közlekedésbiztonság

Életbevágóan fontos járműadatok

2021.05.01.

Az Európai Unió tagállamai felhívták a figyelmet a járműveken belüli baleseti adatokhoz való hozzáférés szükségességére.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC), a szervezetek koalíciójával együtt levelet írt az EU tagállamai képviselőinek, hogy felvázolják a járműben lévő elektronikus adatrögzítők specifikációival kapcsolatos aggályokat, amelyek 2022-től kötelezőek lesznek az EU-ban.

A témafelvetés alapján az eszközökben a hely, a dátum és az idő eseményeinek rögzítésére van szükség. Ezek az információk kritikus jelentőségűek a közlekedésbiztonsági kutatások és az alapos baleseti vizsgálatok, mélyelemzések szempontjából, amelyek a jövőben - akárcsak a repülésben - felhasználhatók a hasonló helyzet kialakulásának megelőzésére.

Az ETSC és más szakértői szervezetek úgy vélik, hogy az Európai Bizottság értelmezése túl szigorú az adatvédelmi követelményekre vonatkozóan a jogszabályokban. Bár szigorú ellenőrzésnek kell alávetni, hogy ki férhet hozzá a hely- és időadatokhoz, a szervezetek úgy vélik, elengedhetetlen, hogy a közlekedésbiztonság fejlesztésében érintett egyes szereplők számára ezek valamilyen formában elérhetővé váljanak. Főleg annak fényében, hogy ezen eszközök bevezetésének eredendően is az volt a célja, hogy a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében adatforrásként szolgáljanak. A hely- és időinformációk rögzítésének kizárása az eszköz adatait gyakorlatilag használhatatlanná tenné a közúti biztonság kutatói számára.

Az elmúlt években, a járművek automatizált rendszereinek elterjedésével, a balesetek nyomozóinak és a közlekedésbiztonsági kutatóknak egyre inkább szükségessé vált, hogy megértsék, mely rendszerek működtek a baleset idején. Ilyen például a Tesla jármű nemrég bekövetkezett balesete az Egyesült Államokban, ahol láthatóan nem volt sofőr a vezetőülésen.

Egy ilyen tragikus baleset kivizsgálásában sokat segítenének az elektronikus adatrögzítőből kinyert adatok (kép: New York Post)

Az elektronikus adatrögzítők (EDR – Electronic Data Recorder) csak ütközés esetén tárolják az adatokat. Szó sincs arról, hogy az EDR-eket a jármű mozgásának folyamatos nyomon követésére használnák. Az ETSC most közzétett levele szintén megismétli az intelligens sebességsegítő technológia műszaki normáinak gyengülésével kapcsolatos aggályokat, amelyek szintén kötelezőek 2022-től. A szervezetek úgy vélik, hogy a rendszerekkel szemben támasztott követelmények jelentősen alacsonyabb szintű biztonsági előnyöket eredményeznek a korábban tervezett rendszerhez képest.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

képek: etsc.eu

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....