Anyukám is érteni fogja

Vakációzás kocsival

2014.07.03.

Fél évvel ezelőtt tisztáztunk már néhány dolgot a hosszabb téli utazások előtt, most a nyári kiadás következik.

Bár az időjárás még néha csúnyábbik arcát mutatja nekünk, de azért egyre melegebb van, ez már a nyári főszezon. Az utóbbi években egyre nagyobb teret nyertek a repülős nyaralások, de sokan vannak, akik minden évben autóval vágnak neki kisebb-nagyobb távolságoknak. Azok kedvéért, akik nem csak Siófokig mennek, összeszedtük, mik a legfontosabb teendők az autós vakáció előtt – már ami a járgányt illeti. (Aki a téli verzióról lemaradt, itt és itt pótolhat.)

Műszaki állapot

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy ha már autóval kelünk útra, akkor mindenek előtt a kifogástalan műszaki állapot fontos. Ha még mindig a téli abroncsok lennének fent, vagy a nyári szettünk elérte a kritikus kopáshatárt, akkor eszünkbe se jusson európai körútra indulni. Kapjuk elő a szervizkönyvet is! Ha előre láthatóan a következő szervizesedékességig nincs már annyi hátra, mint amivel megjárjuk a nyaralást, akkor cseréltessük le az olajat és a szűrőket. Ha már ott van a kocsi, nézessük át a fékeket, a motor görgőit és az ékszíjat is. Nincs bosszantóbb annál, mintha az út szélén napozunk a Riviéra helyett!

Ugyanúgy süt a nap, mint az út mellett, valahogy mégis más

Ha mindezek ellenére történik valami

Murphy törvényei örök érvényűek, szóval, ami elromolhat, az el is romlik. Persze, ha kikönyököl a motorból a hajtókar (értsd: tönkremegy a motor), akkor az alapvető hiba a felelőtlen tulajdonosban van, hogy ilyen vén kocsival vágott neki az Alpok emelkedőinek. Történhet azonban bármi, és sajnos mi nem vagyunk anyagilag felkészülve a nyugat-európai szervizek árszínvonalára.

Míg élek nem fogom elfelejteni a két évvel ezelőtt történt ausztriai kalandomat. 10 éves autóm az egyik reggelen sehogy sem akart beindulni. Kihívtam az osztrák autóklubot, akik 116 euró (mai áron 36 ezer forint) életre keltette az öreg karcost harcost. A megoldást egy 1000 Ft értékű indítóspray jelentette…

Minden „ingyen” lett volna, ha az utasbiztosításom kiterjed az autó kisebb meghibásodásaira is. Ezzel eljutottunk a következő fontos dologhoz: legyen megfelelő utasbiztosításunk. Egy alapos választással nem csak a kéz- és lábtörések kezeltetése lesz olcsóbb (Isten ments, hogy ilyen történjen), hanem poggyászainkat is biztosítva tudhatjuk, illetve gumidefekt, vagy kisebb meghibásodások esetére is védve lesz a családi kassza. Az internetes biztosítási portálok ajánlati listájában minden esetben megtaláljuk, hogy a jármű meghibásodása esetén milyen értékben térítik a javítást, szállítást, vagy a nyaralók kényszerű megszállását. Ez az összeg általában 2-300 eurót takar be szállításra és ugyanennyit javításra, ami már elég lesz, ha nem történik velünk valami komolyabb baj. Általában külön összeg vonatkozik a kocsi hazaszállítására, ami 100 és 300 ezer forint körül alakul attól függően, hogy a biztosítás kötésekor mennyire mélyen nyúlunk a zsebünkbe.

Jobbra csak a hazárdőrök menjenek

Ugyanez a helyzet a sebességtúllépések ügyében: érdemes betartani a határokat, nem csak azért mert nem véletlenül vannak meghatározva, hanem mert a kinti büntetések könnyen elvihetik a fagyi szánt összeget.

Üzemanyag árak

Nem csak az útvonal megtervezése fontos mielőtt elindulnánk, de azt is érdemes figyelembe venni, hogy melyik országban érdemes megtankolni a kocsit. Bármennyire is bosszankodunk idehaza, hogy drága a benzin, tőlünk nyugatabbra csak magasabb árakat találunk. Európában a legdrágább üzemanyagokat Olaszországban találjuk. Jelenleg 564 (igen, ötszázhatvannégy) forint egy liter benzin, vagy gázolaj.  Ezért érdemes az interneten előre tájékozódni, hogy ezzel is megtakarítsunk néhány ezer forintot. Ha például Olaszország előtt még Ausztriában tankoljuk tele a kocsit, akkor literenként 120 forintot spórolunk meg, ami egy nagyobb tank esetén azért szabad szemmel jól látható összeget tesz ki. Ezen kívül a több száz kilométeren már mindenképpen érdemes az EcoDriving technikákat használni, amit több részben taglaltunk már korábban: 1 2 3 - olvassátok el bővebben!

Ha már a tankolásnál tartunk, említsük meg, hogy mindig tartsunk a tankban egy biztonsági tartalékot. Elakadáskor nyáron fűteni ugyan nem kell majd, de elég lehet egy eltévedés, vagy egy hosszabb benzinkút nélküli szakasz, és megint rövidebb lesz néhány órával a tengerparton töltött, jól megérdemelt pihenésünk. Ne engedjük az 1/4 szint alá a mutatót!

Hajnalban még a nap is más

Aki hosszabb útra indul, annak érdemes azzal számolnia, hogy a nyári hétvégéken azok is útra kelnek, akik csak a Balcsira igyekeznek. Igen, mindenki egyszerre. Külföldi utazáskor induljunk el korán, hogy ezzel a temérdek autóval, és az ilyenkor sajnos menetrendszerű ráfutásos autópálya balesetekkel ne találkozzunk.

Korán reggel jó eséllyel egyedül leszünk az utakon

Bocs, de ezt muszáj

Autós-utazós cikk nem érhet véget a már unalomig ismételt jó tanácsok nélkül. Azért kell feltétlenül elmondani ezeket, mert mindig beszámol a híradó arról, hogy hányan rekedtek az autójukban az óriásdugóban víz és élelem nélkül. Éppen ezért mindig legyen a kocsiban személyenként legalább másfél liter víz, valami harapnivaló, akinek kell, annak a gyógyszerei.

Aztán ott van még a fáradtság faktor. Aki nem szokott több száz kilométert levezetni egy nap alatt, annak megterhelő és fárasztó lehet egy ilyen hosszú út. 2-3 óránként iktassunk be pihenőt még akkor is, ha nem érezzük magunkat fáradtnak. Egy kis mozgás, néhány korty frissítő, esetleg egy kávé csodákra képes.

Bónusz tanács: vigyük el a kocsi pótkulcsát, amit magunknál tartsunk, ne a kocsiban...

Mindenkinek kellemes nyaralást kívánok!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....