közlekedébiztonság

Zöld utat a forgalomfigyelő rendőrségi kameráknak

2016.12.23.

Az elmúlt időszakban az Egyesült Államok számos nagyvárosában sok-sok tilos jelzésen áthaladást rögzítő térfigyelő kamerát telepítettek közlekedési csomópontokba, többnek a működését pedig leállították más kereszteződésekben. Ezáltal újabb bizonyítékok születtek arra, hogy a videó ellenőrzésnek komoly szerepe van a közlekedésbiztonság színvonalának fejlesztésében.

 

Az amerikai Biztosítási Intézet az Autópályák Közlekedésbiztonságáért (Insurance Institute for Highway Safety, IIHS) elnevezésű szervezet szerint 2014-ben, egyetlen esztendő alatt 709 amerikai vesztette életét piros lámpán való áthajtás miatt. A sérültek száma ennél sokkal rémisztőbb: megközelítőleg 126 ezren szenvedek sérüléseket ilyen típusú közlekedési baleset miatt. A nyilvánvalóan magas közlekedésbiztonsági kockázat az ellenőrzés növelésével csökkenthető lenne, mégis, egyes településeken a tiloson való áthajtást rögzítő kamerák elhelyezése kényes kérdésnek bizonyul, még kikapcsolt kamerákkal is. Hogy hogyan lehet ezt orvosolni? Tudományos bizonyítékokkal. Hiszen a legfontosabb cél mégiscsak a balesetek számának és súlyosságának csökkentése.

A piros az tilos! Ezt már a gyerekek is tudják, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjainak köszönhetően (kép: forfreemvp.weebly.com)

Egy átfogó vizsgálat eredményei alapján az IIHS publikált is egy jelentést a piros lámpa térfigyelők kikapcsolásának hatásairól. A térfigyelő kamerák működésének egyik legfőbb eredménye, hogy a közlekedési csomópontokban bekövetkező, egy főre eső halálos kimenetelű, útkereszteződésben történő baleseteket 14%-kal, míg a piros lámpán való áthajtás okozta balesetek 21%-kal csökkentek. Nem túl nagy meglepetés, hogy a kamerák kikapcsolása ezzel éppen ellentétes hatást váltott ki: a piros lámpán való áthajtások 30%-kal, és más, halálos kimenetelű balesetek száma 16%-kal növekedtek a vizsgált útkereszteződésekben.

Könnyen belátható, hogy ez a tanulmány önmagában is képes bebizonyítani a közúti szabálysértések videokamerás felvételekkel támogatott ellenőrzését és az ez alapján történő szankcionálást. Ezzel talán sikerül pontot tenni egy évtizedes huzavona eredményére, hogy vajon indokolt-e egyáltalán ezeknek a kameráknak a használata az ellenőrzésben. Az IIHS kutatása 14 város közlekedési forgalomfigyelő kameráinak felvételeit vizsgálta a 2010 és 2014 közötti időszakban. A kamerák közlekedésbiztonságra gyakorolt pozitív hatásainak fényében az a tény önmagában is érdekes, hogy a vizsgálatban résztvevő települések térfigyelő kamerákkal ellátott útkereszteződéseinek száma maximális 533-ról (2012), 467-re esett vissza 2015-re.

Közlekedési kamera az Egyesült Államokban – tényleg meg kell magyarázni a szükségességét? (kép: ITS International)

„Tudjuk, hogy baj van! Emberek halnak meg a piros lámpán való áthajtás miatt az útkereszteződésekben. A piros lámpa térfigyelők egy nagyon hasznos megoldás ennek a problémának az orvoslására.” - mondta Adrian Lund az IIHS elnöke, egy kimondottan ezzel a témával foglalkozó konferencián júliusban, ahol bemutatta a kutatások eredményeit.

A program újra indul

Számos példa van arra, hogy a piros lámpa térfigyelő programot leállították, majd újraindították. Így az egész lassan egy végtelen bohózattá válik, ahol egyébként az emberek élete a tét. Az illinois-i Wauconda-ban például a szakemberek a térfigyelők újratelepítését javasolják abban csomópontban, ahol a közúti balesetek száma 36%-kal nőtt a 2011-es adatokhoz képest, amikor is a térfigyelőket egy építkezés miatt eltávolították. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy míg a piros lámpa térfigyelő kamerák kikapcsolását követő évben a wauconda-i közúti kereszteződésben történt balesetek száma ugrásszerűen megnőtt, 2013-ban csökkent, mielőtt újra növekedett volna 2014-ben. „Ez messze a legveszélyesebb útkereszteződés a városban. Egyesek számára ez a lépés (a térfigyelő kamerák visszaállítása) nem a legnépszerűbb döntés, de a biztonságosság előnyt élvez a népszerűséggel szemben.” – mondta el Wauconda rendőrfőnöke, David Wermes – idézte a Daily Herald.

 

Nem érdemes szabálytalankodni! (kép: Wikimedia)

Az arizonai El Mirage városban a térfigyelő kamerák kikapcsolását követően a Grand sugárúton (amely egyike az Egyesült Államok 60 állami főútvonalának) a gyorshajtások és a balesetek jelentős mértékben megszaporodtak. Mindezt azután, hogy elfogadták a térfigyelő kamerák betiltásáról szóló törvénymódosítást.

Hangos kisebbség

Habár az intézkedés hatására térfigyelő kamerák egy jó részét kikapcsolták, a forgalom ellenőrzése a maradék rendelkezésre álló eszközökkel folytatódott. A városi önkormányzat által közétett adatok szerint a Grand sugárút nyugatra tartó sávjaiban a gyorshajtások száma 179%-kal növekedett, míg a keleti irányba haladóké 319%-kal.

„Az adatok egyértelműen utalnak arra, hogy a szabálytalankodástól visszatartó, mondhatni „elrettentő erejű” térfigyelő kamerák nélkül egyre csak nő a kihágások száma a Grand sugárúton. Ez egy nagyon komoly probléma, mert életek forognak kockán.” – mondta egy nyilatkozatában Terry McDonald, El Mirage rendőrfőnöke.

Egy egyszerű internetes kereséssel számos balesetet találunk a Grand Avenue-n a gyorshajtás és a piroson való áthajtás miatt (kép: azfamily.com)

Arizonában az állami főútvonalakon jogszabályi szinten tiltott, illetve újra engedélyezett forgalomfigyelő kamerák mindig is nagy port kavartak. A tiltakozások ellenére, valamint számos, a médiában is megjelent elemzésekre adott válaszok mutatják, hogy az ellenőrzésnek mindig lesznek hangos ellenzői.„ Ahol szankcionálásra alkalmas forgalomfigyelő kamerát létesítenek, ott mindig van egy hangos, ellentétes nézetű kisebbség” – mondta Charles Territo, az ATS (American Traffic Solution) térfigyelő berendezéseket beszállító cég szóvivője.

A kamerákat ellenző hangos kisebbség a személyiségi jogok megsértésére hivatkozik. A jogkövető autósok pedig az életüket védik. (kép: caglecartoons.com)

„Sajnálatos, de megesik, hogy ilyen fontos témákban is a „hangos kisebbség” győz. Ahogy a történelem is mutatta már, a térfigyelő kamera ellenzőinek győzelme eljöhetett a szakértői vélemények ellenére is, a biztonság hívei és az áldozatok hozzátartozóinak a véleményének ellenére is, és még ráadásul azokon a településeken is, ahol az automatizált ellenőrzést használják.” – tette hozzá a szóvivő. Számos más példát is hozott Charles Territo, ahol épp a fordítottja történt, vagyis a megnövekedett számú gyorshajtás okozta balesetszám, illetve piros lámpán való áthajtás okozta balesetek hatására újra elkezdték alkalmazni a térfigyelő kamerákat.

Sok Észak-Virginiai város éppen azt követően csatlakozott a térfigyelő kamerás programhoz, miután a rendőrség sikeres lobbitevékenységet folytatott annak érdekében, hogy az állam fogadja el azt a törvényjavaslatot, miszerint helyezzék vissza a kamerás ellenőrzéshez szükséges hatásköröket. Ez pontosan két évre azután történt, hogy Észak-Virginia megszavazta a térfigyelő kamera program leállítását.

Cikkünk következő részében megnézzük, hogyan alakult a jogszabály változtatásának hatására a baleseti statisztika, mi az amerikai rendőrség valódi célja az intézkedéssel, és milyen más fejlesztésekkel igyekeznek hozzájárulni a szakemberek a közlekedésbiztonság színvonalának növeléséhez.

 

A cikk forrása Jon Masters ITS International 2016. szeptember-októberi számában „Green light for safety cameras” címmel publikált anyaga.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.28
A főváros 2023 végéig 48 új, alacsonypadlós trolibuszt vásárol - döntött szerdai ülésén a Fővárosi....
2021.10.28
Várhatóan csaknem félszáz űrhajós érkezik Budapestre, a Nemzetközi Űrhajós Szövetség (Association....
2021.10.28
A repülő szerkezetek fejlesztésére szakosodott japán Skydrive startup nagy bejelentéssel rukolt elő....
2021.10.28
Az oroszországi Novgorod régió Állami Közlekedési Felügyelősége Lada Vesta szedánokat kapott....
2021.10.27
Minden út a Rimac és Porsche márkához vezet. Jó, van még néhány hiperszupergép, itt épp egy....
2021.10.27
A két dobozos típus nem más, mint a hasonló Opel, Peugeot, Citroen, és Toyota modellek....
2021.10.27
Műszaki mentés miatt teljes az útlezárás az M43-as autópálya Szeged felé vezető oldalán, Kövegy....
2021.10.27
A sárga Zonda C12S Prága közelében, egy kanyargós országúton csúszott az árokba. ..
2021.10.27
Több mint öt órán át tartott az oltás, mert az akkumulátor többször újra kigyulladt. ..
2021.10.27
Az egykori Issigonis féle Mini Morris homokfutó változata, a Moke jövő év elejétől már kizárólag....