fejlődés

Te is leragadtál a 124-es Mercinél?

2023.09.04.

Mi lett már a gyermekkorunk bálványaiból?

Egyre többször veszem magamnak a bátorságot és lesz, ami lesz alapon kimondom, leírom: mint annyi minden máshoz, a korszerű autózáshoz is csórók vagyunk. Nincs pénzünk néhány évente lecserélni az autót és modern technikákkal sem találkozunk, kivéve, aki naprakész marad mondjuk autós tesztekből azzal, hogy hol tart ma a járműtechnológia.

Túl a negyvenen én is nosztalgiával gondolok a gyerekkoromban irigykedve bámult autókra. Mivel itt az újságnál néhanapján nekem is jut tesztautó, (talán a nagy átlaggal ellentétben) tudom mire képes a mai járműipar: szinte csodákra.

Visszatérve a csóróságra

Sok korombéli most jut el odáig, hogy a kisfiúként bálványként tisztelt autók egy-egy példányához hozzá tud jutni. Innen fakad az is, hogy a nagykorúvá érett prémiumoknak még mindig van kereslete. Most tehetjük meg, hogy beleüljünk egy ötös BMW-be, ami akkor még álomnak is túl szép lett volna. Éppen, mint ma bemenni egy autószalonba és megvenni egy újat…

És savanyú a szőlő! Mivel nincs pénzünk megvenni az újat, a régiben keressük az értékeket. Van is bennük érték, csak éppen nem a mai szemmel nézve. Illetve szempontrendszer kérdése is ez a dolog. Mert, ha a tartósságot, szervizigényt vesszük alapul, akkor persze mondhatjuk, hogy egy W124-es, vagy még inkább 123-as Mercedes-nek nincsen párja a mai palettán.

Jöhetünk azzal, hogy azok a kocsik még nem voltak telezsúfolva elektronikával, hogy sokkal kevesebb volt a hibalehetőség, csak közben elfelejtkezünk arról, hogy a szolgáltatás színvonala, a fogyasztás, a teljesítmény és persze a kényelem és a környezetvédelmi mutatók is nagyban megváltoztak és ez nem a régi autók mellett szól.

Önvédelem a régi autók bálványozása

Ideológiát gyártani mindenre lehet, és remek módja ez az önmeggyőzésnek, hogy nem kell nekünk modern kocsi. De érdemes egy pillantást vetni például az autókba szerelt váltók statisztikájára. Míg 20 éve szinte elvétve találtunk egy-egy automataváltós kocsit, ma pedig már többségben vannak ezek. Pedig hányszor hallottam, hogy „én jobban váltok”, „szeretem, ha én irányítok”, „gyorsabb vagyok, mint az automata”, „drága, ha a tönkre megy” és amúgy is „többet fogyaszt, mint a manuális”. Aztán mégsem.

A DSG automataváltó programválasztó gombja egy VW Golf 8-asban

Az igazság ezzel szemben az, hogy ha egy Magyarországon átlagos korúnak számító, 15 éves autóból átülünk egy újba, akkor tátott szájjal nézünk, mert sok dolgot nem is tudunk azonnal irányítani, kapcsolni.

Vegyük példának a Golfot, mint oly sokszor az én vezetésemmel. 15 évvel ezelőtt, 2008-ban már az ötös Golf is kifelé kacsintgatott, de ezt lehetett kapni. Mára ezek az autók nem csak nagyon megöregedtek, elrozsdásodtak, de nem tudnak egy csomó mindent, ami minden hárítás ellenére rendkívül hasznos tud lenni.

Mit tud az új, amit a régi nem?

Rendben van, aláírom. Egy tisztességesen karbantartott öreg autó is elvisz A-ból B-be, a fogyasztása is lehet elfogadható és a kényelem is lehet adott. De hogy mást ne mondjak, ott van a károsanyag kibocsátása. London (a teljes város) utcáiról éppen a napokban tiltották ki az Euro4-nél alacsonyabb besorolású benzines és az Euro6-nál alacsonyabb besorolású dízel autókat. Illetve kitiltva éppen nem lesznek, de környezetterhelési díjat kell fizetniük, minden napra, amikor akár csak egy métert is mennek velük a védett zónában. London messze van, de pl. Bécsben is egyre szigorítanak. Egy benzines Golf 5 még hozza az Euro4-et, de dízelben, amiből szintén elég sok van nálunk esélytelen az Euro6.

Golf 5 2005.

Golf 8 2020.

Csendesebbek, takarékosabbak, okosabbak és biztonságosabbak az új autók, de menjünk sorban:

Biztonság

A blokkolásgátló rendszer (ABS) 2004-től, az elektronikus menetstabilizáció (ESP) 2014-től kötelező az EU-ban újonnan forgalomba helyezett személyautókon. Talán kijelenthetjük, hogy ABS nélküli autóból már nem sok rohangál, de ESP nélküliből annál több. Pedig rengeteget segíthet, ha baj van.

A légzsákok száma, minőségége is változott az évek során. Ma már nem nagyon kapni 6 légzsáknál kevesebbet tartalmazó autót.

És akkor még nem beszéltünk a biztonságot és kényelmet egyszerre szolgáló legmodernebb asszisztens rendszerekről. Egy korszerű kocsiban alapvetés, hogy van ráfutásra figyelmeztető és beavatkozó rendszer. (Boomer-ek előre: „Nekem ne csipogjon, majd tudom én mikor kell fékezni!”)

A sávelhagyásra figyelmeztető, sávkövetést segítő rendszerekkel szintén ez a helyzet, csakúgy, mint a holttérfelügyelettel és az adaptív világítással, hogy a LED technológiában rejlő előnyöket és lehetőségeket már ne is említsem. És akkor beszélhetnénk még kamerarendszerekről, automatikus parkolásról és sok minden másról.

Önvezetés

Talán a legnagyobb elutasítást kapó fejlesztési irány ez. Hőzöngőket hallok, akik jobban vezetnek, mint egy gép, akik szerint ez végképp kiöl minden élvezetet a vezetésből. Csak ők két dolgot alapvetően rosszul látnak:

Az egyik, hogy az autós közlekedés nem az élvezetekről szól. Persze a vezetés lehet élmény is, és minél menőbb a verda, annál inkább, de az alapvető cél a helyváltoztatás, vagy éppen az áruk eljuttatása és ennek legfőbb célfüggvénye nem az élvezet, hanem a biztonság. Sokaknak nem fog tetszeni, amit mondok, de előbb-utóbb eljutunk oda, hogy az élvezetekre a zárt pályák maradnak majd helyszínül, az utcán be kell kapcsolni a robotpilótát.

Mercedes-benz E300e 2021.

A másik tévhit, hogy jobbak vagyunk, mint a gép. Bullshit! A gép nem fárad el, mindig figyel, nem nyomkodja a telefonját, nem ideges, nem fáradt és nem is beteg. Addig dolgozik amíg az út tart és a végén éppen olyan gyorsan reagál majd, mint az elején. És gyorsabb lesz, mint mi. Nem szégyen ez, örülni kell, hogy van ilyen! Mondjuk ez még elég távol van.

Ha már szórakozás

Az információs forradalom lezajlott. Az interneten éljük az életünket. Mobil van nálunk a nap 24 órájában, mesterséges intelligenciák figyelik szokásainkat, ízléseinket. Ki akar még CD-t, vagy jobb esetben pendrive-ot hordani magával, hogy a kedvenc zenéje szóljon a kocsiban?

Ki nem akar inkább egy nagyképernyőn streaming-szolgáltatásból zenéket, podcast-eket hallgatni, miközben az interaktív navigáció utasításai éppen jó hangerővel szólalnak meg a műsor mellett? Külön kihangosító, külön navi, pendrive a zenéhez? Ugyan már!

Te is leragadtál a 124-es Mercinél?

A világ és maga a Mercedes is jócskán elment már a régi, általunk ismert technológia mellett. Lehet szeretni és tisztelni a 80-as, 90-es éves autóit, de összehasonlítani a maiakkal aligha. A régi bálványaink legfeljebb az akkor ismert szocialista, vagy a nyugatról ideáramlott, odaát már levetett autókhoz képest voltak csodák, de 15-20 év azért nem múlik egy nyomtalanul: a fejlődés pedig döbbenetes.

További autóstartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..