nyeremény

Új kocsi ötezerért, avagy magyarok álmai

2021.06.23.

Imádták a feketézők, hittek benne a népek, volt, aki ötször is nyert.

Álom Trabantok, luxuskivitelben

Fióküzlet

A sokáig monopolhelyzetben működő lakossági bank népszerű műfaja volt a nyereményautó sorsolás. Nem véletlenül, mert a nyerő kötvény kelendő volt, mint a nyertes lottó szelvény. Régebbi volt mint a Szabó család és még ma is sokan szeretik. Ha talál egyet a sublótfiókban, ne dobja el, mert teljes névértékben beválthatja, sőt, akár egy új kocsit is nyerhet vele.

Mi is ez?

Lutri? Szerencsejáték? Hivatalosan nem, bár kétségtelenül kell hozzá némi mázli, sőt, inkább jó nagy szerencse. 1961-től évtizedeken át tömegek bíztak szerencséjükben, mert ez volt az egyik lehetőség ahhoz, hogy új autóhoz jusson az átlagmagyar, aki hiába kuporgatta össze a vételárat, és fizette be a 20 százalékos vételárelőleget, azután még éveket kellett várnia a Merkúrnál.

Az autóvágy kielégítésére született egy játékos lehetőség, méghozzá államilag kreálva.

Nyert Moszkvics 407-es a szolnoki Tisza parton, 1964-ben Forrás: Fortepan/Hunyadi József

Betéti forma

A konstrukció hivatalos magyarázata így szólt:- Az OTP Bank által kínált Gépkocsinyeremény betét ahogy a neve is jelzi, egy betéti forma. Jelentősen különbözik a szerencsejátéktól, hiszen az ügyfél az általa elhelyezett összeget, azaz a betétkönyv értékét a visszaváltáskor minden esetben, és teljes egészében visszakapja, akkor is, ha a betétkönyv nyert. Ezzel ellentétben például a lottó esetében a vásárolt szelvény ára minden esetben elvész.

De hová lett a kamat?

Gépkocsinyeremény betétekre a bank kamatot hirdet, amit nem az egyes betétkönyveken ír jóvá, hanem abból nyereményalapot képez, ebből havonta gépkocsikat sorsol. A betétkönyvek mindaddig részt vesznek a sorsoláson, amíg vissza nem váltják azokat, így elméletileg egyetlen betétkönyvvel akár havonta nyerhet az ügyfél egy-egy autót. A formula történetében volt olyan család, amelyik 5-6 autó is nyert.

Igaz, nem minden kocsi volt álomautó.

Zápor Jóska

Rendszeres kiállító volt az ipari és nemzetközi vásáron, valamint a vadászati expón az OTP, melynek 1965-ös standja előtt Zaporozsec nyereménykocsi kellette magát. A modell még a autóínséges magyar piacra is nehezen jutott be, rossz híre miatt nem kapkodtak érte.

Nem volt véletlen, hogy a Zápor Jóskának csúfolt kocsira nem kellett éveket várni, mert annyira rossz volt, hogy a minőségvizsgáló KERMI első lépcsőben nem engedélyezte magyarországi forgalmazását, pedig hatalmas volt az autóéhség: a KSH adatai szerint 1965-ben százezernél kevesebb személyautónak volt magyar rendszáma.

Kevésbé népszerű darab volt a Zaporozsec      Forrás: Fortepan/ Bauer Sándor

Vonzó befektetés

Az OTP 1961 óta forgalmazza a népszerű gépkocsinyeremény betétkönyv konstrukciót. Az akkori ötlet, hogy a lejárat nélküli, bármikor visszaváltható betétkönyv kamat helyett havi és negyedévi rendszerességgel nyeremény lehetőségével kecsegtessen, napjainkban is vonzó, némelyeknek nyereséges befektetés.

Az első autónyeremény-betétkönyveket hatvan éve sorsolták, az 1961. augusztus 12-i ceremónián az április 30-áig váltott 10 ezer forintos címletű betétkönyvek vettek részt: 31 autót sorsoltak ki, a legolcsóbb Trabant Limousine listaára 46 ezer forint volt, ám ennél sokkal többet ért, hiszen pillanatok alatt akadt rá vevő tíz-húszezer forintos felárral. Mert akkoriban az új autókat forgalmazó Merkúr hosszú szállítási határidőkkel működött, ezért jó befektetés volt azonnal felárat adni egy nyerő betétkönyvért, és kocsihoz jutni, mert a hivatalos szállítási határidőig amúgy is megdrágult.

Imádták a feketézők

A személyautóban szegény szocialista országokban általában 4-5 évet, az egykori Német Demokratikus Köztársaságban 15 évet is várni kellett az áhított Trabantra vagy Wartburgra, így egy azonnal elvihető új autó jóval többet ért a listaárnál. A nyertes Lottó-szelvényhez hasonlóan ez is kedvelt és kelendő volt a gazdagodó csempészek és zöldségesek, valamint feketéző autószerelők és már iparosok között, mert ők így is legalizálták többletjövedelmeiket.

Trabanttal indult

A választék követte az évtizedeken át inkább csak áraiban gyarapodó Merkúr listát: az első sorsoláson a Trabant Limousinon kívül nyerni lehetett még Combit (50 ezer Ft), Moszkvicsot, Warszavát ( 64 ezer Ft) és Skoda Octaviát ( 61 ezer Ft).

A választék később bővült és persze az árak is emelkedtek: jött a 80 ezer forintos Lada, aztán amikor abból kevesebb jutott az OTP-nek, akkor be kellett érni Daciával és Zaporozseccel.

Nem hiányzott az 1500-as Polski Fiat és az FSO Polones, Yugo, Zastava, de volt eredeti olasz Fiat, aztán Maruti, Renault, BMW és Rover.

Csábító Zsiguli, 1972     Forrás: Fortepan/Gulyás Zsuzsa

Működő intézmény

Az autónyeremény-betétkönyv intézményét ma is működteti az OTP és a 2000-es évektől tizenegy márka hetvennél több típusa forgott a szerencsekerékben: volt Daewoo, aztán Chevrolet, Fiat, Ford, Mercedes, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Seat, Suzuki, Toyota, Volkswagen.

Hatvan éve az első sorsoláson csak 10 ezer forintos betétkönyvek vettek részt, a másodikon (1961. november 10-i) már ötezres címletűek is szerepeltek. 1996. május 1-től lehet 20 ezer forintos, harminc éve pedig 50 ezer forintos címletű betétkönyveket váltani.

A beválthatóság nem évül el, tehát a nyertes bármikor jelentkezhet a nyereményért. A 2021. május 17-i sorsoláson Toyota márkájú autók különböző típusai szerepeltek, többek között RAV4-es és Aygo.

Át nem vett autók

Hatvan év alatt közel százezer gépkocsit sorsoltak ki és az OTP Bank júniusi nyilvántartásában több mint hétszáz olyan sorszámú kötvény szerepel, melynek nyereményét eddig még nem vettek át.

A nyereménybetét hatvan éves történetében az is előfordult, hogy közel négy évtizeden át várt gazdájára az egyik kocsi. A legrégebben beragadt nyeremény az 1965. augusztus 20-i sorsolás alkalmával kihúzott Wartburg (60 ezer Ft), egy 1971-es Skoda S 100 (72 ezer Ft) és egy 1972 februárjában kisorsolt Trabant (46 ezer Ft).

Sublótból is előkerülhet

Ha valaki talál egy több mint félévszázada kisorsolt, de ki nem váltott nyerő betétkönyvet, autót ár nem kap, de kiutalják neki a kocsi sorsoláskor érvényes árát, tehát nem veterán korú típust, hanem retró árat kap, mert az át nem vett nyereményjárműveket nem tárolják, a később jelentkezők a gépkocsi sorsoláskor érvényes árára tarthatnak igényt.

Változó arányok

Valamikor annyiba került egy autó, mint amennyibe napjainkban a legdrágább, tehát az ötvenezer forintos betétkönyv, de a lényeg nem változott: a nyereményautókat korábban is és napjainkban is a gépkocsinyeremény betét után meghirdetett kamatából képzett nyereményalapból sorsolják ki havonta egyszer. Az OTP öt évtizedes monopolhelyzetét törte meg az FHB Bank azzal, hogy 2011-ben belépett a nyereménybetétek piacára, és autókat sorsolt.

Művészi grafika

Vértes György (1930-1979) grafikus, karikaturista. A Füles alapítótagjaként karikatúrákat, címlapokat képes rejtvényeket rajzolt. Külsősként foglalkoztatta a Csúzli (1960), a Ludas Matyi (1962) újságok, 1963-1979 között az MTV híradóban napi aktualitással készített animációs rajzokat, meteorológiai előrejelzést. A sorozat ismertséget, elismerést jelentett a művésznek, aki tervezett kulturális és reklámplakátokat, valamint kártyanaptárakat is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....