gázüzem

A miskolci gázbuszok jóval kevesebb károsanyagot bocsátanak ki a dízeleknél

2016.04.25.

Miskolcon az autóbuszpark 75 darab, CNG-üzemű autóbusszal újult meg idén, ami mérföldkőnek számít a magyar gázüzemű közlekedésben. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) a PAN-LNG Project részeként, a gázüzemű közlekedés jövőjének megteremtése érdekében több rangos szervezettel, köztük a Közlekedéstudományi Intézettel is együttműködik. „Ennek az együttműködésnek köszönhetően lehetőség nyílt arra, hogy hazánkban első alkalommal, valós körülmények között mérhetővé váljon a károsanyag-kibocsátás. Az úgynevezett PEMS-műszerrel végrehajtott mérések igazolták a gázüzemhez fűzött reményeket” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.

Az MGKKE által vezetett PAN-LNG Project részeként a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) Magyarországon első alkalommal helyezett üzembe olyan, úgynevezett PEMS-berendezést, amely menet közben folyamatosan képes a kibocsátott gázok összetételének és mennyiségének elemzésére. „Ezzel az eszközzel arra kerestük a választ Miskolcon, hogy vajon mekkora hatást érhetünk el egy tiszta gázüzemű autóbuszflotta üzembeállításával” – jegyezte meg a Domanovszky Henrik.

Gázüzemű vs. dízelüzemű busz

A Miskolcra érkezett 75 darabos CNG-s buszflotta, ugyanennyi dízelbuszt váltott ki, de a megyeszékhelyen továbbra is forgalomban vannak a 15 évnél fiatalabb, dízelüzemű autóbuszok. Az új gázbuszokkal történő összehasonlításra egy olyan, továbbra is tucatjával forgalomban közlekedő autóbusz típust bocsátott rendelkezésre a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK), amely viszonylag fejlett, Euro IV-es dízel hajtáslánccal rendelkezik. Emellett részecskeszűrővel is fel van szerelve, ráadásul a gyártó és a jármű alapvető konstrukciója is azonos.

Kevesebb nitrogén-oxid

 A dízelmotor-gyártók még a közelmúltban ezt a részecskeszűrős összeállítást környezetbarát, tiszta technológiának állították be. „A valóság ezzel szemben az, hogy az ősszel kirobbant dízelbotrány messze nem alaptalan. A dízelüzemű személyautóknál bizonyított valós viszonyok között mért 10-40 szeres nitrogénoxid határérték-túllépés súlyos problémát jelenthet ezen vegyület az élővilágra mérgező, az épített környezetet pedig erodáló, szmogképző hatása miatt”– hívta fel a figyelmet az MGKKE elnöke. A három miskolci vonalon 90 utasnyi műterheléssel végzett, összehasonlító mérés során a gázüzemű autóbusz 98 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot (NOx) juttatott a levegőbe, mint a dízelmotoros változat.

Nem kormol, de továbbra is szennyez

A mérések igazolták, hogy bár a dízel autóbusz részecskeszűrője valóban megtette a hatását, - hiszen kormolásmentesen járja Miskolc utcáit -, ennek ellenére a dízel súlyosan rákkeltő hatása továbbra is érvényesül, mert a mérőberendezés finomszűrőjén hátra maradt részecskék mérete olyan kicsi, hogy azok akadály nélkül juthatnak a tüdőn keresztül a vérkeringésbe. „A gázmotornak ezzel szemben nincsen szüksége részecskeszűrőre, mivel a földgázban nincs olyan összetevő, amely az égés során koromfejlődéshez vezetne, így akár ötöd annyival kevesebb nanométernyi részecske kerül ki belőle, mint a dízelmotor után szerelt szűrőből” - hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik.

A 75 autóbusz Miskolcon várhatóan évi 4,25 millió kilométert fog megtenni. Ezek a járművek évente 66 tonnával kevesebbet nitrogén-oxidot (NO+NO2) juttatnak a város levegőjébe, ugyanennyi dízelbuszhoz képest.

Eredmények:

A Magyarországon először Miskolcon elvégzett méréssorozattal rengeteg gyakorlati tapasztalat és információ gyűlt össze mind a PEMS műszer használatát, mind a különböző üzemű autóbuszok környezetre gyakorolt hatását illetően. „A vizsgálatok eredményességéből kiindulva hasznos és szükséges a projektet folytatni az ország többi nagyvárosában és más típusú, más műszaki paraméterekkel rendelkező autóbuszokon. Hosszútávon megcélozandóak a közúti közlekedés más járműszegmensei, illetve a nem közúti alkalmazások is” – jelentette ki Szabados György, a KTI Központvezető, laboratóriumvezető munkatársa.

A mérésben résztvevő járművek

Dízelüzemű:            Neoplan 489 EURO IV (Vizsgálat ideje: 2016. március 21.-március 25.)

Gázüzemű:   MAN Lions City GL EURO VI (Vizsgálat ideje: 2016. március 29. – április 1.)

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.17
Vannak katasztrófahelyzetek, amelyekben veszélyes és felesleges embert bevetni, mert a mentés....
2025.12.17
Fontos akadályt vett sikerrel a 2026-ban bemutatkozó F1-es Cadillac-csapat. Főnökük szerint a....
2025.12.17
Önvezető Mercedes S-osztályt fognak robottaxiként alkalmazni Abu Dhabiban. A SAE 4-es szintű....
2025.12.17
Ritkán fordul elő, hogy egy Lexus tanulmányautó mögött nem a Lexus valamelyik stúdiója, hanem egy....
2025.12.17
A Ford Mondeo neve sokáig egyet jelentett az európai középkategóriás szedánok világával, de a dicső....
2025.12.17
A síszezonban sokan akár egy hosszú hétvégére is átugranak Ausztriába, így becsukott szemmel is....
2025.12.17
A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség vádat emelt és börtönbüntetést, valamint a....
2025.12.17
A német légitársaság 2026-ban két Boeing 747-400-as és két Boeing 747-8-as utasszállítóját vonja ki....
2025.12.17
Papíron minden adott az egységes, modern autóvásárlási élményhez, a gyakorlatban viszont továbbra....
2025.12.17
Kitüntették Markus Schafert, a Mercedes-Benz AG igazgatótanácsának tagját, aki Magyarország igaz....