elektromos autó

Ha ilyen autód van, meg sem érzed az otthoni áramszünetet

2025.05.18.

Hamarosan nemcsak kérni fogja a töltést az elektromos autó, hanem áramot adhat az otthonunknak vagy az eszközeinknek. A kétirányú töltés forradalmasíthatja, hogyan használjuk az elektromos járműveket.

Amikor hazaérünk egy elektromos autóval, mi sem természetesebb, mint töltőre tenni a kocsit, hogy az otthoni hálózatból feltankoljuk árammal az akkumulátort. Hamarosan viszont az elektromos autónk akár a lakásunk áramellátását is biztosíthatja. 

A kétirányú töltés bevezetésével a kocsi egy gigantikus, hordozható power bankhez hasonlóan működhet, amely nemcsak az otthonunkat képes árammal ellátni, hanem számos helyzetben lehet praktikus energiaforrás. De mi is ez a technológia pontosan, és hogyan működik? 

Mi a kétirányú töltés az elektromos autóknál? 

Az új technológia alapelve nem szorul különösebb magyarázatra, pontosan azt jelenti, amit sejtet az elnevezés: az elektromos energia két irányba képes áramolni, nemcsak az autóba, hanem a kocsiból máshová is. Míg a hagyományos, egyirányú töltés során a váltóáramot át kell alakítani egyenárammá, hogy az akkumulátor fogadni tudja, a kétirányú technológia ezt vissza tudja alakítani váltóárammá, és tovább tudja küldeni. Innentől aztán szerteágazóbbá válik a dolog, mert a kétirányú töltésnek számos típusa létezik. 

A kétirányú töltés teljesen átalakíthatja az elektromos autók használatát

A Vehicle-to-Everything (V2X) egy gyűjtőfogalom az elektromos autók iparágában. Olyan technológiákat foglal magában, amelyek lehetővé teszik a valós idejű kommunikációt és energiacserét a jármű és környezete között. Ebbe beletartozhatnak más járművek, az infrastruktúra, az elektromos hálózat, sőt az otthonok és egyéb épületek is. Lássuk most elsősorban a töltésre fókuszálva, hogy milyen megoldásokra lehetnek képesek a jövő elektromos autói. 

Jármű–szállítmány (Vehicle-to-load, V2L)

Ez a legkézenfekvőbb és legelterjedtebb technológia, amely lehetővé teszi, hogy az elektromos autó akksiájról feltölthessünk olyan eszközöket, amelyeket magunkkal viszünk egy-egy utazásra, kirándulásra. Például készülékeket működtethetünk a kocsi akksijáról a kempingben, feltölthetjük az elektromos biciklit, de a megoldás akár egy építkezésen vagy egy szabadtéri rendezvényen is jól jöhet az elektromos eszközök áramellátására. Arról nem is beszélve, hogy áramszünet idején mekkora jelentősége lehet, ha a legfontosabb készülékeket működtetni tudjuk. 

Jármű–otthon (Vehicle-to-home, V2H)

Hasonló a működése, mint amikor eszközöket használunk az autóra kötve, de egy-egy készülék helyett ez a technológia egy egész otthon áramellátására is alkalmas. Ha azt nézzük, hogy a kormány által meghatározott villamosenergia-fogyasztás átlagosan 7 kilowattóra naponta (210 kilowattóra havonta), akkor egy Hyundai Ioniq 5 60 kilowattórás akkumulátorcsomaggal több mint egy hétig képes árammal ellátni egy otthont. Ez nemcsak áramszünet esetén lenne ideális megoldás, hanem akár nyaralók, hétvégi házak szigetüzemű energiaigényét is kielégítheti. 

Jármű–hálózat (Vehicle-to-grid, V2G)

Ennek a megoldásnak az a lényege, hogy az autóban lévő akkumulátort hálózati energiatárolóként használják. Az áramszolgáltatók csúcsidőben képesek lennének villamos energiához jutni az autóból, így könnyebben kezelhetnék a fogyasztási csúcsokat. Amikor aztán lecsökken az áram iránti igény, az elektromos autók a szokásos módon töltődnének fel a hálózatból. 

Jármű–jármű (Vehicle-to-vehicle, V2V)

Praktikus és sok esetben szinte életmentő a koncepció, amely lehetővé teszi, hogy egy autót fel tudjon tölteni egy másik. De a V2V technológia nem kizárólag az energiaátadásra szorítkozik, a közlekedést is hatékonyabbá és biztonságosabbá teheti. A járművek közötti rövid hatótávolságú kommunikáció révén az autók ismerni fogják egymás helyzetét, sebességét, irányát, ami az önvezető technológiával kombinálva teljesen átalakíthatja a közlekedést. 

Jármű–infrastruktúra (Vehicle-to-infrastructure, V2I)

Ez a megoldás nem kapcsolódik a töltéshez, de segítségével az autók kommunikálni tudnak a közlekedési infrastruktúrákkal, például jelzőlámpákkal, parkolókkal és más rendszerekkel. Például a kocsi jelzi a sofőrnek, hogy vegyen vissza a gázból, mert így a lámpa pont akkor fog zöldre váltani, amikor odaér, vagy menet közben lehet kifizetni az útdíjat. 

Mennyire terjedt el a kétirányú töltés? 

Jelenleg kevés elektromos autó támogatja a kétirányú töltést. A már említett Hyundai Ioniq 5 mellett a Kia EV6, az MG4, a BYD Dolphin és Nissan Leaf rendelkezik V2L technológiával, de egyes modellek, mint például a Cupra Born vagy a VW ID. sorozat tagjai már képesek a V2H és V2G megoldásokra is, a Kia EV9-et pedig V2L, V2H és V2G technológiával szerelték fel.

Egyelőre a költségek, a szabványosítás és a technikai kihívások gátolják a kétirányú töltés gyors elterjedését, és az ehhez szükséges infrastruktúra sem érhető el széles körben. 

Szakértők szerint a technológia következő években gyors fejlődésnek indulhat, különösen, ha egyes országok, illetve az Európai Unió is ösztönözni fogja. Egy tanulmány szerint a kétirányú töltés akár 5,5 százalékkal is csökkenheti az energiarendszerek éves költségeit. Egyelőre annyi biztos, hogy rengeteg lehetőség van a megoldásban, és nagy hatást gyakorolhat nemcsak az autózásra, hanem a mindennapi életünkre is. 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.06.23
Januárban és februárban 19 ezer 700 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 4,8....
2025.06.23
Nézze meg a videót! ..
2025.06.23
A több száz család megélhetését biztosító gyár bezárása súlyos csapás a helyi közösségnek, és egy....
2025.06.23
A Continental ismét megerősítette vezető pozícióját a független nyári abroncsteszteken: a prémium....
2025.06.23
Két stájer férfi is megsérült szombaton légi balesetben. Egy 46 éves siklóernyős magyar pilóta....
2025.06.22
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 06. 23.....
2025.06.22
Egy szín története a valóság és a legenda között – írja honlapján a német tulajdonban levő olasz....
2025.06.22
A jövő héten Forma–1-es autóval tesztel a Red Bull 17 éves védence, Arvid Lindblad. A....
2025.06.22
A BMW olyan, természetes összetevőket tartalmazó anyagot fejlesztett ki, amely sok tekintetben....
2025.06.22
Várnai Antal törzszászlós szolgálati kocsival jár munkába is. No, nem akármilyennel, hanem egy....