EV LCV

Végre ott hódítanak, ahol kell, meg amire valók

2025.06.20.

Terítéken a terítőautók, melyek népszerűségét a beszerzési támogatások körének bővítése mellett a szigorodó behajtási tilalmak is gyorsíthatják.

Városi áruszállítók, kellemes transzporterek, amik menet közben és várakozáskor sem rontják a levegőt, ellentétben a dízelmotoros, fuvarozókkal, melyek motorját akkor is járatják, ha parkolnak, rakodnak, legyen akár hideg, akár meleg az idő.

Igaz, ez nem az autók hibája, hanem vezetőjük bunkósága, vagy ostobasága.

Az ilyen használat esélytelen próbálkozás elektromos konstrukcióknál, ennek hasznát pedig mindannyian élvezzük. Vagyis nemcsak a vállalkozások járnak jól a vásárlási támogatással, melyekből leginkább a lokális, tehát városi szállításban érintett fuvarozókat kell, kellene támogatni.

A dotáltak körének szélesítése azért is szükséges lenne, hogy a kisebb vállalkozások is beleférjenek a meghirdetett pályázati feltételeknek, jelenleg sokan kiszorulnak a komolyabb fuvarozó tenderekről, amennyiben nem felelnek meg az ESG környezeti és társadalmi elvárásoknak.

Az állami támogatások mellett remélhetően a szigorúbb városi behajtási tilalmak is segítik a tisztulást.

Az olaj világpiaci árának időszakos csökkenése némileg lassíthatja, de meg nem állíthatja az elektromos járművek terjedését, melyek még nem dominálnak a lokális áru-, és személyszállításban, pedig éppen ez lenne a legfontosabb, leghasznosabb terepük, szerepük. Mert a kisebb hatótávolságú és könnyebb akkumulátorok járművek erre készültek.

A hosszútávú és nagy tömegű fuvarozásban ez szó szerint súlyosabb probléma, hiszen amíg a 35 tonna összgördülő tömegű dízel kamionoknak ezer kilométeres útra elég 200 liternyi gázolaj, az elektromos hajtásúaknak ehhez legalább minimum 2 tonnányi akkupakk kell.

A technológia gyors fejlődésével javulnak a mutatók, de nem biztos hogy belátható időn belül a hosszú távú és nagy tömegű áruszállításban az EV kamionoké, buszoké lesz a főszerep.

Nem véletlenül bővül dinamikusabban a kishaszonjárművek mezőnye.

A korábban a BMW-nél, majd a Nissan európai részlegénél dolgozó Daniel Kirchert alapította a hollandiai székhelyű Flynt márkát, mely elektromos transzportereket fejleszt. Az európai előírásoknak is megfelelő furgonok a kínai MiracoMotor Technology konszern üzemében készülnek.

A stratégiai együttműködés keretében kreált 3,5 tonnás prototípusról először csak egyetlen sejtelmes sziluett képet publikált a cég, júniusban már jól látható a fehér dobozos dizájnja.

A furgon egyébként a MiracoMotor Tech honlapján RoboVan X60-ként szerepel.

A Flynt elektromos áruszállító 2026-ban kerül a piacokra, kezdetben Nyugat-Európára koncentrálnak, később valamennyi EU tagállamában forgalmazzák majd, így nálunk is megjelenhet.

A különböző tengelytávú és méretű Flynt kínálatban szerepel 8,7-től 16,5 köbméteres rakterűig és 1650 kilogrammnyi árúval terhelhető változat.

A Flynt egységesen 100 kWh kapacitású akkumulátorcsomaggal készül, ami 20 kWh/100 km-es energiafelhasználással számolva 500 km-es útra képes egy feltöltéssel. Amennyiben 220 kW teljesítményű DC-töltővel tankolják, akkor 20 perc is elég a 100 százalékos kapacitáshoz.

A Fynt spártai műszerfalán a kormánykerék mögötti kis kijelző mellett középre is került egy 12,8 colos, színes monitor a multimédia-rendszer kezelésére.

Már a magyar piacon is elérhető a kínai Maxus elektromos és dízel változata. A Sanghaji Motor Shown 2019-ben bemutatott 3,5 tonnás kisteherautó áruszállítóként és kisbuszként is megjelent. A hazai kínálat első darabja a Deliver 9 eredetileg V90-es néven készült és első látásra nagyon hasonlít a Ford Transitra, motorikusan inkább VW.

Méretében a kategória jellemzőit adja: az alapváltozat 5940 mm hosszú, 2062 mm széles tükrök nélkül. Kétféle magasságú a karosszéria: az egyik 2 535 mm (L3H2), a másik 2755 mm (L3H3) magas, ami a raktérfogat terén érezhető előnye, előbbi 11,5, addig az utóbbi 12,9 köbméteres.

A nálunk forgalomba kerülő Deliver 9-esek elsőkerék-hajtásúak a SAIC fejlesztésű D20-as dízelmotor a Volkswagen EA288 moduláris platform rokonai: a 2.0 literes, soros, négyhengeres teljesítménye 150 lóerő (110 kW) 3500 percenkénti fordulaton.

Rendelhető tisztán elektromos változatban is: az eDeliver 9 furgont 204 lőerős (150 kW) teljesítményű villanymotor hajtja, amely a 88 kWh kapacitású akkumulátor-csomagról nyeri a működéshez szükséges energiát. Egy feltöltéssel – WLTP kalkuláció alapján – 411-454 kilométerre képes, 11 kW-os AC-töltővel 9 óra alatt, 90 kW teljesítményű DC-töltővel 51 perc alatt tölthető.

Rohamosan bővül az EV transzporterek kínálata és a kereslet is.

LV kis furgonok:

BYD, Cenntro, Citroën, Farizon, Fiat, Mercedes, Nissan, Ople, Peugeot, Renault, Toyota.

MV közepes furgonok:

BYD, Cennto, Citroën, Fiat, Farizon, Ford, Goupil, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Toyota.

HV nagy furgonok:

BYD, Citroën, Farizon, Ford, Maxus, Mercedes, Peugeot, Renault, Toyota

Fotók: Farizon, Flynt, LSB, Maxus, Renault

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.16
A legendás gépek birtoklásánál is jobban vágyott arra, hogy létrehozzon egyet. ..
2025.07.16
Sem személyautóból, sem haszonjárműből nem értékesített annyit még az év első hat hónapjában a....
2025.07.16
Kínai megállapodás új lendületet ad a Steyr Automotive-nak – írja az orf.at.   ..
2025.07.16
Megszakította útját egy Bulgáriából Lengyelországba tartó repülőgép Budapesten szerda reggel -....
2025.07.16
Az új CLA iránti jelentős érdeklődés késedelmeket és hosszabb várakozási időt okoz a gyártásban. ..
2025.07.16
Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel....
2025.07.16
Jelentősen csökken a nem működő járművek kijelentésének díja, de csak egy időre - írja a parameter.....
2025.07.16
A Hungarian Business Champions 2025 díjátadó ünnepség keretében Topolcsik Melinda, a Bridgestone....
2025.07.16
A Century szabadidő-autó hátsó utasainak mostantól nem kell aggódnia az illetéktelen tekintetek....
2025.07.16
Jelentősen felfutott a kínai autók értékesítése, 2024-ben 3559 kínai autó talált gazdára. A márkák....