küzdelmének. Ráadásul végre bebizonyosodott, hogy nem emlékeztem rosszul, a ZF hagyományos 8-fokozatú automatája tényleg tud olyan gyors lenni, mint egy duplakuplungos, csak a megfelelő autóban kell vallatni. Épphogy hozzáérünk a vastag M-es kormány mögötti váltófülekhez, már bent van a fokozat, miközben a teljesítmény leadás lankadatlan.

Mindezt a földhöz közel ülve, egy hosszú orrot magunk előtt tolva élvezhetjük, a tesztautó esetében mélybézs Merino bőrülésekben elmélyedve, amiken diszkréten ott figyel a BMW Individual felirat, csak a mihez tartás végett. Valahol ott érkezik a második érzelmi sokk, amikor az ablakok finoman felhúzódnak és kizárják a külvilágot. Végtelen nyugalom lesz rajtunk úrrá, csak mi vagyunk, és a 8-as, aminek nyugodt szívvel adom át néha a vezetés örömét, ugyanis az aktív kormányzás megbízhatóan dolgozik együtt a sávtartóval és a holttérfigyelővel, ráadásul a lámpákra is előbb reagál, mint én. Még piros van, amikor ő már indítja a motort a start/stoppal, pár tized másodperccel később pedig csakugyan zöldre vált.

Egyébként számtalan kritika éri a 8-as utasterét, hogy túl hagyományos, illetve, hogy kis túlzással ugyanezt megkapjuk alsóbb modellekben is. Persze tényleg fura, hogy például a központi infotainment kijelzőjének valódi mérete kisebb, mint amekkora hely hagyva van neki, illetve én Crafted Clarity üvegcsomagot is túlzásnak éreztem – ami egyébként megfelelő fénysugár esetén szivárványt vet az arcunkra –, de úgy gondolom, a probléma nem az utastér milyenségével, hanem a 8-as BMW pozicionálásával van.

Ez továbbra is egy 6-os kupé, ami sokat fejlődött önmagához képest, viszont névosztáskor a helyét átvette az 5-ös GT-je, ezért muszáj volt a megzavarásra alkalmas 8-as névvel illetni, és árban is feljebb tolni. Így viszont persze mindenki azt várja tőle, hogy a 7-es kupéja legyen, valahol jogosan. Az M850i alapára 41 061 000 Ft jelenleg a konfigurátor szerint, a tesztautóba további 5 milliónyi extrát pakoltak. Ebben az árrétegben már többet, amolyan S Coupésan giccses nappalit várnánk el, de sosem szabad elfelejteni, hogy a bajorok továbbra is igyekeznek autószerű autókat gyártani, az új 8-as pedig valóban lenyűgöző technika.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
Elődje sikerét megismételve nem egyszerűen maximális ötcsillagos teljesítményt nyújtott a vadonatúj....
2024.04.16
A BMW Group az év első negyedévében világszerte összesen 594 671 darab új autót értékesített. A....
2024.04.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események – az Útinform reggeli jelentése. ..
2024.04.16
A Porsche sportautó-gyártó tavaly több nyereséget ért el. Ebből a dolgozók is profitálnak. A....
2024.04.15
Ismét felvillanyozódott a Hyundai márka és újabb elektromossal bővíti márkakupa-sorozatát. ..
2024.04.15
Visszatér a tél Ausztriába, hétfőn figyelmeztetést adtak ki az autósoknak – írja a Heute című....
2024.04.15
Miért áll egy kihegyezett versenyautó egy hófödte versenypályán, és miért sorakoznak mögötte....
2024.04.15
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audi Hungaria tárgyaló delegációi közötti....
2024.04.15
Az Audi több mint 20 új, tisztán elektromos, plug in hibrid és hagyományos, belső égésű motorral....
2024.04.15
Április 9-én Pekingben mutatta be legújabb, működésének első öt évében kapacitás- és....