ICDP

Sikeres kereskedői reakciók a megváltozott fogyasztói szokásokra

2015.11.18.

Az ICDP autóipari kutatásokkal foglalkozó nemzetközi szervezet legfrissebb kutatási anyagában Pascal Haubenreisser azt vizsgálja, hogyan hat a vásárlói szokások változása a disztribúciós folyamatokra. Konkrétan azt elemzi, hogy a gyártók honlapja hogyan és milyen mértékben szolgálhat információ forrásként a vevők számára? A soron következő cikksorozatunk első részében összefoglaljuk a témával kapcsolatos legfontosabb gondolatokat, később pedig sorra vesszük az autóértékesítéssel foglalkozó internetes oldalakat, és elemezzük ezeknek a teljesítményét, bemutatjuk, hogyan lehet ezeket még hatékonyabbá tenni, és összekötni a közösségi médiával.

Napjainkra szinte minden nyugat-európai újautó kereskedőnek van egy valamire való internetes oldala, ami lehetővé teszi a potenciális vásárló számára, hogy végigszörföljön a kiválasztott márkákon, és intenzív összehasonlító folyamat eredményeként akár már ott, online kiértékelje magában, melyik kereskedés felé érdemes vennie az irányt. A tapasztalatok alapján a gyártók weboldala az egyik elsődleges, leghitelesebb, és legfontosabb információ forrás, melyre ezen oldalak hatalmas internetes forgalma enged következtetni.

Csak egy kattintás és elénk tárul minden fontos információ (forrás: conversation.which.co.uk)

Az ICDP fogyasztói szokásokat kutató éves felmérésében a válaszadók 68%-a válaszolta azt, hogy a vásárlás folyamatának első lépéseként a gyártó honlapját látogatta meg, hogy tájékozódjon a termékről és a kapcsolódó lehetőségekről. A látogatók három úton érkezhetnek az oldalra: bepötyögik az elérési címet (URL) a böngészőbe, egy másik oldalról átirányítva (kereszthivatkozások), vagy az internetes keresőkön keresztül (pl.: Internet Explorer, Google Chrome, Bing). Ezek egyben deklarálják a kereskedők online fejlesztési irányait is, de egy biztos, a következő kulcsszavakat érdemes megjegyeznie annak az eladónak, aki a jövőben is sikeres autókereskedést akar üzemeltetni. Hiszen nem elég fent lenni a weben, az is legalább annyira fontos, hogy ránk találjanak az érdeklődők. A SEO (Search Engine Optimisation) a keresőoptimalizálást jelenti, vagyis azt, hogy a keresőbe beírt megfelelő kulcsszavakra előkelő helyen dobja ki eredményként a kereskedést a program. Ha ez megvan, érdemes megismerkedni a másik hárombetűssel, a SEA (Search Engine Advertisin) kifejezéssel, ami a keresőben való hirdetést jelenti. Ezek hatékony alkalmazásával a kereskedő online is láthatóvá válik, és a keresőkben is úgy tudja online hirdetni magát, hogy nem a sokak által utált kattintás utáni fizetést kell igénybe vegye.

Kattints és fizess - nem minden hirdetőnek ez a legjobb megoldás (kép forrása: drivedominion.com)

Azzal is jó tisztában lenni, hogy a mobil eszközökön (okostelefon, tablet) internetezők aránya 2013 végére elérte az asztali eszközökön (PC, notebook) internetezők arányát, és a mobilos trend rohamosan fejlődik tovább. Ez a kereskedők részéről integrált megközelítést igényel, hiszen annak érdekében, hogy a lehetséges vásárlót bármelyik online csatornáról a pénztárhoz irányítsák, pontos, egyértelmű, teljes körű információkat kell nagyon egyszerűen, egy-két kattintással elérhetővé tenni számára.

Mára már jóval többen interneteznek mobil eszközökön, mint asztali gépen (forrás: ComScore)

Az ICDP kutatása rámutatott arra, hogy a honlapokon elérhető szolgáltatások gyártónként, autó szegmensenként és piaconként általában különböznek egymástól, de a legfontosabb lehetőségek és eszközök (mint például a gépjármű konfigurátor) mindenkinél megtalálhatók. Ez a fogyasztói szempontokat figyelembe véve úgy magyarázható legegyszerűbben, hogy a weboldalaknak helyi szinten kell alkalmazkodniuk a fogyasztói elvárásokhoz, kultúrához és szokásokhoz, ami fontosabb, mint az, hogy mindenhol pontosan ugyanúgy épüljön fel és nézzen ki (persze a sztenderdekhez azért igazodni kell). Mindemellett a honlapok által nyújtott növekvő számú szolgáltatások, mint például az interakció lehetősége különösen fontos, hiszen a vevő – ha sikerült felkelteni az érdeklődését – így tud nagyon gyorsan és közvetlenül kapcsolatba lépni a kereskedővel. A webchat-et még nem minden megkérdezett kereskedés használja, és hasonlóan kihasználatlanok a lehetőségek a honlapra való hivatkozással ellátott ország specifikus közösségi média csatornákkal is. Pedig a marketing trendeket elnézve könnyen megjósolható, hogy ezek hamarosan legalább annyira általánosan elvárt marketingkommunikációs eszközökké válnak, mint a nyomtatott katalógus vagy az árlista.

Vegyem vagy ne vegyem? Meglesem a neten! (kép forrása: edealer.ca)

Annak érdekében, hogy az intenzív online versenyben – mely ne feledjük, a vásárló kegyeinek megnyeréséért folyik – a gyártóknak és a kereskedőknek minden lehetséges eszközt be kell vetniük. Megjelentek az összehasonlító programok, amivel adott márka különböző típusai vagy annak különböző felszereltségű modelljei, illetve az adott szegmensbe tartozó különböző márkák modelljei vethetők össze egymással.

Kisautók összehasonlítása - melyiket válasszam? (forrás: edmunds.com)

Több gyártó egyes piacokon közvetlen, online értékesítési csatornát is beépített a honlapjába meghatározott modellekre és konfigurációkra. Ezek a gyártók egyelőre kivételes kisebbségben vannak, azzal együtt, hogy a vásárlói igények erre vonatkozóan is erősödni látszanak. Ezen felül a kutatás azt is megállapította, hogy a weboldalakkal kapcsolatos legnagyobb fejlődés a márkák belföldi piacain jelentkezett, továbbá a tömeg- és prémium márkák közötti különbözőség marginális. Mindazonáltal a gyártók honlapjainak integrált szemléletű továbbfejlesztése nélkülözhetetlen.

Cikksorozatunk következő részében kibontjuk a kutatás hátterét, a vizsgált országokat, gyártókat és szempontokat. Tartsanak velünk jövő héten is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....