közlekedésbiztonság

Ki a felelős önvezetéskor?

2022.04.03.

Az Egyesült Királyság vezető jogászai szerint a gyártóknak kell felelősséget vállalniuk az önvezető autó részvételével bekövetkező közúti közlekedési balesetekért.

Az Egyesült Királyság független jogi bizottságainak legfrissebb jelentése egy automatizált járművekkel kapcsolatos új törvény bevezetését javasolja. A javaslat szerint jogszabályi szinten is egyértelműen különbséget kell tenni a járművezetőket csak segítő funkciók, mint például a Tesla Autopilot, és a teljesen önvezető funkciók között. A bizottság javaslata szerint ha egy közlekedési hatóság engedélyezi egy autó forgalomban való részvételét önvezető funkciókkal együtt,  a vezetőülésben ülő személy többé nem tehető felelőssé az autó vezetéséért, miközben az önvezető funkció aktív. Az elképzelés szerint ehelyett az autógyártóra terheli a felelősséget abban az esetben, ha bármi baj történik a jármű részvételével.

A koncepció szerint új jogi elszámoltathatósági rendszert kell létrehozni, mely szerint a vezetőülésben ülő személy többé nem sofőr lenne, hanem „felhasználó”. A felhasználó nem lenne felelősségre vonható olyan szabálysértésekért, amelyek közvetlenül a járművezetési feladatból erednek. A „kvázi sofőrök” így sokféle szabálysértés alól mentesülnének a veszélyes járművezetéstől a sebesség túllépésén át egészen a piros jelzésen való áthajtásig. A felelős felhasználó más járművezetéshez kapcsolódó felad- és hatásköröket tartana meg, például a gépjármű biztosítás menedzselését, a rakomány ellenőrzését és annak biztosítását, vagy például annak felügyeletét, hogy az utasok becsatolják-e a biztonsági öveket. Az Engedélyezett Önvezető Entitás (Authorised Self-Driving Entity - ASDE)tartozna felelősséggel a közlekedésért. Ha a jármű úgy közlekedne, ami emberi vezetés esetén szabálytalanságnak minősülne, egy „belső szabályozó” lépne működésbe, aminek gondoskodnia kell arról, hogy az az eset ne ismétlődjön meg.

 

A vezetéstámogató funkciók bevezetése óta örök dilemma, hogy ki a felelőse a baleseteknek? (kép: ETSC)



Előfordulhat, hogy egyes járművek önállóan vezethetnek anélkül, hogy valaki a vezetőülésen ülne. Ebben az esetben a járműben ülők egyszerű utasnak minősülnek. A felelős felhasználó helyett ilyenkor egy engedéllyel rendelkező üzemeltető lenne felelős a jármű közlekedéséért. A szabályozás speciális követelményeket határozna meg a személyszállítási szolgáltatások hozzáférhetőségére, például az idősek és a fogyatékkal élők közlekedésével kapcsolatban. A jogászok biztosítékokat javasolnak annak megakadályozására, hogy a vezetőtámogató funkciókat önvezetőként forgalmazzák. Ezzel tovább csökkenthető az ütközések kockázata, ugyanis a felmérések szerint az emberek jellemzően úgy gondolják, hogy a vezetőtámogató funkció működése közben nem kell az útra figyelniük.

A koncepciót nemrég Egyesült Királyság parlamentje és a skót parlament elé terjesztették. Most rajtuk múlik, hogy eldöntsék, elfogadják-e a bizottságok ajánlásait, és átültetik-e azokat a jogszabályi környezetbe.



További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

forrás és kép: ETSC

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
2025 végére is stabilan tartja pozícióját a Suzuki Vitara és az S-Cross a kompakt SUV szegmensben,....
2025.12.12
Bár pályafutása utolsó évét kezdi, 2026-ban félelmetesen erős nyolchengeres motorral szerelik a....
2025.12.12
Kicsi és szép: az elektromos miniautók uniós piaca 7 éven belül 125%-kal fog növekedni. Íme, miért....
2025.12.12
A hét eleje óta hivatalosan is a Volkswagen Polo Magyarország legkedvezőbb listaárú új....
2025.12.12
Íme, néhány kreatív, játékos vagy szokatlan módszer a közúti közlekedés biztonságának növelésére.....
2025.12.12
A SEAT hivatalosan is megkezdte két ikonikus modellje, az új Ibiza és Arona gyártását barcelonai....
2025.12.12
Presztízs réteggyártóként elgondolkozhat az Alpine néhány tető nélküli változat bevezetésén is. ..
2025.12.12
Próbarepülést végzett Kínában két olyan új, nagy teherbírású drón, amelyet a civil áruszállításban....
2025.12.11
Üdvözlünk az Autószektor podcast csatornáján, ez a HangZóna! Vendégünk: Piri András, az Inter Cars....
2025.12.11
Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi....