kínai gyártók
A kínai autópiac termelékenysége óriási, de messze nem minden márka rendelkezik elegendő potenciállal ahhoz, hogy globális szereplővé válhasson. Íme az öt kínai márka, amelynek jelen pillanatban jó esélye van erre.
Az egyik legesélyesebb az MG, amely már most is a „legglobálisabb” kínai autómárka, noha hivatalosan nem is kínai. Az MG eredendően ismert brit márka közel százéves autóipari múlttal, de 2006 óta kínai irányítás alatt áll, az autóit Kínában fejlesztik és gyártják, a britekre hagyva a dizájnt. Az MG tulajdonosa a SAIC állami kézben lévő sanghaji autóipari óriás. Az MG eladásai évről évre rohamléptékben növekednek: míg 2013-ban 3500 darab autót adtak el, tavaly már mintegy 450 ezret, és köztudomású ez márka érkezett elsőként a hazánkba a kínaiak közül.
Tavaly az MG volt a legnépszerűbb kínai márka Kínán kívül. Potenciálja azon alapul, hogy képes vonzó és rendkívül versenyképes elektromos járműveket gyártani a fejlett és fejlődő országok számára egyaránt. Az idei év első felében az MG a negyedik legnépszerűbb BEV (elektromos jármű) volt Európában, jóval megelőzve az olyan nagy és népszerű márkákat, mint a Renault, a Peugeot vagy a Hyundai.
A másik kínai autóipari óriás, a BYD Európában még mindig nagyon kis szeletet hasít ki az autópiac tortájából, de a világ más szegleteiben egyre lendületesebben terjeszkedik. A plug-in hibrid és tisztán elektromos autók széles választékának köszönhetően jelenleg a világ egyik leggyorsabban növekvő autós vállalata.
A BYD az alap és a prémium szegmens közé pozicionálja magát, így olyan régiókba is be tud törni, mint Latin-Amerika, a Közel-Kelet vagy Délkelet-Ázsia, ahol nem mindenki engedheti meg magának a prémium kategóriás villanyautók vásárlását. A BYD másik erénye az, hogy rendkívül „szapora”: 2022 januárja óta hat új modellt mutatott be.
A kínai márkák közül valószínűleg a Geely/Zeekr mondható a „legnyugatibbnak”. A motor1 autós szakportál ismertetése szerint a Geely csoporthoz tartozó nyugati gyártókhoz fűződő szoros kapcsolatnak köszönhetően ez a márka hozzáférhet az európai és észak-amerikai szabványoknak megfelelő, versenyképes platformokhoz és technológiákhoz.
A Geely autók a főszegmensben, a Zeekr pedig a csúcskategóriások között profitál a szedánok és SUV-ok széles választéka révén, és autóik már most is jól fogynak olyan országokban, mint Oroszország, ahol ez a negyedik legkelendőbb márka volt az idei év első felében. De a Geely más piacokon is nagy terveket szövöget.
A negyedik a sorban a NIO, amely könnyen jelentős autóipari szereplővé válhatna, ha nem lenne Tesla és nem lennének német prémium márkák. A NIO továbbra is küzd ezekkel a riválisokkal, a "kínai Tesla" hírnévre téve szert, de szélesebb termékpalettát kínálva, mint az amerikai vállalat.
A NIO potenciálja a technológiában - az akkumulátor teljesítményében -, a szoftveres képességekben és ütemezett akkumulátorcserében rejlenek. Prémium márkaként azonban nem rendelkezik globális lánccal, időre és céltudatosságra van szükség ahhoz, hogy hozzáférjen az európai piac jelentősebb részéhez.
Az ötödik a sorban a Baojun, amely a GM, a SAIC és a Wuling közös gyermeke. Ez a vállalat az alacsony költségű kínai népautóként őrzi a versenyképességét. Autói sallangmentesek, és így is vonzóak, olcsón megvásárolhatók és fenntarthatók. Az autó a globalizáltabb partnermárka, a Chevrolet neve alatt is fut, könnyebben és gyorsabban szerezve piaci részesedést olyan régiókban, mint Latin-Amerika, a Közel-Kelet és Afrika.
A motor1 szerint azonban a szóban forgó vállalatok számára - a bennük rejlő potenciál ellenére – a kínai termékek rossz híre jelenti a legnagyobb kihívást, és ez olyan probléma, amely orvoslása nemcsak pénzt, hanem rengeteg időt is igényel.