Spanyolország
A világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a kínai CATL újabb európai beruházásra készül: a Stellantisszal közösen építendő LFP akkumulátorgyár a spanyolországi Zaragozában 2026 végén kezdi meg működését. A projekt mérete lenyűgöző – a gyár területe száz futballpályányi, a beruházás összértéke pedig eléri a 4,1 milliárd eurót.

A CATL jelenleg 37,9 százalékos részesedéssel uralja a globális elektromosautó-akkumulátor piacot, jócskán megelőzve a második helyen álló ugyancsak kínai BYD-t, amely 17,2 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik. A kínai gyártó termékeit szinte minden jelentős autógyártó használja, köztük a Tesla, a Volkswagen, a BMW, a Mercedes-Benz, a Ford, a Geely, a Nio és a Xiaomi.
A müncheni IAA autókiállításon a CATL beharangozta az „In Europe, for Europe” stratégiáját, amelynek célja, hogy az európai ügyfelek igényeihez igazított akkumulátorokat gyártson a kontinensen, lokalizált rendszerben. A zaragozai gyár ennek a stratégiának a kulcseleme.

A beruházás azonban nem mentes a vitáktól. A Financial Times minapi riportja szerint a CATL mintegy kétezer kínai munkást visz Spanyolországba a gyár beindításához, ami aggodalmat keltett az európai technológiai versenyképességgel és a Kínától való függőséggel kapcsolatban. A tekintélyes brit gazdasági napilap szerint a CATL nem tervezi technológiai tudásának átadását, ami hosszú távon technológiai „bezáródást” eredményezhet Európa számára.

A kínai állami tulajdonú Global Times válasza nem késett, és véleménye nyilvánvalóan nem sokban tér el Peking hivatalos álláspontjától. A lap szerint ezek az aggodalmak teljesen alaptalanok, és inkább geopolitikai félelmekből fakadnak, mint valós gazdasági vagy technológiai kockázatokból. A lap szerint a Financial Times „szűklátókörű pánikkeltőként” viselkedik, miközben nem veszi észre a technológiai innovációban és az új energiák fejlődésében rejlő hosszú távú európai lehetőségeket.
A vita nem előzmény nélküli. A CATL korábban az Egyesült Államokban is próbált LFP akkumulátorgyárat létesíteni a Forddal közösen, Michigan államban épült volna az üzem. A projekt azonban 2023-ban politikai és szakszervezeti ellenállásba ütközött, és azóta sem került újra napirendre. Az amerikai tervek szerint a gyárban csak az előre gyártott cellákat szerelték volna össze, míg a cellák gyártása továbbra is Kínában történt volna, vagyis a technológiai eljárás nem került volna át az USA-ba.
Az idei év elején ráadásul az Egyesült Államok hivatalosan is „kínai katonai vállalatként” címkézte meg a CATL-t, ami gyakorlatilag ellehetetleníti a jövőbeli amerikai közös vállalkozásokat – írta a CarNewsChina.
Európában viszont a CATL már két gyárral is jelen van: az elsőt 2018-ban nyitotta meg Erfurtban, Németországban, a második Debrecenben épül. A zaragozai gyár lesz a harmadik európai egység, ahol LFP technológiát alkalmaznak. A Stellantis emellett azt is tervezi, hogy a Leapmotor kínai elektromosautóit is összeszereli majd a zaragozai üzemben.