fejlesztés

A világ leghatékonyabb karosszériafényezési eljárásával csökkenti tovább CO2-kibocsátását a Toyota

2020.03.30.

A világ leginnovatívabb és legzöldebb autógyártójaként ismert Toyota új festékporlasztót fejleszt, világrekordnak számító, több mint 95 százalékos felhordási hatékonysággal, hozzájárulva ezzel a széndioxid-kibocsátás csökkentéséhez és a bevonati technológiák tökéletesítéséhez.

A Toyota olyan új, légmentes festékporlasztót fejleszt, amely levegő helyett statikus elektromossággal működik, helyettesítve a járműkarosszériák festésénél használatos hagyományos, sűrített levegős festékszórókat. Az újonnan, világelsőként ­kifejlesztett légmentes festékszóró több mint 95 százalékos felhordási hatékonysággal bír (a szám azt mutatja, hogy a porlasztott festék milyen százalékban tapad meg ténylegesen a jármű karosszériáján). Ez világviszonylatban is a legmagasabb érték, hiszen a hagyományos sűrített levegős technológiák arányszáma 60-70 százalék. A Toyota várakozásai szerint a légmentes porlasztó bevezetésével a cégcsoport széndioxid-kibocsátása 7 százalékkal csökkenhet. Másrész ezzel a festőkabin (a terület, ahol a festék permetezését végzik) alján lévő gyűjtőberendezés is kompaktabban alakítható ki, így a jövőben a fényező üzemek is kisebb helyet foglalnak el. A Toyota erőfeszítései a nulla CO2-kibocsátást előirányzó „Zéró CO2-kibocsátás a gyártásban” célkitűzés megvalósítására irányulnak, amely a 2015-ben közzétett Toyota Környezeti Kihívás 2050 program egyik pillére. E törekvés része a légmentes festékszóró kifejlesztése is, amit egyébként már használnak a Takaoka és a Tsutsumi üzemekben. A tervek között szerepel, hogy a vállalat összes üzemében és a Toyota-csoport többi tagvállalatának gyáraiban is bevezetik majd ezt a technológiai újítást, de szóba került a más gyártóknak való átadás lehetősége is.

A légmentes festékszóró jellemzői

A hagyományos, sűrített levegős szórók főleg aerodinamikai erőhatással permetezik a festéket, az atomizált festékrészecskék így vonják be a karosszériát. Ez viszont azzal is jár, hogy a részecskék a levegő nyomása miatt nagy arányban visszapattannak a karosszéria felületéről és szétszóródnak, ami csupán 60-70 százalékos fedési hatékonyságot eredményez. Ezzel szemben az új légmentes szóró elektromosságot használ a festék permetezéséhez (elektrosztatikus porlasztás), a statikus elektromossággal feltöltött részecskék pedig a jármű karosszériája felé gravitálva vonják be a felületet (elektrosztatikus festés). Az elektrosztatikus porlasztási és festési technológiák nagyban csökkentik a szétszóródó atomizált részecskék számát, magasabb felhordási hatékonyságot érve el.

Magas felhordási hatékonyságot eredményező új technológiák

A légmentes festékszóró végén lévő forgóhengeres szórófej optimalizálja a permetezett festék mennyiségét. Az elektrosztatikus porlasztási technológiát olyan szépségápolási és egyéb eszközöknél használják, amelyek kisebb mennyiségben, finoman adagolva permeteznek folyadékokat; a Toyota azonban járműkarosszériák festésénél alkalmazza. A festékszóró jellegzetessége, hogy hegye henger alakú, és megközelítőleg 600 speciális barázdát tartalmaz. A hegy forgása centrifugális erőt hoz létre, így a festék befolyik a barázdákba, és statikus elektromossággal feltöltve részecskékre bomlik.

A nagy pontosságú áramerősség-szabályozással a festés nagyon közelről történhet

A jármű karosszériájának felületi egyenetlenségei miatt a porlasztócsúcs és a karosszériaelem közötti távolság ingadozik, amitől az áramerősség sem állandó. A légmentes festékszóró azonban – folyamatosan figyelve az áram ingadozását – automatikusan szabályozza a feszültséget, így megközelítően 10 cm-es állandó távolságot tart a hengeres porlasztó és a karosszériaelem között. Ezzel lehetővé válik, hogy az elektrosztatikus porlasztás illetve festés állandó áramerősség mellett történjen, így pedig a festékrészecskék méretében sem lesz eltérés. A végeredmény: kiváló minőségű fényezés.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.08.03
Egy összehasonlító teszt keretében két sikeres vetélytársával mérettetett meg a Peugeot....
2020.08.03
Talán okosabb lett volna megállni a rendőri ellenőrzésen. ..
2020.08.03
Borislav Hegedusic Horvátországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.08.03
A sávját sem tudta tartani, jobbra-balra kacsázva közlekedett az a kamionos, akit az autópálya....
2020.08.03
Egyszerre két világszinten is vezető bajnokságban áll ki az egyenjogúság mellett fekete autóival a....
2020.08.03
A Volkswagen Csoport és márkái üzletmenetét súlyosan érintette a Covid-19 világjárvány 2020 első....
2020.08.03
Már gyárilag is bőséges hellyel szolgálnak a ŠKODA modelljei utasaik és csomagjaik számára, a....
2020.08.03
Sokszor írtunk már az online értékesítéssel foglalkozó használtautó kereskedő startupokról. Ilyen....
2020.08.03
A Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság munkatársai 2020. július 31. és augusztus 2. között....
2020.08.03
Vadelütés miatt egy nap alatt kétszer is baleset történt Győr-Moson-Sopron megyében - írja a....