hidrogén autó
A Toyota GR Yaris H2 a két éve bemutatott, és azóta a szaksajtóban és a rajongók körében is nagy sikert aratott négykerék-meghajtású GR Yaris hidrogénüzemű belső égésű motorral szerelt tanulmány változata. A Toyota éves Kenshiki-fórumán, 2021 decemberében bemutatott környezetbarát hot hatch a hétvégi belgiumi Ypres-ralin lesz először látható mozgás közben, a kísérleti autót a négyszeres rali-világbajnok (1986, 1987, 1991, 1993) Juha Kankkunen fogja vezetni. A 63 éves finn sztár mind a három versenynapon egy-egy gyorsasági szakaszt fog teljesíteni a mezőny előtt a kísérleti tesztautóval, az eredménye természetesen nem számít bele a versenybe.
Nem ez lesz az első motorsportos fellépése a még kísérleti stádiumban lévő hajtástechnológiának: már több mint egy éve teszteli élesben a Toyota az utcai GR Yarisból ismert, de benzin helyett hidrogénnel üzemelő 1,6 literes, háromhengeres turbómotort (G16GE-GTS) egy GR Corolla túraautó segítségével, amely a japán Super Taikyu versenysorozat állandó résztvevője, a Fuji 24 órás futamon tavaly és idén is indult. Akio Toyoda, a Toyota elnöke mindkét évben vezette - Morizo álnéven - a tiszta üzemű túraautót a hosszú távú versenyen, tavaly a Le Mans-i győztes Kamui Kobayashi, idén pedig Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing WRC alakulatának csapatfőnöke, 18-szoros rali-vb futamgyőztes társult be mellé egyéb neves pilóták mellett.
„Érdekes lesz látni a GR Yaris H2-t működés közben” - mondta Latvala a Toyota Gazoo Racing Ypres-ralira kiadott hivatalos előzetesében. „Izgalmas volt a Fuji 24 órás versenyen Akióval együtt versenyezni, és most lehetőségünk van ugyanazt a technológiát bemutatni a rali gyorsasági szakaszokon. Szívesen vezettem volna magam az autót, de nekem csapatfőnökként a versenyre kell koncentrálnom. Viszont kíváncsian várom, hogy Juha Kankkunen hogyan terelgeti majd a pályákon” - tette hozzá az ex-versenyző menedzser.
A Toyota a GR Yaris H2 dinamikus bemutatója mellett azt is bejelentette az Ypres-ralira, hogy a belgiumi szervizterülete zéró szén-dioxid-kibocsátással járó energiát is használ majd, mivel az áramot részben egy kereskedelmi forgalomban kapható hidrogén-üzemanyagcellás Mirai fogja biztosítani a csapat létesítményei számára.
Az augusztus 19. és 21. között megrendezésre kerülő Ypres-rali összesen 20 gyorsasági szakaszból fog állni. A Toyotával versenyző, 21 éves Kalle Rovanperä 94 pontos előnnyel várja a 2022-es világbajnokság kilencedik versenyét, így elméletileg már itt bebiztosíthatja bajnoki címét, amivel a rali-világbajnokság valaha volt legfiatalabb győztese lenne.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!