járműtörténelem

A Porsche 75 éve gyárt Zuffenhausenben sportautókat

2025.04.21.

1950. április 6-án elkészült az első német gyártmányú Porsche 356, amely egy egyedülálló sikertörténet kezdetét jelzi. Az évtizedek során Zuffenhausen a Porsche sportautó-gyártás központjává fejlődött. A telephelyen a sportautó-gyártás mellett motorokat, elektromos hajtásokat gyártanak, valamint a vásárlói járműveket testre szabják – írja honlapján a Porsche.

 

A központi telephely. Fotók: Porsche AG

A Porsche 356 gyártása 75 évvel ezelőtt kezdődött Stuttgartban. Az új széria első autója 1950. április 6-án készült el Zuffenhausenben. Egy sikertörténet a sorozatgyártású Porsche 356-tal kezdődött. Azóta elválaszthatatlanul kötődik a márka sportautóihoz: az 1964 óta ott sorozatban gyártott 911-hez, a 718-as sorozathoz és a Tay-elechez.

"Zuffenhausen a sportautóink otthona, és az is marad. Az úttörő szellemet, a legkorszerűbb gyártási technológiákat és a kivitelezést jelenti" - mondja Albrecht Reimold, a Porsche AG gyártásért és logisztikáért felelős igazgatótanácsának tagja. „A hely fejlesztése jól mutatja, hogy a Porsche hogyan alakult át egy kis sportautó-gyártóból az exkluzív járművek globális vezetőjévé.”

A Porsche Múzeumban nyílt különleges kiállításról ITT írtunk korábban.

A cég saját járműgyártása Porsche márkanév alatt csak a második világháború után kezdődött. 1948. június 8-án a Porsche 356 „No. 1” Roadster megkapta az általános működési engedélyt. A hátsó motorral és hátsó ülésekkel ellátott 356-os első 52 példányát 1948 és 1950 között kézzel építették alumínium karosszériával Ausztriában, és mintaként szolgáltak a későbbi stuttgarti 356-oshoz.

Albrecht Reimold, a Porsche AG gyártásért és logisztikáért felelős igazgatótanácsának tagja

Miután visszatért Svábországba, a Porsche saját gyárát a szövetségesek foglalták el. Míg a tényleges tervezőiroda a Schwieberdinger Straße egyik laktanyában található, a Porsche az utca túloldalán, a Reutter Werk II-ben bérel teret motorgyártáshoz és összeszereléshez. Cserébe a karosszériaműhely megrendelést kapott a kész, festett és teljesen felszerelt karosszéria megépítésére, amelyeket 1953-ig a Reutter Werk I-ben gyártottak Stuttgart nyugati részén, az Augustenstraße-n.

1950. április 6-án Zuffenhausenben elkészült az első Porsche 356. 1950 végéig a Porsche 317 járművet épített. A korai versenysikereknek és az exportpiacokon tapasztalható óriási keresletnek köszönhetően a 356-os gyorsan a márka nagy sikerévé vált. Mivel az 1-es üzem amerikai katonai kormányzat általi átadása késett, a Porsche a neves stuttgarti építészt, Rolf Gutbrodot bízta meg a Plant 2 tervezésével. Ezt a Reutter által a Porschének eladott telken épült szerelőcsarnokot 1952-ben helyezték üzembe, majd 1954-ben bővítették. Oda költözik a tervezési részleg, a kereskedelmi állomány, a céges autók és a vevőgépjárművek javítási osztálya, valamint a versenyautók tesztelési és fejlesztési osztálya. A gyártás, az értékesítés és az alkatrészellátás a 2-es üzemben maradt. 1960-ban a 3-as üzemben megkezdődött a motorgyártás. 1963. december 1-jén a Porsche megvásárolta a Reutter karosszériaműhelyét átfogó know-how-val és csaknem 1000 alkalmazottal – ami csaknem megkétszerezi a munkaerőt. Ez azt is lehetővé teszi a Porsche számára, hogy biztosítsa a zuffenhauseni helyszínt. Ugyanebben az évben legördültek a zuffenhauseni gyártósorról az első 911-esek, akkor még 901-esként. A gyártás 1965-ös végére a sportautó-gyártó mintegy 78 000 darabot gyártott a 356-ból. A következő évtizedekben a Porsche folyamatosan bővítette és korszerűsítette térbeli kapacitásait.

A gyár 1956-ban

Már az 1950-es években a zuffenhauseni Porsche ezt a változatos gyártási elvet alkalmazta. Legyen szó coupéról, kabrióról, roadsterről vagy speedsterről – a Porsche 356 minden változata párhuzamosan és egyedi kivitelben készül. A nagy hatékonysággal és minőséggel kombinált változatosság elve a termelés védjegye maradt a központban. A helyszínre ma is jellemző, hogy az összes 911 modellt és változatot – a Carrerától a GT csúcsmodellekig és a Cup járművekig – egy soron gyártják. Az igényes belső felszerelések a gyár saját gyárában készülnek.

Növekedés és terjeszkedés

Az 1960-as években a 911-es sikeresen felváltotta a 356-ost. Bővítik a termelést és új gyártóépületek épülnek. A motorgyártást kihelyezik, a már most is folyamatosan bővített 2-es üzem további csarnokot kap. 1969-ben épült a 41-es épület, a végső összeszerelésre szolgáló többszintes gyártóépület. A Porsche optimalizálja a gyártási folyamatot és növeli a kapacitásokat.

Jó ötlettel rukkolt elő néhány hónapja a Porsche hivatalos Youtube csatornáján! Különböző témakörök szerint gyűjtötték össze az öt legérdekesebb Porsche járművet.

1973-ban körülbelül 4000 ember dolgozott a Porschénél, az 1980-as évek végére pedig több mint kétszer ennyien dolgoztak a három helyszínen: a zuffenhauseni gyártóüzemben, a weissachi kutatás-fejlesztési központban és a ludwigsburgi irodákban. A következő évtizedekben a zuffenhauseni telephely fokozatosan növekedett a növekvő termelési adatok miatt. Az 1970-es és 1980-as években a 911-es mellett olyan frontmotoros modelleket szereltek össze és gyártottak a helyszínen, mint a 928, 944 és 968.

Az örök klasszikus a 911-es.

Az 1980-as években a zuffenhauseni karosszériagyártás ismét elérte kapacitáshatárait. A sportkocsik iránti növekvő kereslet a gyártás térbeli bővítését igényli. Az 5-ös üzemet 1988-ban építették, rendkívül rugalmas karosszériagyártásra tervezték. Ennek az új gyártási logikának látható szimbóluma a szállítóhíd, amely ezentúl mintegy 35 méter magasságban szállítja a legyártott karosszériákat a forgalmas Schwieberdinger Straße felett – közvetlenül a szemközti 2-es üzem végső összeszerelő sorába.

Az évtizedek során a zuffenhauseni telephelyet folyamatosan korszerűsítették felújítások, bővítések és új épületek révén. Ily módon a Porsche kreatívan és innovatívan teljesíti a precizitás, a hatékonyság és a rugalmasság iránti növekvő igényeket.

A limitált példányszámban készülő Porsche 911 R népszerűsítésének céljából, egy hasznos kis sorozattal kedveskedik a gyártó, amelyben vezetéstechnikai tippeket kapunk. Ezek pedig nem csak az „R” kapcsán jönnek jól!

Egy másik jelentős változás az üzem történetében a 2019-ben sorozatgyártásba kerülő, teljesen elektromos Taycan gyártásának megkezdésére való felkészülést jelenti. Az átalakulás részeként a Porsche új gyártási területeket hoz létre: az 5-ös üzemben új karosszériaműhely, míg az 1-es üzemben modern fényezőműhely épül – mindezt az elektromobilitás követelményeihez igazítva. Ezzel párhuzamosan az Adestraße felé eső 2-es üzemben egy modern, moduláris vonalszerkezetű összeszerelő épület épül. Az új gyártási logisztika hatékony összekapcsolása érdekében egy második szállítóhíd épül a Schwieberdinger Straße felett.

Ahol a Porsche ötvözi a csúcstechnológiát és a kivitelezést, Zuffenhausen a precizitást, az innovációt és a kidolgozottság tökéletességét jelenti. A Porsche ötvözi a hagyományt a legújabb gyártási technológiával: vezető nélküli szállítórendszerekkel, központi gyári felhővel és mesterséges intelligencia használatával – hogy csak néhányat említsünk a „Made in Zuffenhausen” sportkocsik gyártásában használt dolgok közül. A zuffenhauseni telephely a 911 és a teljesen elektromos Taycan gyártási központja. Emellett a sportkocsik boxermotorjait, a négyajtós belsőégésű modellek V8-as motorjait, valamint a Taycan és a Macan Electric elektromos motorjait két motorgyárban gyártják Stuttgart északi részén, körülbelül egy négyzetkilométeres területen.

A telephelyen összesen három manufaktúra is működik: a Porsche Exclusive Manufaktur, ahol a vásárlók járműveit igényesen személyre szabják; a különleges igények területe, ahol egyedi darabok készülnek; és a CFRP Manufaktur, ahol a szokásos gyártósortól távol a kifejezetten könnyűszerkezetes kialakításra optimalizált sportautó-modellek külső karosszériaelemeit, mint például a 911 S/T vagy a 911 GT3 RS, kézzel szerelik össze.

Zuffenhausen és Weissach mellett Lipcse is döntő szerepet játszik a Porsche világában. A Cayenne kezdetben 2002 és 2016 között gördült le a gyártósorról, majd 2003 és 2006 között a Carrera GT következett. A Panamera sportlimuzint 2009 óta, a Macant pedig 2014 óta gyártják,

"Zuffenhausen a sportautóink otthona, és az is marad. Olyan járművek születnek itt, amelyek örömet okoznak a világnak – olyan gyártóüzemben, amely 75 éve ötvözi a kézműves szakértelmet és a mérnöki szakértelmet" – hangsúlyozza Reimold. Ezzel az évfordulóval a Porsche nemcsak lenyűgöző múltját ünnepli, hanem a jövőbe is tekint: a zuffenhauseni telephely, akárcsak Weissach és a lipcsei teljes körű gyár, az úttörő technológiákat, a gyártási minőséget és a Porsche azon törekvését jelenti, hogy egyre közelebb kerüljön a tökéletes sportautó ideáljához.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.05.12
A közúti halálesetek és sérülések csökkentésével foglalkozó amerikai független, nonprofit....
2025.05.12
Frissítve: A teherautó egynyári virágokat szállított a Roosevelt térre, majd ami..
2025.05.12
Több kamion ütközött össze az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán Inárcs térségében, ezért....
2025.05.12
Amíg megérkezik a puttonyos 5-ös sorozat csúcsmodellje, az M5 kombi, addig sem maradnak drog nélkül....
2025.05.12
Az Egyesült Államok védelmi minisztériuma ajándékként jut átmeneti időre egy Boeing 747-es....
2025.05.12
Szakmai partnerként a MÁV-csoport is csatlakozott az egyetemisták startup programjához, a Hungarian....
2025.05.12
Egyértelműbb és szigorúbb szabályokra van szükség a légiutas jogok esetében is - írta Palóc André,....
2025.05.12
Ausztriában minden harmadik embert érint a közlekedési zaj – jelentette szerdán a VCÖ mobilitási....
2025.05.12
A finn Roope Korhonen, Anssi Viinikka páros nyerte a vasárnap befejeződött Rally Hungaryt, a rali....
2025.05.11
Zalalövőn történt a különös baleset a katasztrófavédelem beszámolója szerint. ..