közlekedésbiztonság
Az európai városok közlekedésbiztonsági kihívásai egyre inkább a sérülékeny közlekedők – gyalogosok, kerékpárosok és motorosok – védelme köré szerveződnek. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) elemzései évek óta következetesen arra figyelmeztetnek, hogy a halálos és súlyos sérüléssel járó közúti balesetek jelentős része városi környezetben történik, ahol a különböző közlekedési módok kényszerűen osztoznak a korlátozott közterületeken. Ebben a közegben a nehéz‑tehergépkocsik jelenléte különösen nagy kockázatot jelent, elsősorban a járműkialakításból fakadó holtterek miatt.
London a problémára nem elsősorban tiltásokkal vagy forgalomszervezési eszközökkel reagált, hanem egy olyan szabályozási megoldással, amely közvetlenül a kockázat gyökerét célozza. A brit főváros 2019‑ben vezette be a világon elsőként a Direct Vision Standard (DVS) rendszert a nehéz‑tehergépkocsik számára. A szabvány célja az volt, hogy mérhetően javítsa a teherautó‑vezetők közvetlen kilátását a jármű környezetére, és ezzel csökkentse azokat a baleseteket, amelyeknél a vezető egyszerűen nem észlelte a mellette vagy előtte közlekedőket.
A Transport for London (TfL) friss, 2024‑es adatai alapján a szabályozás hatása egyértelműen kimutatható. Míg a 2017–2019 közötti időszakban évente átlagosan 71 gyalogos, kerékpáros vagy motoros halt meg vagy sérült meg súlyosan nehéz‑tehergépkocsival történt balesetben, addig 2024‑re ez a szám 35 főre csökkent, ami közel 50 százalékos visszaesést jelent. A halálos áldozatok éves átlaga ugyanezen időszakok összevetésében 17‑ről 11‑re mérséklődött.
A DVS bevezetése óta Londonban évente átlagosan hat ember életét mentették meg, és 21 súlyos sérülést előztek meg pusztán azzal, hogy javult a járművezetők közvetlen látási képessége. A 2022–2024 közötti három évben ez összesen 19 elkerült halálesetet és 62 súlyos sérülés megelőzését jelenti. Különösen beszédes adat, hogy miközben a teljes londoni úthálózaton a halálos és súlyos sérülések csökkenése ebben az időszakban mindössze 4,5 százalékos volt, addig a nehéz tehergépjárművekhez köthető eseteknél ennek többszörösét sikerült elérni.
A Direct Vision Standard ma már a londoni főpolgármester Vision Zero stratégiájának egyik alappillére. A rendszer lényege, hogy minden 12 tonna feletti tehergépkocsinak legalább háromcsillagos DVS‑minősítéssel kell rendelkeznie ahhoz, hogy London területén közlekedhessen, vagy olyan kiegészítő biztonsági megoldásokat kell alkalmaznia, amelyek csökkentik a holtterekből fakadó kockázatokat. Ezeket a követelményeket a város kiterjedt ellenőrzési és oktatási tevékenységgel is támogatja, a TfL és a rendőrség bevonásával.

A DVS alapelveit önálló honlapon is szemléleteti a londonki közlekedési társaság, érdemes kipróbálni ITT (forrás: TfL)
Az ETSC értékelése szerint a londoni modell jelentősége messze túlmutat a brit fővároson. A közvetlen kilátásra vonatkozó követelmények mára európai szinten is megjelentek az új nehézgépjármű‑biztonsági előírásokban. Az Európai Bizottság becslése alapján ezek az intézkedések – más aktív és passzív járműbiztonsági rendszerekkel együtt – 2038‑ig akár 25 ezer életet is megmenthetnek az Európai Unió útjain.
Az Autószektoron korábban több alkalommal is foglalkoztunk a városi közlekedésbizt1onság és a járműméretek összefüggéseivel. Részletesen elemeztük például, hogy az SUV‑modellek megállíthatatlan térhódítása miként növeli a gyalogosokra és kerékpárosokra leselkedő kockázatokat Európa városaiban. Szintén bemutattuk, hogy az európai közlekedésbiztonság fordulóponthoz érkezett, és az ETSC szerint csak összehangolt, uniós szintű intézkedésekkel lehet érdemi javulást elérni. Az ETSC elemzéseire és figyelmeztetéseire külön gyűjtőoldalon is rendszeresen hivatkozunk.
A londoni Direct Vision Standard jó példája annak, hogyan válhat egy helyi, célzott szabályozás európai szintű mintává. A számok alapján egyértelmű: a városi közlekedésbiztonság javítása nem pusztán infrastruktúra‑ vagy szemléletformálási kérdés, hanem legalább ennyire a járművek kialakításán és szabályozásán is múlik.
Bár Budapesten és más magyar városokban a közlekedésbiztonság – különösen a gyalogosok, kerékpárosok és motorosok védelme – régóta napirenden van, a londoni Direct Vision Standard példája világosan mutatja, hogy az áttöréshez nem elegendőek az általános szemléletformáló intézkedések. A járműtervezésből fakadó látási hiányosságok célzott technológiai és szabályozási eszközökkel is kezelhetők, miközben a helyi szinten bevezetett, egyértelmű követelmények – például engedélyezési vagy minősítési rendszerek – rövid idő alatt is mérhető eredményeket hozhatnak. Mindez ráadásul szervesen illeszthető az uniós közlekedésbiztonsági irányelvekhez, amelyek adaptálása érdemi lépést jelenthet afelé, hogy a magyar városi közlekedés valóban biztonságosabbá váljon a leginkább sérülékeny úthasználók számára is.
ETSC – European Transport Safety Council: Független, brüsszeli székhelyű közlekedésbiztonsági szervezet, amely az európai közúti halálesetek és súlyos sérülések csökkentéséért dolgozik.
TfL – Transport for London: London közlekedésszervező hatósága, amely a város közútjaiért, tömegközlekedéséért és közlekedésbiztonsági programjaiért felel.
HGV – Heavy Goods Vehicle: Nehéz‑tehergépkocsi; a londoni DVS‑rendszerben kiemelten a 12 tonna feletti járművek tartoznak ide.
Direct Vision Standard (DVS): Olyan járműbiztonsági szabvány, amely a teherautó‑vezető közvetlen kilátását értékeli és javítja a holtterek csökkentése érdekében.
Vision Zero: Nemzetközi közlekedésbiztonsági stratégia, amelynek célja a halálos és súlyos sérüléssel járó közúti balesetek megszüntetése.
Forrás: European Transport Safety Council (ETSC): London’s lorry vision standard saves lives – elemzés a Direct Vision Standard közlekedésbiztonsági hatásairól és az uniós szintű szabályozási következményekről; Transport for London (TfL): Vulnerable Road Users deaths and serious injuries in collisions with HGVs fall 50 per cent under Mayor’s lorry safety scheme – hivatalos városi közlekedésbiztonsági adatok és Vision Zero összefüggések
Nyitókép: haultech.co.uk