Szeged

Az Audi már jóval a BYD előtt megérkezett Szegedre

2024.02.18.

Mostanában az egyes számú autóipari hír a BYD szegedi beruházása, ám a zöld járművonal korántsem előzmény nélküli a városban és az egyetemen. Az Audi és a Mol évek óta kísérletezik az üzemanyaggal és a nemrégiben beindult a hidrogén projekt is.

Január végén írták alá a kínai BYD jövőbeli szegedi üzemének helyszínt biztosító 300 hektáros telek adásvételi előszerződését. Ez a magyar gazdaságtörténet egyik legfontosabb beruházása, a világ legnagyobb - a Tesla számainál is jobb adatokat produkáló - elektromos autógyártó vállalata érkezik hazánkba. A BYD az első európai üzemét hozza Magyarországra, ahol már ez lesz az ötödik autógyár, és amelynek hatása hasonló lehet, mint az Audi győri, a Mercedes kecskeméti, a BMW debreceni vagy éppen a Suzuki esztergomi gyárépítésének.

Gong Tao kínai nagykövet, Botka László, Szeged polgármestere és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az aláíráson. Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Szijjártó Péter külgazdasági miniszter az aláírás alkalmával hangsúlyozta, a következő évtized Európában a zöld energiáról, az autóipar elektromos átállásáról szól majd, amely nagyban mérsékelni fogja a károsanyag-kibocsátást, így elősegítve a környezet védelmét. Hozzátette, Magyarország a zöld energia és a zöld ipar mellett van, és nem ideológiai, hanem gyakorlati alapon.

A zöld vonal már jóval a gyárépítés bejelentése előtt elindult Szegeden, ráadásul nem is csak egy szálon. Az adásvételi előszerződés aláírása előtt néhány nappal érkeztek meg a BYD tekétől egy „kőhajításnyira” található Szegedi Tudományegyetem Science Parkjának energetikai innovációs tesztállomására azok az első, saját tervezésű energiaátalakító berendezések, amelyekkel megújuló energiával hidrogént, majd szintetikus üzemanyagokat fognak előállítani.

A tesztállomást az egyetem és több partnere környezetkímélő energiatárolási és -átalakítási projektjeinek keretében fejlesztik, a projekt vezetője Dr. Janáky Csaba. A kutató az SZTE Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Tanszékének docense, az Anyag,- Környezet,- és Energiatudományi Kompetenciaközpont vezetője – egyebek között.

A konténer beemelése - háttérben a lézerközpont.

Az egyetemi portálnak elmondta, hogy az állomás telephelyén működő napelemparkból származó megújuló villamosenergiát használják majd arra, hogy a frissen érkezett konténerekben a víz elektrolízise révén hidrogént állítsanak elő. Az így kapott és a helyszínen eltárolható „zöld” hidrogén üzemanyagként és alapanyagként is szolgálhat a további energiakonverziós eljárásokban. A második, hamarosan érkező konténerben a szén-dioxid elektrolízisével előállított szénmonoxidból és hidrogénből folyékony szintetikus üzemanyagot, például nyers benzint vagy kerozint állítanak majd elő.

A már elhelyezett konténerek power-to-gas (P2G), vagyis áramból gázt előállító elektrolizáló technológiákat tartalmaznak. Ezeket néhány hét múlva újabb konténer követi, benne a power-to-liquid (P2L) technológia eszközeivel. Ezek folyékony mesterséges üzemanyagot tudnak majd előállítani, nagyrészt a másik konténerből származó hidrogénből és szén-monoxidból. A két technológia összekötése után – előreláthatóan április-májusban – megindulhat az energetikai innovációs tesztállomás teljes üzemmódja.

A tesztállomáson zajlik a Szegedi Tudományegyetem, az Audi Hungária autógyár, a Széchenyi István Egyetem, a Pannon Egyetem és a Bay Zoltán Kutatóintézet közös projektje, amely szintetikus üzemanyagok előállítását és szakaszos validálásukat tűzte ki célul. A szegedi innovációs állomáson megújuló energiával előállított benzint és kerozint a Pannon Egyetemen fogják finomítani, majd az Audi kezdetben 2-3%-ban keveri a jelenleg használatos benzinbe, és ezzel fogja tesztelni motorjait, a hatásokat vizsgálva.

Dr. Janáky Csaba

A távolabbi jövőbe tekintve Dr. Janáky Csaba elmondta, hogy a tervek szerint a szintetikus üzemanyag termeléséhez később – további ipari szereplők bevonásával – nagyobb méretű berendezés is készülhet. Az eredményektől függően pedig a jövőben 10-20 százaléknyi új üzemanyag is kerülhet az Audi által tesztelt benzinbe. Az új üzemanyagok iránt a következő évtizedben megnövekszik majd a figyelem, mivel 2035 után Európában már csak szintetikus üzemanyaggal működő belső égésű motorokat lehet majd forgalomba hozni.

A tesztállomás a partnercégek és akadémiai intézmények előtt is nyitva áll majd. – Ha egy cég tesztelni akar egy komponenst, mondjuk egy katalizátort, egy elektrolizáló cellát vagy egy katalitikus reaktort, megkeres minket, együtt kidolgozunk egy tervet a vizsgálatra, lefuttatjuk a mérési kampányt, végül pedig vizsgálati eredményt adunk ki a tesztről. Tudunk majd olyan fejlesztési javaslatokat tenni a tesztelő partnereknek, amelyeket a Szegedi Tudományegyetemmel közösen valósíthatnak meg – nyilatkozta az egyetemi portálnak Dr. Janáky Csaba.

Az állomás bővülési tervei között számos más kutatási program is szerepel. A napelempark konténerében például autókból kikerült használt akkumulátorokon fogják vizsgálni, hogy egy második felhasználásban alkalmasak-e a naperőmű által megtermelt energia tárolására. Ezzel a környezetbarát módszerrel szeretnék biztosítani az elektrolízis éjszakai üzemeltetését. A projektvezető feltételezése szerint ugyanis a használt gépjármű-akkumulátorok másodlagos alkalmazása még 4-6 évig is lehetséges.

Jönnek még további konténerek. Fotók: Fotó: Kovács-Jerney Ádám

A Dr. Janáky Csaba emlegette Audi persze már jóval korábban megérkezett Szegedre, a tudományos parkban régóta működő konténerükről már portálunk is írt. A kőolaj kitermelés hatékonyságának növelése kémiai módszerekkel, új üzemanyag-keverékek kifejlesztése és a motorok károsanyag-kibocsátásának mérésére egy új analitikai módszer alkalmazása volt a célja a Fenntartható Zöld Kémia és Mobilitás Kompetencia Központ kialakításának a Szegedi Tudományegyetemen, a Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt.-vel konzorciumi együttműködésben. A kiemelt együttműködő ipari partner az Audi Hungaria Zrt. volt.

A projekt 5,4 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásból valósult meg 2020. június 1. és 2023. november 30. között. A kompetencia központ kutatásainak középpontjában a kőolaj, illetve a kőolajszármazékok állnak. Az egyik fókuszterület a tenzidek (felületi anyagok) fejlesztése és tesztelése. Ezek segítségével kémiai módszerekkel növelhető a lelőhelyek kőolaj kihozatala.

A más hazai felsőoktatási intézmények bevonásával elért eredményeknek köszönhetően lehetővé válik a kőolajtermelés folytatását olyan kőolajmezőkből, melyek kihozatali hatásfoka a hagyományos művelési eljárásokkal már nem növelhető. A hagyományos művelés során visszamaradt, lefűződött kőolajzónák elérhetővé tételével, a maradék kőolaj-telítettség mobilizálásával, a környezetterheléssel járó, újonnan fúrandó kutak száma is csökkenthető.

Fotó: Török János, delmagyar.hu

A központban folyó kutatások második fontos területe - az Audi Hungaria Zrt.-vel együttműködve - a megújuló forrásból származó, „low carbon” üzemanyagok hatásának vizsgálata volt a belsőégésű motorok működésére és károsanyag-kibocsátására. Az alternatív üzemanyagok hatásvizsgálatát a szakemberek az Audi által fejlesztett, EA888 típusú Otto-motoron végezték el.

Az Audi Hungaria Zrt. számára a fenntarthatóság nem csupán cél, hanem szemléletmód, mely a munkatársak valamennyi cselekedetét meghatározza. Ennek szellemében a vállalat számos olyan kezdeményezésekhez és projektekhez csatlakozott, melyek segítenek elérni környezetvédelmi célkitűzéseit.

A klímasemleges üzemanyagok vizsgálata az SZTE és a projektben résztvevő ipari partnerek számára egyaránt kiemelt jelentőségű, mivel a globálisan meghatározott klímacélok eléréséhez az elektromobilitásra történő átállás mellett a már forgalomban lévő, belsőégésű motorral szerelt járművek bevonása is elengedhetetlenül szükséges. Ez egyedül az eredetileg fosszilis alapú üzemanyagok felhasználására tervezett technikával teljes mértékben kompatibilis, új generációs klíma semleges üzemanyagokkal érhető el.

Dr. Kukovecz Ákos, az SZTE TTIK Kémiai Intézet intézetvezető egyetemi tanára a projektzárón. Fotó: Kovács-Jerney Ádám

A Szegedi Tudományegyetemen a program részeként az alternatív gázelemző mérőberendezések fejlesztéséhez szükséges alap- és alkalmazott kutatásokat is végeztek. A projekt eredményeként 23 új kutatót vettek föl az egyetemre, öt doktorandusz végzi PhD-tanulmányait a programhoz kapcsolódó kutatási témákban.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.19
A járatok törlése megterheli az ausztriai utazókat. Csak az elmúlt 6 napban 1129 késés és közel 100....
2024.07.18
Csehországban az idei első fél évben 774 310 személyautót gyártottak, ami éves szinten 4,9....
2024.07.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.07.18
Várhatóan izgalmasan alakul majd a hétvégi 39. Forma-1-es Magyar Nagydíj vasárnapi futama, melynek....
2024.07.18
A gyorshajtási bírságok is elkerülhetőek lesznek az új eszközzel. ..
2024.07.18
Nőtt a forgalomba helyezett új autók száma júniusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai....
2024.07.18
Látványosan frissült a Cupra Formentor és a Cupra Leon/Leon Sportstourer duó. A plug-in hibrid....
2024.07.18
Az őzek kezdődő párzása miatt óvatosságra, figyelmesebb közlekedésre hívja fel a figyelmet a....
2024.07.18
Ahogy február óta töretlenül, úgy júniusban is a kontinens élmezőnyébe tartozott a magyarországi....
2024.07.18
Megadta a módját a Goodwoodi Sebességfesztiválon való részvételének a Toyota. A márka....