elektromos autó

Ha ilyen autód van, meg sem érzed az otthoni áramszünetet

2025.05.18.

Hamarosan nemcsak kérni fogja a töltést az elektromos autó, hanem áramot adhat az otthonunknak vagy az eszközeinknek. A kétirányú töltés forradalmasíthatja, hogyan használjuk az elektromos járműveket.

Amikor hazaérünk egy elektromos autóval, mi sem természetesebb, mint töltőre tenni a kocsit, hogy az otthoni hálózatból feltankoljuk árammal az akkumulátort. Hamarosan viszont az elektromos autónk akár a lakásunk áramellátását is biztosíthatja. 

A kétirányú töltés bevezetésével a kocsi egy gigantikus, hordozható power bankhez hasonlóan működhet, amely nemcsak az otthonunkat képes árammal ellátni, hanem számos helyzetben lehet praktikus energiaforrás. De mi is ez a technológia pontosan, és hogyan működik? 

Mi a kétirányú töltés az elektromos autóknál? 

Az új technológia alapelve nem szorul különösebb magyarázatra, pontosan azt jelenti, amit sejtet az elnevezés: az elektromos energia két irányba képes áramolni, nemcsak az autóba, hanem a kocsiból máshová is. Míg a hagyományos, egyirányú töltés során a váltóáramot át kell alakítani egyenárammá, hogy az akkumulátor fogadni tudja, a kétirányú technológia ezt vissza tudja alakítani váltóárammá, és tovább tudja küldeni. Innentől aztán szerteágazóbbá válik a dolog, mert a kétirányú töltésnek számos típusa létezik. 

A kétirányú töltés teljesen átalakíthatja az elektromos autók használatát

A Vehicle-to-Everything (V2X) egy gyűjtőfogalom az elektromos autók iparágában. Olyan technológiákat foglal magában, amelyek lehetővé teszik a valós idejű kommunikációt és energiacserét a jármű és környezete között. Ebbe beletartozhatnak más járművek, az infrastruktúra, az elektromos hálózat, sőt az otthonok és egyéb épületek is. Lássuk most elsősorban a töltésre fókuszálva, hogy milyen megoldásokra lehetnek képesek a jövő elektromos autói. 

Jármű–szállítmány (Vehicle-to-load, V2L)

Ez a legkézenfekvőbb és legelterjedtebb technológia, amely lehetővé teszi, hogy az elektromos autó akksiájról feltölthessünk olyan eszközöket, amelyeket magunkkal viszünk egy-egy utazásra, kirándulásra. Például készülékeket működtethetünk a kocsi akksijáról a kempingben, feltölthetjük az elektromos biciklit, de a megoldás akár egy építkezésen vagy egy szabadtéri rendezvényen is jól jöhet az elektromos eszközök áramellátására. Arról nem is beszélve, hogy áramszünet idején mekkora jelentősége lehet, ha a legfontosabb készülékeket működtetni tudjuk. 

Jármű–otthon (Vehicle-to-home, V2H)

Hasonló a működése, mint amikor eszközöket használunk az autóra kötve, de egy-egy készülék helyett ez a technológia egy egész otthon áramellátására is alkalmas. Ha azt nézzük, hogy a kormány által meghatározott villamosenergia-fogyasztás átlagosan 7 kilowattóra naponta (210 kilowattóra havonta), akkor egy Hyundai Ioniq 5 60 kilowattórás akkumulátorcsomaggal több mint egy hétig képes árammal ellátni egy otthont. Ez nemcsak áramszünet esetén lenne ideális megoldás, hanem akár nyaralók, hétvégi házak szigetüzemű energiaigényét is kielégítheti. 

Jármű–hálózat (Vehicle-to-grid, V2G)

Ennek a megoldásnak az a lényege, hogy az autóban lévő akkumulátort hálózati energiatárolóként használják. Az áramszolgáltatók csúcsidőben képesek lennének villamos energiához jutni az autóból, így könnyebben kezelhetnék a fogyasztási csúcsokat. Amikor aztán lecsökken az áram iránti igény, az elektromos autók a szokásos módon töltődnének fel a hálózatból. 

Jármű–jármű (Vehicle-to-vehicle, V2V)

Praktikus és sok esetben szinte életmentő a koncepció, amely lehetővé teszi, hogy egy autót fel tudjon tölteni egy másik. De a V2V technológia nem kizárólag az energiaátadásra szorítkozik, a közlekedést is hatékonyabbá és biztonságosabbá teheti. A járművek közötti rövid hatótávolságú kommunikáció révén az autók ismerni fogják egymás helyzetét, sebességét, irányát, ami az önvezető technológiával kombinálva teljesen átalakíthatja a közlekedést. 

Jármű–infrastruktúra (Vehicle-to-infrastructure, V2I)

Ez a megoldás nem kapcsolódik a töltéshez, de segítségével az autók kommunikálni tudnak a közlekedési infrastruktúrákkal, például jelzőlámpákkal, parkolókkal és más rendszerekkel. Például a kocsi jelzi a sofőrnek, hogy vegyen vissza a gázból, mert így a lámpa pont akkor fog zöldre váltani, amikor odaér, vagy menet közben lehet kifizetni az útdíjat. 

Mennyire terjedt el a kétirányú töltés? 

Jelenleg kevés elektromos autó támogatja a kétirányú töltést. A már említett Hyundai Ioniq 5 mellett a Kia EV6, az MG4, a BYD Dolphin és Nissan Leaf rendelkezik V2L technológiával, de egyes modellek, mint például a Cupra Born vagy a VW ID. sorozat tagjai már képesek a V2H és V2G megoldásokra is, a Kia EV9-et pedig V2L, V2H és V2G technológiával szerelték fel.

Egyelőre a költségek, a szabványosítás és a technikai kihívások gátolják a kétirányú töltés gyors elterjedését, és az ehhez szükséges infrastruktúra sem érhető el széles körben. 

Szakértők szerint a technológia következő években gyors fejlődésnek indulhat, különösen, ha egyes országok, illetve az Európai Unió is ösztönözni fogja. Egy tanulmány szerint a kétirányú töltés akár 5,5 százalékkal is csökkenheti az energiarendszerek éves költségeit. Egyelőre annyi biztos, hogy rengeteg lehetőség van a megoldásban, és nagy hatást gyakorolhat nemcsak az autózásra, hanem a mindennapi életünkre is. 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.13
A 2026-ra vonatkozó szám a Gartner amerikai technológiai piackutató cég honlapjára felkerült....
2025.12.13
Mi történik, ha az elektromos mobilitás párosul a hamisítatlan luxussal? Béke, nyugalom, erő és....
2025.12.13
A jövő hétfőn induló egyhetes akcióban ezúttal mindenféle járműveket ellenőriznek majd. ..
2025.12.13
A Forma-1 és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) pénteken bejelentette, hogy mindkét fél,....
2025.12.13
A Bosch lett a Truck Innovation Award 2026 győztese, miután a vállalat Road Hazard Service....
2025.12.12
Előbb kerülnek veszélybe, mint iskolába: a német kutatás azt mutatja, hogy az iskolák döntő....
2025.12.12
Tovább bővíti közös elektromosautó-töltőhálózatát az ALDI Magyarország és az E.ON Drive....
2025.12.12
A Peugeot ezzel az autóval új színt hozott a palettára.   ..
2025.12.12
Továbbra is Mohammed ben-Szulajem a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke: az emirátusokbeli....
2025.12.12
A logisztika nem csupán szállítás, hanem összetett, valós idejű döntések hálózata – mondja Berta....