hídak

Viadukt-sztori: fejezetek egy tíz éves völgyhíd történetéből

2017.02.15.

Voltak, akik ejtőernyővel leugrottak róla, mások illegális kilátónak használták, történt rajta drámai baleset, és közben ezrek utazását könnyítette meg: idén lesz tíz éves az ország leghosszabb hídja, a kőröshegyi viadukt.

Augusztusban lesz tíz év lesz annak, hogy átadták a forgalomnak az ország leghosszabb hídját. Az első úrvezetők 2007. augusztus 8-án gördülhettek át az M7-es autópálya Zamárdi és Balatonszárszó közötti szakasz részeként megépített kőröshegyi völgyhídon. Noha sokan vitatták, szükség volt-e egyáltalán a létesítményre, az tény: Magyarországon szinte minden paraméterében „legnek” számít a híd, s nagyban megkönnyítette az M7-es sztrádán gyakorta autózok életét. A kétszer két sávos, 1872 méter hosszú vasbeton szerkezetű, legmagasabb pontján 88 méteres átkelő 16 pilléren nyugszik, amelyek közül kettőbe liftet is építettek.

A magasság vonzásában

Legmagasabb pontját 88 méteres a híd

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. illetékesei érdeklődésünkre elmondták, épp a híd különlegessége, a magasság és a Balatonra nyíló remek kilátás okozta a legtöbb gondot az elmúlt majd tíz évben. Volt, hogy bázisugrók „avatták fel” a létesítményt, a híd legmagasabb pontjáról ugrottak le – nem egy szabályt megsértve, de legalább épségben földet érve. Nem egyszer okoztak feszült pillanatokat a kilátás rajongói, a megrögzött panorámafotó- és szelfivadászok. Noha a hídon nincs kilátó, leállósáv, így nem is szabad megállni, sétálni az átkelőn, rendre akadnak, akik ezzel nem törődnek, s bírságot, balesetet kockáztatnak egy jó kép kedvéért. Sokan voltak, akik súlyosan szabálytalanul megálltak a híd végén, kiszálltak autójukból és visszasétáltak a szervizjárdára fotózni – írta Magyar Közút Nonprofit Zrt., jelezve egyúttal, hogy ilyen esetekben hangosbemondón felszólítják a hídon szabálytalanul tartózkodókat, hogy hagyják el a helyszínt és közben értesítik az autópálya rendőrséget. Itt érdemes megjegyezni: fent ugyan nincs kilátó, de a hídra és a völgyre is csodás panoráma nyílik a Budapest felőli hídfőnél, az idegenforgalmi szezonban, március végétől, október végéig működő kávézóból.

Kilátás a völgyhíd alatti kávézóból

Figyelmetlen sofőrök, stabil pillérek

A híd krónikájához nem egy halálos és súlyos kimenetelű baleset is tartozik. Az egyik legsúlyosabb is jelezte, hogy korántsem veszélytelen feladat az út- és hídüzemeltetés, mert éppen a Magyar Közút munkatársát érte. Az útellenőr jármű által „védve” igyekezett egy balesetre veszélyes tárgyat eltávolítani az úttestről, amikor elsodorta egy kamion, amelynek sofőrje elaludt. Az útellenőr autó az ütközésben kigyulladt és kiégett, az elgázolt ember pedig maradandó sérüléseket szenvedett – azóta viszont felépült annyira, hogy részmunkában visszatérhetett a társasághoz. Volt, hogy egy műszaki hibától kigyulladt kocsi miatt kellett lezárni a hidat, s akadt példa arra is, hogy csak az óriási szerencsének köszönhetően nem történt tömegszerencsétlenség: egyszer egy autós a forgalommal szemben hajtott át a hídon... Képzelt tömegbalesetre is volt már példa: többször tartott nagyszabású gyakorlatot a hídon a katasztrófavédelem. Mindez jól mutatja, meglehetősen mozgalmas az élete Hanák Tímeának, aki a kezdetektől a mai napig hídmestere a létesítménynek. Ráadásul miután ő az első nő az országban, aki hídmester lett, a szakmai munkán túl megannyi protokolláris feladata is van, gyakorta kell például interjút adnia.

Az idén lesz esedékes a híd első fővizsgálata

Felszerkezet alulnézetből

Míg a szabályszegő és figyelmetlen közlekedők gyakorta teremtenek veszélyes helyzetet, plusz munkát, addig maga a híd kevés nem tervezett feladatot ró a fenntartóra. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szerint az első tíz év után „a híd a korának megfelelő, jó állapotú, szerkezeti problémára utaló hiba nincs, a rendeltetésszerű működés mindmáig biztosított.”, a garanciális időszakban jelentkező kisebb javításokat a vállalkozó elvégezte. Közben persze a létesítményt folyamatosan vizsgálják: az előírások szerint időközönként esedékes hídellenőrzés, hídszemle, hídvizsgálat, valamint híd fővizsgálat. Ez utóbbi tíz évente szükséges, tehát a közeljövőben várható. Speciálisnak mondható a híd úgynevezett felszerkezete külső felületének vizsgálata, amihez egy különleges hídvizsgáló gépkocsit használnak. A hídvizsgáló kocsi egyedi kialakítású, amely egy olasz típusú, kosaras felépítmény, háromtengelyes tehergépkocsi alapra szerelve. A három gémes felépítmény a pályaszintre letalpalva biztonsággal be tud nyúlni a felszerkezet alá. A műtárgy szekrénytartóját, betonfelületét ezzel az eszközzel vizsgálják szemrevételezéssel és ez a kocsi nyújt majd segítséget a szakcégnek az idén sorra kerülő fővizsgálathoz is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....