Autó és motorpsort
Eddig tartott: a kezdeti lelkesedés idején egyre népesebb lett az elektromos versenyzés a kettő és négykerekűek között, a Formula E, Extreme mellett már a TCR-ben is villanyautók száguldoztak, de aztán elkezdett ritkulni a mezőny.
Idén Megszűnik a Moto E.

Az elektromos túraautók sorozata után a kétkerekűek gyorsasági motoros világbajnoksága, a Moto-E kategória sem folytatódik a 2026-os szezonban. Az ok egyszerű, a piac nem az elképzeléseknek megfelelően fejlődött és az érdektelenség miatt a gyártók nem látják értelmét a sorozat folytatásának. Mert a lényeg ugye az, hogy a ringeken futó gépekkel hétköznapi vevőket toborozzanak, ám ez az elmúlt hét évben nem sikerült, bár egyre több márka száll be az utcai az elektromos motorkerékpárok versenyébe.
Ezt tudják az elektromos versenymotorok
A 2013-ban indult a FIM eRoad Verseny Világkupa, majd hat évvel később az ugyancsak elektromos motorkerékpárok sorozata, a MotoE Világbajnokság indulásakor a versenyzők az Energica Motor Company által gyártott Energica Ego Corsa motorkerékpárokat használtak.
2023-ban Ducatira váltottak, a szinkron olajhűtéses váltóáramú villanymotor teljesítménye 120 kW (160 LE), a versenygép álló helyzetből 3 három másodperc gyorsult százra, maximális sebessége 270 km/h. Nyomatéka: 200 Nm 5000 fordulat/percnél.

Az acélcső-rácsvázas motorok tömege 258–280 kg. A Brembo csomag része a 330 mm-es acél féktárcsák, nikkelezett négydugattyús monoblokk féknyergek, Z04 betétek és Brembo főfék-henger Az alacsony feszültségű lítium-ion akku töltési ideje 20 perc (Nulláról 85 százalékra) a CCS Combo fejlesztésű DC technológiával
Az első szezon 6 fordulójában (2019 júliusa és novembere között) 12 csapat 18 versenyzője indult, de ennek a sorozatnak is alaposan betett a COVID-19 világjárvány, amit még túlélte, sőt, 2023-ban a MotoE hivatalosan is világbajnoki státuszt kapott.
Aztán az idei ősszel bejelentették, hogy szünetel a sorozat.
Közben az elektromos túraautós világsorozatból kikopott az Alfa Romeo, a Cupra és a Hyundai, utóbbi kettő továbbra is sikeres a benzines kategóriában, melyet az elmúlt két szezonban magyar pilóta, Michelisz Norbert lett világbajnok Hyundai N Elantraval.

Egyre sikeresebbek az elektromosok a ralicross mezőnyben, ahol a VW csoport autói dominálnak.
Közben folyamatosan bővül a Formula E mezőnye, és jövőre a Citroën gyári csapattal vesz részt az ABB FIA Formula E Világbajnokságban. Magyarázatuk szerint ez a sorozat kiváló technológiai inspiráció, a jövő mobilitásának nemzetközi kirakata, a városközpontokban megrendezett versenyek népszerűek és vonzzák a digitálisan elkötelezett fiatal közönséget.

Öt év, 26 verseny, 18 csapat, 43 pilóta és egy hihetetlen versenysorozat
Jó hír, hogy maradt még elektromos autóverseny-sorozat. Már biztossá vált, hogy folytatódik az FIA Extreme Világkupa, mely a H-kategóriával bővülve a világ első hidrogénhajtású motorsport-versenye. Az első futamot a szaúd-arábiai Qiddiya városban rendezték, a helyszín Qiddiya volt, a világ első olyan cityje, amelyet teljes egészében játékra építettek, ahol a szórakozás, a sport és a kultúra találkozik.
Qiddiya Cityben kétnapos izgalmas versenyzéssel zárt az Extreme E sorozat a festői hátterként szolgáló Tuwaiq-hegységnél.

Az utolsó kör az Extreme E történelmi pillanata volt, mert a sorozat búcsút intett úttörő elektromos SUV-jainak, és egy új, hidrogénhajtású jövő felé hajt. Az egyszeri eseményt Szaúd-Arábiában, Qiddiya Cityben rendezték meg, és több volt, mint egy verseny; az Extreme E debütálása óta elért összes eredményt is ünnepelték.
A verseny nyolc csapat tizenhat férfi és női pilótája igazi sztárrajtrácsot alkotott az utolsó elektromos összecsapásra az izgalmas versenyekkel teli hétvégén. Minden felállás egyedi történetet, versenyelőnyt és elszántságot hozott magával, hogy letegyék utolsó névjegyüket ebben a történelmi eseményben.
Öt év alatt összesen nyolc országban rendeztek Extreme E futamoknak, Szaúd-Arábia volt a legtöbb, nyolc (beleértve a dupla futamokat is). A Királyság adott otthont az első versenynek Al-'Ulában 2021 áprilisában, a záró körnek pedig Qiddiyában 2025 októberében.
Nem kevesebb, mint 16 pilóta szerzett győzelmet az Extreme E-ben – kilenc férfi, hét nő – 2021 óta, Johan Kristoffersson pedig minden más pilóta közül a legtöbbet (10) szerezte meg. Ő a legtöbb győzelmet is egyetlen helyszínen szerezte, négyet Szardínián – valamint négyet különböző szaúd-arábiai versenyhelyszíneken.

Extreme E után Extreme H
Alejandro Agag, az Extreme H alapítója és elnöke: Qiddiya City ideális ugródeszka az FIA Extreme H Világkupának, amely a motorsport új határterületét testesíti meg, és a céltudatosságot, az innovációt és a szórakoztatást testesíti meg.
A kihalt vidékeken rendezett elektromos terepjárók energiáját az Extreme E hivatalos zöld hidrogénenergia-partnere, az ENOWA biztosítja. A 700 kg zöld hidrogén és a Kaizen Clean Energy üzemanyagcella-technológia felhasználásával a megtermelt 11 megawattórát (MWh) az autók töltése mellett a vendéglátáshoz és rendezvényekhez szükséges áramot is biztosítja.
Extreme E, egy kis műszaki
Az elektromos hajtású terepjárókkal kietlen vidékeken száguldoztak, a tankoláshoz szükséges áramot úszó bázisról nyerték. A felújított és immár harminchárom éves RMS Helena hajón az AFC Energy hidrogénes, napelemes generátorainak mellékterméke tiszta víz volt.
A csúcstechnológia és a Continental által kifejlesztett abroncsdesign eredményeként elképesztő konstrukció született.
Valamennyi Extreme E csapat ugyanabból a csomagból építkezett, a fődarabokat a Spark Racing Tecnology szerelte össze, az akkumulátorokat a Williams Advanced Engineering biztosította.
Az 1,6 tonna menetkész tömegű, 2,3 métere széles, 4x4-es és 940 milliméteres kerékátmérőjű terepjáró villanymotorjainak rendszer-teljesítménye 550 lóerő, ezzel akár 130 százalékos (kb. 52°) emelkedőn is felmentek.
A prototípust még Ken Block és Valteri Bottas tesztelte a szaúd-arábiai sivatagban, majd a franciaországi Chateau de Lastours tereppályán.
A kétszázas tempóra képes buggyk 4,5 másodperc alatt érik el a százas tempót.

Az Odyssey21 elektromos versenyautók téli és nyári abroncsait az ötletgazda Continental szállította, a ContiConnect kerékfigyelő platform digitális összeköttetést biztosít valamennyi abroncson belül elhelyezett érzékelővel, miközben folyamatosan figyeli a nyomást és hőmérsékletet. Az egységes alkatrészekből álló autók acélötvözet csővázát is a Continental adja, szóval az Extreme E egy igazi száguldó laboratórium.

És végül egy párbaj a benzines raliautó és az elektromos Formula gép között. A filmet a Formula E és a WRC ihlette, a mozin egy autócsere látható a két bajnokság gépeivel illusztrálva az ultra nagy teljesítményű technológiákat működés közben. A Hankook kizárólagos gumiabroncs-beszállítója mindkét FIA világbajnokságnak, az ABB FIA Formula E és az FIA Rali Világbajnokságnak (WRC).
A filmben a Formula E-ben versenyző Maximilian Günther (DS Penske Formula E Team) és a WRC-ben versenyző Adrien Fourmaux (Hyundai Shell Mobis World Rally Team) a másik autójában próbálja ki, hogy milyen vezetni az elektromos GEN3 Evo versenyautót és a Hyundai i20 N Rally1 autót. A rajtjelző zászlót a dél-koreai gumimárka versenyigazgatója, Manfred Sandbichler lengette.
A pilótákon és az autókon kívül a filmben a GEN3 Evo iON Race elektromos versenyabroncs és a Dynapro R213 extrém minden időjárási viszonynak ellenálló raliautók dinamikus abroncs is csatázik.

Video link a mozihoz:
Formula E x WRC | Official Partner | Hankook Tire - YouTube
Fotók: FIA, Hyundai, Extreme E, Sam Bloxham & Colin McMaster
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!