De Tomaso P72

Évek várakozása után végre gyártásba kerül az 1,6 millió eurós sportautó

2025.06.14.

Még 2019-ben mutatták be a P72-es koncepcióját, azóta mind a tervezett 72 darab modell rég elkelt.

Vannak autómárkák, amikről tudjuk, hogy léteztek, de teljes mértékben meg vagyunk győződve, hogy már rég csődbe mentek, vagy felvásárolta őket egy nagyobb gyártó, mert egyszerűen nem hallani róluk. Mindenki elfelejti őket. Azonban néha fel-felbukkannak, mindenkit meglepnek azzal az egyszerű ténnyel, hogy léteznek, bejelentenek valami hatalmasat, aztán ismét eltűnnek. Pontosan ilyen márka a De Tomaso is, amely 1959-ben jött létre és Ford-motorral szerelt luxus sportautókat gyártott. Aztán a cég eltűnt, egyik kézről a másikra járt, mígnem 2019-ben nagy bejelentést tettek: ki tudja hány év után visszatérnek és új modelljüket is bemutatták. Ez volt a De Tomaso P72.

A 2019-es Goodwood Festival of Speed eseményen beharangozott modell fehér, rózsaszín és arany színekben pompázott, ízig-vérig olasz luxuskocsinak tűnt. Az 1965-ös, P70-es modell alapján tervezték és nagy reményeket fűztek hozzá, azaz a márka újbóli fellendülését. A gyártó el is árulta, hogy pár éven belül megkezdődhet a gyártás, azonban nem történt semmi. 2022-ben bemutatták P900-nak nevezett autójukat, amelyet kifejezetten versenypályára terveztek, de az első modellről alig esett szó. Egészen idáig, mivel a De Tomaso jelezte, hogy még idén megindulhat a P72 gyártása.

A modellből nem véletlenül 72 darabot terveznek gyártani és 2025 karácsonyára már szállítani is szeretnék őket a jogos tulajdonosoknak, akik évek óta várják a csomagjukat. Norman Choi, a De Tomaso vezérigazgatója elmondta, hogy bár eredetileg az Apollo Intensa Emozione nevű szuperautó V12-es motorját szánták a P72-esnek, végül úgy döntöttek, hűek maradnak a régi cég modelljeihez és a Ford-gyökerekhez. Emiatt az amerikai gyártó 700 lóerős, 800 Nméteres, 5,0 literes, V8-as motorja kerül az autóba, kompresszorral. A kocsi tömege nagyjából 1400 kiló, így a teljesítménnyel aligha lesz gond, bár Choi ezzel kapcsolatban nem osztott meg pontos adatokat.

A P72 váza természetesen karbonszálas lesz, az aranyfóliázás pedig megmarad a koncepcióautóról, a kipufogócsövek pedig kerámiabevonatot kapnak. A De Tomaso emellett még egyfajta hangtompítón is dolgozik, hogy az autó megfeleljen az európai előírásoknak és a motor zaja senkit se zavarjon. Hatsebességes, manuális váltó fogja jelezni, hogy bizony van igény a kuplungpedálra, még a luxusautók esetében is, hiszen a P72 olyan autók mögé áll be ebben a sorban, mint a Gordon Murray Automotive T.50, az Aston Martin Valiant és a Pagani Utopia. Bár a sebességváltó a De Tomaso esetében kissé alulértékelt szó, mivel a váltókar egy pontosan megmunkált alumínium kar lesz, illetve háromféle lakkbevonattal és rengeteg színben választható.

A fordulatszémmérő szintén nem mindennapi, analóg lesz, római számokkal és egészen IX-ig (azaz kilencezres fordulatszámig) tud majd felfutni. Emellett olajnyomás-, hőmérséklet- és hűtőfolyadékmérő is helyet kap a műszerfalon. Nincs viszont 15 hüvelykes kijelző, se Apple Music, se rádió. Az egyetlen kijelző a belső tükör, ami egyszerre tolatókameraként is funkcionál, amit a gyártó vezetősége külön akart, hogy helyet kapjon az autóban, mivel nehéz parkolni az ilyen járművekkel.

2019 óta a kabin kissé megváltozott, lejjebb került, hogy könnyebb legyen beszállni és az üléseket is átrendezgették, hogy tágasabb helyet kapjanak az utasok. A kormánykerék állítható lesz, hogy minden sofőr kényelmesen elhelyezkedhessen, még akkor is, ha a pozíció kifejezetten versenyautós. Azaz alacsony, hátradöntött és a lábak a padlón érik el a pedálokat, sarokkal. A panorámatető csökkentheti a bezártság érzését.

A De Tomaso szerint a P72 GT lesz, nem pedig pályára tervezett, mint az Apollo, ez látszik hatalmas, 100 literes tankjáról is. Ennek viszont az az ára, hogy limitált a csomagtér, alig fér el benne egy táska. A konkrét ára viszont éppen, hogy nem kicsi, 1,6 millió eurós az árcédula a P72-esen. Mielőtt valaki azt kezdené el számolgatni, hogyan lehet a kellő pénzösszegeket összekuporgatni, rossz hírem van. Mind a 72 darab modell elkelt. És mivel ez a 72 dühös ember évek óta vár, a mögöttük sorakozó emberek száma is hatalmas, akik csak azt várják, hátha valaki visszamondja a rendelését.

A nagy felhajtás és az évek tervezgetése miatt viszont arra is lehet számítani, hogy a De Tomaso újrahasznosítja a trükköt, azaz valamilyen verziót - akár pályára szánt modellt - még piacra dob a következő években, de ezzel még várni kell. Előtte még le kell gyártani a mostani autókat.

Képek forrása: De Tomaso Automobili

Forrás: 
Top Gear

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.16
A legendás gépek birtoklásánál is jobban vágyott arra, hogy létrehozzon egyet. ..
2025.07.16
Sem személyautóból, sem haszonjárműből nem értékesített annyit még az év első hat hónapjában a....
2025.07.16
Kínai megállapodás új lendületet ad a Steyr Automotive-nak – írja az orf.at.   ..
2025.07.16
Megszakította útját egy Bulgáriából Lengyelországba tartó repülőgép Budapesten szerda reggel -....
2025.07.16
Az új CLA iránti jelentős érdeklődés késedelmeket és hosszabb várakozási időt okoz a gyártásban. ..
2025.07.16
Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel....
2025.07.16
Jelentősen csökken a nem működő járművek kijelentésének díja, de csak egy időre - írja a parameter.....
2025.07.16
A Hungarian Business Champions 2025 díjátadó ünnepség keretében Topolcsik Melinda, a Bridgestone....
2025.07.16
A Century szabadidő-autó hátsó utasainak mostantól nem kell aggódnia az illetéktelen tekintetek....
2025.07.16
Jelentősen felfutott a kínai autók értékesítése, 2024-ben 3559 kínai autó talált gazdára. A márkák....