önvezetés

Nincs igény a teljesen önvezető autózásra?

2020.03.13.

Az irány egyértelmű, a vásárlói igények mégsem azok. Egyre többen gondolják úgy, hogy van értelme az önvezető rendszerek, de csak egy bizonyos szint eléréséig.

Két dolog körül forog ma az autóipar: elektromos hajtások és autonóm technológiák. Ebbe a két szegmensbe öntenek most soha nem látott összegeket a legnagyobb autógyártók is, így mondhatjuk, hogy az irány egyértelmű. Minél tisztább, minél biztonságosabb közlekedés. Viszont mi van akkor, ha a vásárlóknak nincsen igényük hasonló technikai megoldásokra? Hiába minden fejlesztés, minden technológiai újítás, ha egyszer nincs eladás, így nincs profit. Na jó, a helyzet persze nem ennyire fekete és fehér, viszont a Deloitte legutóbbi tanulmánya egy olyan érdekes tendenciára mutatott rá, ami szembe megy azzal, amit a gyártók, beszállítók és más autóipari szereplők korábban sugallni próbáltak.

Friss kimutatásaik szerint ugyanis a vásárlók rájöttek, hogy a fél vagy teljesen önvezető technológiák sem garanciák a teljes biztonságra, és bármikor bekövetkezhetnek balesetek még akkor is, ha a komputer irányítja az autót helyettünk. Ezáltal a vásárlók bizalma masszívan visszaesett az elmúlt évben, noha az igazsághoz természetesen hozzátartozik, hogy jelenleg korántsem adott minden feltétel a teljes autonóm közlekedéshez. A legtöbb gyártó 5 szintre osztja az önvezetés lépcsőit, és a legfelső szinten már nem csak az autókon múlik a közlekedés biztonsága, de az azt körülvevő járművek és forgalomirányítási eszközök működésén is.

Egy olyan környezetben, ahol minden kommunikál egymással, nyilván kissebb eséllyel fordulnak majd elő balesetek, noha ez egyelőre kevésbé nyugtathatja meg azokat a potenciális vásárlókat, akik a jelen baleseteit követik figyelemmel. Pedig nem is olyan rég, még úgy tartották a szakértők, hogy 2020-ra nem csak, hogy túlnyomó piaci részesedéssel bírnak majd a villanyautók, de elérhetővé válik a teljes autonóm közlekedés. A valóság mást mutat, és mostanra a szakértők is inkább türelmet kérnek, a háttérben pedig komoly matek vette kezdetét, hogy megéri-e pénzügyileg az önvezetés adta komplex körforgás kiépítése.

Egy Autonews Europe interjúban például azt nyilatkozta Hakan Samuelsson, a Volvo fővezére, hogy az önvezető autóik fejlesztése komolyabb fejtörést okozott számukra, mint azt elsőre gondolták. „Nem szeretnénk olyannal piacra lépni, amiről azt kommunikáljuk, hogy automatizált, közben pedig nem is az, hiszen ezzel azt érjük el, hogy nem megfelelően mérik fel a sofőrök az autójuk biztonságos határait.” A PSA-csoport is óvatosan közelíti meg a témát. Ez már Carlos Tavares mondataiból is egyértelmű: „Nem látjuk előnyét felhasználói szempontból, hogy a 3-as szint fölé menjünk, többek között megfizethetőség szempontjából sem. Ezen szint felett a fejlesztési költségek az egekbe szállnak, viszont a felhasználói élmény nem változik mérvadóan.”

Ez persze nem jelenti azt, hogy a főbb beszállítók és autógyártók ne dolgoznának a 4-es és 5-ös szint elérésén, hiszen minden jel arra mutat, hogy továbbra is ez lesz a trend. Ha nem tartják a tempót, akkor olyan piaci szereplők vehetik át a vezetői szerepeket, mint az Uber vagy a Waymo, akik kifejezetten ezekre a fejlesztésekre specializálódtak. „A 4-es és 5-ös szint leginkább a megosztott mobilitásban lehet kulcsfontosságú. Ilyenek a sofőr nélküli utasszállítók vagy a robottaxik.” – tette hozzá Tavares. „Ezeket a közlekedési eszközöket több fő osztja meg egymás között, tehát könnyen lehet drágább is a felhasználásuk. Viszont felhasználási körük egy egyszerűsített környezetre szorul, szeparált sávokkal és tiszta felfestésekkel, jelölésekkel.”

Adrian Hallmark, a Bentley vezérigazgatója már tovább is gondolta az önvezetés világát. Szerinte egy nap majd akár a rövidebb repülőjáratokat is helyettesíthetik a teljesen autonóm, elektromos járművek, legalábbis Európában belül. „Tegyük fel, hogy gond nélkül képes vagy 322 km/h-val száguldani, teljes biztonságban, három órán keresztül. Hova jutnál? Ahová csak akarnál Európán belül.” Egy biztos, az oly lelkesen beharangozott autonóm világ még nem köszön be egy hamar. Leginkább a technológiai háttér hiányosságai miatt, másodsorban az emberi hozzáállás miatt. A legtöbb szakértő mostanra osztja ezt az álláspontot. Addig is élvezhetjük az átmeneti időszakot, amikor felügyeletre szorulnak ugyan a félönvezető rendszerek, de legalább segítenek nekünk a hosszú utazások során biztonságban hazaérni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....