ITS

Digitálisan láthatóvá teszik az útépítéseket Németországban

2025.12.19.

Németország új szintre emelte a digitális közlekedésbiztonságot: a járművek műszerfala valós időben jelzi, ha útépítéshez közelednek. A cél egyszerű, de annál fontosabb: időben reagálni a veszélyhelyzetekre, csökkenteni a balesetek számát és biztonságosabbá tenni a munkavégzést az autópályákon.

 

Németország autópálya-hálózatának üzemeltetője, az Autobahn GmbH országos bevezetésre emelte azt a kooperatív intelligens közlekedési rendszert (C-ITS), amely a munkaterületek valós idejű, digitális előrejelzésével támogatja a biztonságos közlekedést. A projekt során mintegy 1 200 mobil terelőfalat láttak el olyan kommunikációs egységgel, amely közvetlen jármű–infrastruktúra adatkapcsolattal figyelmezteti a közeledő járműveket. A riasztás a műszerfalon jelenik meg, még jóval azelőtt, hogy a sofőr meglátná a munkaterületet, így biztonságosabban és kiszámíthatóbban reagálhat.

Az Autobahn GmbH des Bundes a német autópályák szövetségi üzemeltetője, több mint 13 000 kilométernyi hálózatért felel. A digitális fejlesztések – köztük a C-ITS figyelmeztető rendszer – központi elemei annak a stratégiának, amely Németországot Európa legmodernebb közúti infrastruktúrájává kívánja tenni.

A rendszer több mint 2,3 millió C-ITS-képes európai járműhöz jut el, és ez a szám gyorsan növekszik, ahogy a gyártók egyre szélesebb körben építik be a kooperatív technológiákat. A figyelmeztetések adatai a német szövetségi kormány Mobilithek platformjára is felkerülnek.

A C-ITS (kooperatív intelligens közlekedési rendszer) olyan digitális megoldás, amelyben a járművek és az úthálózat valós időben kommunikálnak egymással. A rendszer az út menti berendezésekből és a járművekből érkező adatokat használja fel arra, hogy előre figyelmeztesse a sofőrt például útépítésre, torlódásra, balesetre vagy csúszós útfelületre. A kommunikáció közvetlen, késleltetés nélküli vezeték nélküli kapcsolaton (WLANp) keresztül történik, így a jelzés már azelőtt megjelenik a műszerfalon, hogy a veszély ténylegesen láthatóvá válna. A C-ITS célja, hogy a közlekedés biztonságosabbá, kiszámíthatóbbá és zökkenőmentesebbé váljon — vagyis hogy az út és a jármű „együtt gondolkodjon” a sofőr védelmében.

A fejlesztés hátteréről Dirk Brandenburger, az Autobahn műszaki igazgatója úgy fogalmazott, hogy Németországban évente csaknem háromszázezer útfelújítási helyszín jelenik meg, ezért különösen fontos, hogy a sofőrök már időben információhoz jussanak. Patrick Schnieder német közlekedési miniszter ehhez hozzátette, hogy a C-ITS technológia a közúti közlekedés új korszakát nyitja meg.

Korunk technológiai szintjén ez a megoldás annyira egyszerű, hogy azon csodálkozunk, miért kellene csodálkoznunk? (kép: Audobahn GmbH)

Az Autószektoron mi is foglalkoztunk már ezzel a témával. Amikor bemutattuk, hogyan menthet életet a V2X technológia, arra hívtuk fel a figyelmet, hogy a járművek és az infrastruktúra közvetlen kommunikációja milyen gyors és pontos figyelmeztetéseket tehet lehetővé a balesetek megelőzésében. A Toyota intelligens közlekedési rendszeréről szóló cikkünkben már a gyártói oldal válaszait is elemeztük, és azt, hogyan építik be a járművekbe azokat a funkciókat, amelyek alkalmassá teszik őket a valós idejű üzenetek fogadására. Az „okos autókhoz okos utak” című írásunk pedig az infrastruktúra oldalát járta körül, bemutatva, hogy a jövő útjai nem passzív fizikai elemek, hanem hálózatba kapcsolt, aktív szereplők, amelyek adatot gyűjtenek, osztanak meg és együttműködnek a járművekkel. A három cikk együtt pontosan azt az irányt rajzolja ki, amely felé most a német C-ITS munkaterület-figyelmeztetési rendszer is halad.

A hazai szakmai háttér is mutatja, hogy Magyarország számára sem ismeretlen a kooperatív közlekedési technológiák világa. A KTI – Közlekedéstudományi Intézet több európai C-ITS kutatásban is részt vett, amelyek során magyarországi útszakaszokon vizsgálták a járművek és a jelzőlámpák közötti kommunikáció lehetőségeit, a torlódások korai észlelésére szolgáló adatmodelleket, valamint azt is, hogy milyen típusú információk integrálhatók a jövő hazai mobilitási platformjaiba. Mindez azt jelzi, hogy a németországi fejlesztés nem csupán nemzetközi példaként értelmezhető, hanem egy olyan irány, amelyhez Magyarország technológiai és kutatási szempontból már részben felzárkózott. Éppen ezért a munkaterület-figyelmeztetés a C-ITS egyik leggyorsabban bevezethető szolgáltatása lehetne idehaza is.

Forrás: ITS International – Autobahn rolls out nationwide workzone alerts in Germany

Nyitókép: Autobahn GmbH

 

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.21
Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei....
2025.12.21
A híd ünnepi díszkivilágítása 2025-ben december 26-ig látható: zöldbe boruló pilonok, fények és....
2025.12.21
A Leoni intézkedése a Leoni Wiring Systems aradi üzemét érinti. ..
2025.12.21
Bár az ünnepek előtt véget ér a Bubi második generációja, karácsony után is lehet majd tekerni a....
2025.12.21
A szabálytalan járművezetőt a túlsúly megszüntetésére, és a tetemes bírság megfizetésére kötelezték....
2025.12.21
Cikázott az almádi forgalomban, aztán hátulról belerohant egy szabályosan közlekedő autóba. ..
2025.12.21
Igen, egy újabb kínai gyártó a láthatáron az európai piacok számára, ám a Changan látványosan....
2025.12.20
A Peugeot új Hypersquare rendszere nem egyszerű innováció, hanem korszakváltás. A francia márka....
2025.12.20
Mostanában egymás után dobta piacra a hajdan volt nagysikerű R5, R4 és legutóbb a Twingo kiskocsi....
2025.12.20
A Mazda CX-5 mára a globális SUV-szegmens egyik ikonikus modelljévé vált. Története azonban számos....