Scania

Már nálunk is működik a Scania Active Prediction

2013.10.06.

Immár egész Kelet-Közép-Európa területén is használható a Scania Active Prediction, azaz a domborzathoz előrelátóan alkalmazkodó sebességtartó automatika. Ez annak köszönhető, hogy mostanra elérhetővé vált ezen országok útvonalainak a domborzati adatokat is tartalmazó elektronikus térképe. A rendszer révén három, az Opticruise automatizált sebességváltó új Economy üzemmódjával együtt pedig akár öt százalékkal is csökkenhet a tehergépkocsik átlagos üzemanyag-fogyasztása.

Előre látja a domborzatot

A térképen zölddel jelölt országok szerepelnek a domborzati térképen

Két évvel ezelőtt a piacon elsőként vezette be a Scania az Active Prediction nevű rendszert, innovatív termékfejlesztési stratégiájának újabb ékes példájaként. A megoldás működésének lényege, hogy menet közben a GPS-pozíció, illetve a navigációs rendszer elektronikus térképének domborzati adatai alapján folyamatosan elemzi a jármű előtti három kilométeres útszakasz topográfiai jellegét. Majd ennek megfelelően vezérli a hajtásláncot, a profi gépkocsivezetők stratégiáját követve. Így a rendszer az emelkedők előtt kicsit megnöveli a jármű sebességét, ezáltal a motor fordulatszámát, hogy minél később kelljen kisebb fokozatba kapcsolni. Az emelkedőn törekszik kitartani a lehető legnagyobb sebességi fokozatot, ameddig csak lehet, ezután már a dombtető elérése előtt elveszi a gázt, és hagyja enyhén lelassulni a járművet, a lejtőn viszont engedi a lejtmeneti túlfutási sebességszabályozóval beállított értékig gyorsulni a gépkocsit, csak ekkor hozza működésbe a retardert. A lejtő végén pedig a fékezést megszüntetve hagyja kigurulni a járművet.

Scania Communicator, a járművön belüli egység

Az idén tavasszal bemutatott Streamline modellek egyik újdonságaként a gépkocsivezető a jobb oldali bajuszkapcsolóról bármikor kiválaszthatja az Opticruise automatizált sebességváltó három üzemmódja közül a megfelelőt. Ezek a vezérlési módok pedig azt is meghatározzák, hogy egyáltalán működjön-e a Scania Active Prediction funkció, és ha igen, mekkora tartományban térhessen el a jármű sebessége a beállított értéktől.

A Scania Active Prediction a domborzati viszonyoktól függően önmagában akár három, míg az Opticruise Economy üzemmódjával együtt öt százalékkal is csökkentheti egy nyerges szerelvény átlagos üzemanyag-fogyasztását.

Kiteljesedett az adatbázis

Habár a Scania már két évvel ezelőtt bevezette az Active Prediction rendszert, kezdetben csak Nyugat-Európa útvonalairól álltak rendelkezésre domborzati adatok a navigációs rendszerek által használt elektronikus térképek számára. Ezért a kelet-közép-európai országokban nem működött ez az intelligens sebességszabályozó automatika, vagyis a régió útjain csak a hagyományos, illetve az Ecocruise sebességtartó funkcióval közlekedhettek még a Scania Active Prediction rendszerrel felszerelt tehergépkocsik is. Mostantól viszont már a kelet-közép-európai útvonalak domborzati adatait is tartalmazzák az elektronikus térképek.

A műszerfalon látható visszajelzés az Active Prediction működése esetén.

„Régiónk ügyfelei, illetve az e térségben fuvarozók számára jelentős előrelépés, hogy immár a kelet-közép-európai országok útjain is használhatják a Scania Active Prediction rendszert, hiszen ezáltal akár öt százalékkal is csökkenhet járműveik átlagos üzemanyag-fogyasztása. Még a jól képzett, profi sofőrök esetében is nagyon sok esetben hasznos lehet ez az intelligens sebességszabályozó automatika, ugyanis ez ismeretlen utakon, sötétben vagy rossz látási viszonyok idején, valamint a gépkocsivezető csökkenő koncentrációja mellett is mindvégig maximális üzemanyag-hatékonysággal igazodik az emelkedőkhöz, illetve lejtőkhöz.” – hangsúlyozta ki Sáránszky Róbert, a Scania Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.

„A Scania Active Prediction fontos mérföldkőnek számít a gépjárművek automatikus rendszerirányításában, ugyanis olyan adatokat szolgáltat, amelyek révén a különféle rendszerek lényegesen pontosabban és optimálisan működhetnek. Meglátásom szerint ez a rendszer a váltóvezérlés, a fékvezérlés és a sebességtartó automatika új generációját hívja majd életre.” – tette hozzá Pillár Gyula, a Scania Hungária Kft. szakoktatója.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.22
Minden autó egy darab agyagból indul. A Volvo Cars legendás agyagstúdiójában egy kis szakértő....
2025.12.22
Nagy erőkkel készül a Tokiói Autószalonra a Daihatsu. Bitang tuning teherautókkal és kei carokkal....
2025.12.22
Az ünnepi időszakban a nyilvános elektromosautó-töltők is jóval forgalmasabbá válnak.....
2025.12.22
Sem a két pontot, sem az elvesztett bajnokságát nem siratja Max Verstappen, és a trónfosztása....
2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....
2025.12.21
Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei....