autósport

Ilyen autókat hajtott a magyar világbajnok

2024.01.21.

Hétévesen kétütemű kisautót vezetett, 18 évesen szimulátorozott, aztán jött a való világ, a FIA WTCR és TCR World Tour győzelem.

 

A szokványos bajnoksztori úgy kezdődik, hogy már óvodásként gokartozott, aztán egyre magasabb kategóriákat nyerve jutott fel a csúcsra, hogy megvalósítsa álmát.

Az autósport világában ritkább változat, hogy egy hétéves kölyök szülőfalujában vezetgeti a nagybátyja által épített járgányt, aztán számítógépes játékon figyelnek fel tehetségére. Amiben közös Norbert sztorija a többiekkel, hogy ő is autóversenyző akart lenni.

Szülőfalujában, a fővárostól távoli, a Pécshez közeli Hímesházán nagybátyja, a Lada motorokat tuningoló Bajor Zoltán épített a kölyöknek egy járgányt, aminek motorja Simsontól, sebességváltója Kis-Polskitól származott. A három pedálos kisautó nagyobb volt egy gokartnál, kisebb egy igazi személykocsinál és 30-40 km/órás tempóra volt képes a mezei utakon, ahol a 7 éves srác vezethette.

Nyaranta nagybátyja műhelyében segített, ennek fejében kapta a kocsit és alkalmanként kólás flakonjába két liter kevertet, ami benzinből és kétüteműekhez nélkülözhetetlen kenőolajból állt.

Első autósport élménye is ralikrosszozó nagybátyjához kötődik, vele ment el egy cserénfai bajnoki versenyre.

Tizennyolc évesen kezdett szimulátorozni Grand Prix Legends programmal, az online versenyeken elért eredményeire figyelt fel a Zengő Motorsport autóversenyzője, Wéber Gábor, akinek ajánlására a 21 éves Michelisz 2005. szeptember 13-án a hungaroringi tesztnapon ült először versenyautóba. Jól sikerült a bemutatkozás, a következő évben bajnok lett Suzuki Swifttel: a 13 versenyből álló sorozatban hat futamgyőzelemmel szerezte meg a 2006-os bajnoki címet és az Év újoncának választotta a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség.

2007-ben a Renault Clio kupában nyolcszor állt a dobogó legfelső fokára a 15 futamból álló sorozatban, így ezt a márkakupát is megnyerte.

2008-ban a Zengő Motorsport benevezte Michelisz Norbertet és Wéber Gábort a Seat Leon Európa-kupába. Norbi Monzában megnyerte az időmérőt, majd futamgyőzelmet aratott, ennek köszönhetően részt vehetett a FIA Túraautó-világbajnokság Japánban megrendezett futamain. Az első körben ütközés miatt kénytelen volt feladni a versenyt, a második futamon a 28. helyről indulva 16-ként ért célba. Ebben az évben a hazai Seat Leon Szuperkupában második helyen végzett, 3 futamgyőzelmet aratva.

2009-ben Európa-kupa bajnok lett és Jean Todtól megkapta az év tehetségének járó FIA díját.

Tévében látta a hazai autóipari multimédiás cég ügyvezetője az egyik Seat Eurocup futamot és a magyar versenyzőt, ennek köszönhetően 2010-ben a Dension Audio Systems támogatásával létrejött Zengő-Dension Team, mely a FIA Túraautó-világbajnokságon indította Michelisz Norbertet.

Első WTCC-s szezonjának makaói fináléján megszerezte első győzelmét, ezzel ő lett az első magyar, aki világbajnoki futamot nyert.

Egy évvel később a Hungaroringen második, majd első lett és szezonban szerzett pontjaival megnyerte a privát pilótáknak kiirt Yokohama Trophy-t.

2016-ban a JAS Motorsportnál a Honda gyári pilótája lett, egy évvel később a finálén műszaki hiba miatt úszott el bajnoki címe. 2018-ban a WTCC-ből átírt WTCR sorozatot lett, Michelisz Norbert pedig a Hyundai Motorsport Customer Racing versenyzőjeként folytatta.

2019-ben minden idők legerősebb mezőnyében a szezon legtöbb futamgyőzelmét aratva, öt első és összességében tíz dobogós helyezéssel Magyarország első világbajnok autóversenyzője lett.

2023-ban újabb korszakváltás következett, a WTCR helyét a TCR World Tour vette át a túraautós világpiramis csúcsán, és a BRC-Hyundai színeiben újra bajnoki címet szerzett, miközben a szezon szünetében megvalósította régi álmát és elindult a rali Európa-bajnokság (ERC) magyarországi fordulóján.

Hétéves korában Norbi egyhengeres, 50 köbcentis, 3,5 lóerős Simson motorral hajtott házi barkácsolású autóval száguldozott a mezei utakon, napjaink magyar világbajnoka több száz lóerős autókat vezet legendás versenypályákon.

A Suzuki kupás Swift teljesítménye több mint száz lóerő, tömege 890 kiló volt, ennél nehezebb és erősebb volt a Renault Clio, aztán következtek a jóval izmosabb túraautók.

A Michelisz Norbert által is hajtott 2010-es szuperkupás Seat León minimális tömege vezetővel 1140 kg volt, a WTCC változatot 2 literes, turbófeltöltős, több mint 300 lóerős motor hajtotta.

2019-ben Hyundai i30N autóval szerezte meg első világbajnoki címét, majd jött az Elantra, mellyel megismételte sikerét a Kumho TCR World Tour szériában.

Hyundai Elantra N TCR

Motor

4 hengeres,1998 köbcentis

350 lóerő (7000 fordulat/perc)

450 Nm (3500 fordulat/perc)

Elsőkerék-hajtás

6 fokozatú soros kapcsolású sebességváltó

Kéttárcsás kerámia kuplungtárcsa

Méretek

Hosszúság: 4710 mm

Szélesség: 1950 mm

Tengelytáv: 2750 mm

Tömeg: 1265 kg

Fékrendszer

Elől: hat dugattyús, 380 mm belsőhűtésű acél tárcsa

Hátul: két dugattyús, 278 mm acél tárcsa

Benzintank: 100 literes

OMP versenyülés 6 pontos biztonsági övvel, HANS nyakvédő

A Michelisz Norbert által a 2023-as Nyíregyháza ralin vezetett Hyundai i20 N Rally 2 autót 1,6 literes, közvetlen befecskendezéses, benzines turbómotor öt fokozatú sebességváltón át mind a négy kereket hajtotta. A raligép hossza 4040 mm, szélessége 1820 mm, tengelytávja 2560 mm, tömege 1230 kg.

A TCR-es benzinmotoros sorozattal párhuzamosan Michelisz két szezont (2021-22) versenyzett az elektromos hajtású Pure ETCR szériában is: az Alfa Romeo, Cupra és Hyundai autókba egységes (500 kW/680 lóerő) villanymotorokat szereltek.

Miközben saját csatáit vívta a túraautós bajnokságokban, közben folyamatosan támogatta a feltörekvő tehetségeket, kipróbált sűrített levegővel hajtott Bosch-Rexroth autót és segítette a budapesti egyetemisták versenycsapatát.

A többszörösen úttörő BME Formula Racing Team Magyarországon először épített Formula Student versenyautót belsőégésű motorral, majd villanymotorral, aztán elektromos négykerék-hajtással és autonóm üzemmóddal.

A magyar egyetemi hallgatókból álló BME Formula Racing Team autóit többször vezette Michelisz, 2021-ben a csapat vele mutatta be legújabb elektromos versenyautóját a Hungaroringen. Ezzel nem csak az esemény rangját emelte, de tapasztalataival segítette a fejlesztéseket is.

Nem mellékesen egy Formula Student versenyautó tartja a gyorsulási világrekordot: a svájci egyetemisták Mythen nevű gépe álló helyzetből kevesebb mint egy másodperc alatt érte el a 100 km/órás tempót Dübendorfban, a Svájci Innovációs Parkban.

A budapesti FRT autója kevesebb mint két másodperc alatt éri el a százas tempót és ezzel megelőzi a Formula 1-es gépeket, nem véletlenül nyilatkozott így a 2021-ben a Hungaroringen Michelisz Norbert: Jó kis napunk volt, végighallgattam a Formula Studentesek előadását, láttam az önvezető autót és vezettem az elektromos versenygépet, nagyon élveztem. Borzasztóan gyors az autó, 1.8 másodperc alatt gyorsul százra, nagyon jók a fékjei és kanyarban is igazi gokartos érzést nyújt, ilyen jellegű erőhatásokhoz még én sem vagyok hozzászokva. Megizzasztott a rövid teszt. A csapat nagyon szimpatikus, érződik tagjain az a mélyről jövő autósport iránti szeretet, az elkötelezettség és az, hogy minden apróságra odafigyelnek. Kíváncsiak és eredmény-orientáltak, ami borzasztóan fontos.

A Michelisz Norbert és korábbi mérnöke Bári Gergely, valamint testvére, Bári Dávid által alapított M1RA versenycsapat már első TCR-es évében bajnoki címet nyert és olyan pilótákat segített győzelemre, mint Tassi Attila, Roberto Colciago, Luca Engstler, Dusan Borkovics, Francisco Mora, Nagy Dániel, Rácz Gergely és Báldi Gergő.

Sikerük része volt az egykori Formula Studente Racing és M1RA csapattag Boriszov Dániel versenymérnök, akivel Michelisz Norbert bajnoki címet szerzett a TCR World Tour sorozatban. Norbi 13 éves kora óta mentorálta Bucsi Attilát, aki több szezonban végigverte a felnőttek nemzetközi mezőnyét a Swift Cup Europe futamain, majd 17 évesen élete első TCR versenyén a legjobb időmérővel 2023-ban Brnóban megszerezte a polpoziciót és több felnőtt bajnokot verve megnyerte a versenyt a M1RA Hyundai i30 N autójával.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.22
Május 26-ig látható az AUTOPOESIS kiállítás, amelyen bemutatkozik az anyavállalat közel négy....
2024.05.22
Üldözött, leszorított, majd megállt hisztizni az M7 belső sávjában. Nem tetszett neki, hogy....
2024.05.22
Míg a tisztán elektromos autók eladása lassul, addig a plug-in hybridek piaca fellendült Európában....
2024.05.22
Elsődleges veszélyforrást a villámlás jelent, emellett esetenként szélerősödés, jégeső előfordulhat....
2024.05.22
- A Budapest fölé érkezett  zivatarlánc miatt jelentős késések várhatók a Liszt Ferenc Nemzetközi....
2024.05.21
Független mérések igazolták, amit az érintett modellek tulajdonosai már tudnak: a Toyota full....
2024.05.21
Ahogy azt megszoktuk: a márka marketingasszonya lazán, szórakoztatóan indította a Hyundai....
2024.05.21
Május 24-26. között idei első aszfaltos versenyén, a II. Hell Diósgyőr Rallye-n áll rajthoz Turán....
2024.05.21
Még kézzel építették az első Nissan Silviákat, és azok is leginkább Japánon belül maradtak. ..
2024.05.21
A BYD, a világ második legnagyobb elektromosautó-gyártója nehezen tud betörni a német autópiacra,....