Oroszország
A tendencia több szempontból is érdekes, tekintettel arra, hogy az orosz autópiac a kínai autók amolyan kísérleti terepévé vált az elmúlt két-három évben.
A nyugati márkák kivonulása után keletkezett piaci űr
A 2022 utáni geopolitikai változások, az ukrajnai háború miatt számos nyugati autógyártó kivonult az orosz piacról, és az utánuk maradt hatalmas űrt a kínai gyártók gyorsan és agresszíven kezdték betölteni. Ez egyedülálló helyzetet teremtett a kínai autógyártók számára, hiszen szinte külföldi versenytársak nélkül tesztelhetik termékeiket egy nagy és autócentrikus piacon.

Oroszországban jelen vannak a kínai gyártók legújabb modelljei, köztük olyan típusok is, amelyeket máshol még nem forgalmaznak. Ez lehetővé teszi számukra, hogy teszteljék a fogyasztói reakciókat, kipróbálják az új technológiáikat, finomítsák a szervizhálózatot és az alkatrészellátást, elemezzék, hogy milyen tényezők befolyásolják a márkaértéket, a vásárlói bizalmat és a használtpiaci viselkedést.
Több kínai gyártó (pl. Chery, Haval) már helyi összeszerelő üzemeket is működtet Oroszországban, ami lehetőséget ad a gyártási folyamatok optimalizálására, a helyi igényekhez való alkalmazkodásra, és a logisztikai lánc tesztelésére. Hatalmas mennyiségű adatot generálnak a vásárlói szokásokról, preferenciákról, szervizelési igényekről, s mindez értékes visszajelzés a gyártók számára.
A prémiumok nem értékállóak
Egy friss elemzés azt mutatja, hogy a kínai prémiumautók nem túl értékeállóak az orosz piacon, három év alatt akár hatvan százalékot veszíthetnek az értékülből. Bár a kínai prémiumautók gyakran lenyűgöző dizájnt és gazdag felszereltséget kínálnak, befektetésként nem tekinthetők ideális választásnak. Az értékük gyorsan csökken, ami hosszú távon jelentős veszteséget jelenthet a tulajdonosoknak. Jóval gyorsabban amortizálódnak, mint az európai vagy japán versenytársaik, és ennek több oka is van.

Túl sok új autó, túl alacsony kereslet a használtakra
A kínai gyártók elárasztották az autópiacot új modellekkel, gyakran jelentős kedvezményekkel kínálják őket. Ez azt eredményezi, hogy a használt autók kevésbé vonzóak a vásárlók számára. A gyors értékvesztés mögött technikai és logisztikai problémák is állnak. A prémium kínai márkák esetében gyakran hiányos a szervizhálózat, és az alkatrészek beszerzése is nehézkes lehet. Ez tovább csökkenti a használt járművek iránti keresletet.Az orosz szaksajtó egy konkrét példát is említ. A Zeekr 001 új modell két éve még hatmillió rubelbe került Oroszországban. Ma ugyanazt az autót, kis futásteljesítménnyel már hárommillió rubelért kínálják. Ez két év alatt ötven százalékos értékvesztést jelent.

Kínai márkák uralják az orosz autópiacot
A legfrissebb adatok szerint a kínai márkák együttesen már több mint negyven százalékos piaci részesedéssel rendelkeznek az orosz autópiacon, ahol a Lada továbbra is piacvezető, 30,7 százalékos részesedéssel. A kínai márkák közül a Chery (11,2), Haval (10,6) és Geely (8,8) a legnépszerűbbek. További jelentős szereplők: Changan (4,5), Exeed (4) és Omoda négy százalékos részesedéssel. Az Oroszországban korábban roppant népszerű dél-koreai Kia (3,2%) és Hyundai (2,3%), valamint a japán Toyota (2,2%) még jelen vannak a piacon, de részesedésük jelentősen csökkent. Az összes többi márka együttesen 18,5 százalékot tesz ki.
