közlekedésbiztonság
Az új autómodellek idén nyártól kötelezővé váló elektronikus adatrögzítői az előzetes hírek szerint nem sokat fognak segíteni a biztonsági szakértőknek. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (Europeat Transport Safety Council – ETSC) szerint ugyanis tilos lesz a hely-, dátum- és időadatok lekérése az eszközökről.
2022. januárjában az Európai Bizottság közzétette az eszközök végleges műszaki specifikációját. Ez követelményrendszer egyike azon számos kötelező új technológiai elemnek, amelyekről az Európai Unió járműbiztonsági törvényeinek 2019-es frissítése során állapodtak meg. A helyszínre, dátumra és időre vonatkozó információk kiemelkedően fontosak a közlekedésbiztonsági kutatók számára. Ugyanis a közúti közlekedési balesetek mélyelemzése során az adatok (a légiközlekedési ágazathoz hasonlóan) felhasználhatók az ütközés körülményeinek elemzésére, a kockázatok feltárására, ezen keresztül a hasonló helyzetek megelőzésére.
A helykoordináták hiányában a kutatók önmagában az EDR (Egységes Digitális Rádiótávközlő Rendszer) adatai alapján nem tudnák megállapítani, hogy a jármű nem megfelelő sebességgel halad-e, mivel az útvonal, és ennek részeként az adott útszakaszra vonatkozó sebességkorlátozás nem lenne nyomon követhető. A jogszabályba talán túlságosan is szigorú adatvédelmi követelményeket írtak be, amire az ETSC és más szakértői szervezetek már tavaly felhívták a figyelmet. Álláspontjuk szerint az Európai Bizottságnak hozzáférhetővé kellene tenni az idő- és helyadatokat az arra jogosult felek, például a hatóságok és kutatók számára.
Ha a jogszabályok engednék, a közlekedésbiztonsági kutatók számára is hasznos lenne a fekete doboz (kép: ETSC)
A közúti közlekedésbiztonságról szóló legutóbbi jelentésében az Európai Parlament arra is felszólította az Európai Bizottságot , hogy „biztosítsa, hogy a balesetek mélyreható elemzése és a közúti közlekedésbiztonsági kutatás szempontjából releváns összes adatelemet (beleértve a helyszínt, a dátumot és az időt), továbbá rögzítse és tárolja az EDR-ben”. Az elektronikus adatrögzítők csak ütközés esetén tárolják az adatokat. Így az teljes mértékben kizárt, hogy az EDR-eket a járművek mozgásának folyamatos nyomon követésére használják.
Frank Mütze, az ETSC járműbiztonsági szakértője elmondta:
„Ez az intézkedés valóságos öngól a közúti közlekedésbiztonság területén. Az új járművekben az EDR-ek előírásának eredeti célja az volt, hogy hasznos adatokat biztosítsanak a jövőbeni balesetek megelőzéséhez. A hely- és időinformációk lekérésének kizárása gyakorlatilag használhatatlanná teszi az eszközadatokat a közlekedésbiztonság kutatói számára. Reméljük, hogy ezt a jogszabályt a lehető leghamarabb felülvizsgálják és aktualizálják.”
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
forrás és kép: ETSC