WRC

Meglepetés a Svéd-ralin: az első nap után Craig Breen áll az élen a Hyundai-jal

2023.02.11.

A Hyundai ír versenyzőjét a fergeteges pénteki teljesítménye az összetett első helyére repítette, de a Forddal még mindig csak ismerkedő Ott Tänak szorosan a nyomában van.

A szezon egyetlen havas versenyén ideális körülmények várták a mezőnyt, az első gyorsaságit már csütörtök este megrendezték Umeåban, aztán pénteken még hét mért szakasz várt a pilótákra. Breen a nap első felében még a második helyen állt Tänak mögött, de aztán kora délután támadást hajtott végre az észt ellen, és átvette a vezetést. Az ír szereti a havat, négy éve már másodikként végzett a Svéd-ralin, nem véletlen, hogy a Hyundai őt nevezte a harmadik autóba, és nem Dani Sordót, aki Monte-Carlóban, a szezonnyitón kapott lehetőséget.

 

Breen helyzetét nagyban segítette, hogy a mezőny végéről indulhatott, így a többiek takarították le a laza havat a pályákról előtte, ami különösen délután jelentett előnyt számára, amikor a mély nyomvályúk alakultak ki az ötödik gyorsaságin, és szinte sínben kellett autózni. Az ír ezen a szakaszon az egész mezőnynek 7,8 másodpercet adott, ekkor vette át a vezetést. Később 10,5 másodpercre növelte előnyét, de a két utolsó, már sötétben rendezett gyorsaságin Tänak csökkentette a hátrányát, és feljött 2,6 másodpercre. Különös pikantériája volt Breen és Tänak párharcának, hogy ők ketten helyet cseréltek a holtszezonban, az észt a Hyundai-tól az M-Sporthoz (Ford), az ír pedig az M-Sporttól a Hyundai-hoz igazolt.

„Határozottan ez volt az egyik legerősebb napom a karrierem során” – értékelte teljesítményét Breen péntek este. „Tavaly általában fejjel lefelé vártam a mentést, vagy valahol egy hófalban ragadtam, úgyhogy zene a fülemnek, hogy ma este én vagyok az élen. Már alig várom a holnapot!” - tette hozzá.

Bár Tänak tempója jelentősen erősebb volt a múlt havi Monte-Carlo-ralin mutatotthoz képest, az észt mégsem volt túl elégedett a nap végén. A kék Ford Pumával sokszor az abszolút határon autózott, de úgy érezte, hogy a szakaszidők ezt nem igazán tükrözték. "Az eredményeket tekintve határozottan elégedettek lehetünk. Sokkal jobban állunk, mint amire számítottunk. De a helyzet az, hogy ennél sokkal jobbak is lehetnénk" - nyilatkozta.

Esapekka Lappi révén a harmadik helyen is egy Hyundai végzett, ami azt jelenti, hogy a Toyoták egyelőre kiszorultak a dobogós pozíciókból. A finn Monte-Carlóban csalódást keltő produkcióval mutatkozott be a koreai gyártónál, Svédországban azonban az első gyorsaságitól kezdve versenyképesnek bizonyult, és végig jó időket autózott. Csütörtökön egyszer lendületet vesztett egy hófalnak csúszva, pénteken meg egyszer túlcsúszott egy kereszteződésen, ezek nélkül akár az élen is állhatna, de így is csak 8,6 másodperc a hátránya Breen mögött.

15,3 másodperccel Lappi mögött az összetett negyedik helyén Elfyn Evans áll, mégpedig legjobb toyotásként. Kezdetben nem volt elég magabiztos a walesi nagy átlagsebességű szakaszokon, de a nap folyamán azonban a beállítások változtatásával fejlődött, és egyenletes teljesítményt nyújtva egyre előrébb jött az összetettben. Egyszer becsúszott egy hófalba is, de azzal sem vesztett sok időt.

Evans előrébb jutását részben az is segítette, hogy csapattársa, Kacuta Takamoto az ötödik szakaszon felborult egy hófalnak csúszva, amitől a Yaris komolyan megsérült. A délelőtt szakaszt is nyerő japán a következő szakaszon a hűtő meghibásodása miatt vonult vissza, de szombaton valószínűleg újra versenybe áll.

Kalle Rovanperä, aki a csütörtök esti nyitó gyorsaságit követően még éllovasnak mondhatta magát, folyamatosan hátra csúszott a sorrendben, mert elsőként rajtolva a legrosszabb pályaviszonyokkal neki kellett megbirkóznia. A tavalyi világbajnok és Svéd-rali győztes végül 4,6 másodperccel maradt el a nap végén Evans-től, és az ötödik helyen áll.



Thierry Neuville az első nyolc szakasz után a hatodik helynél előrébb nem tudott kerülni, mivel alulkormányzottsággal küzdött a Hyundai-ban. Az első és a hátsó lökhárító sérülései – amelyek jelentősen rontották az i20 N Rally1 aero-csomagjának teljesítményét – is hozzájárultak a belga küszködéséhez.

A hetedik helyen álló Pierre-Louis Loubet (Ford) mindössze az első havas versenyét teljesíti Rally1-es autóval, ami az eredményein is meglátszott, igaz, egyszer összejött neki egy második hely, de az összetettben már 39 másodperc a hátránya Neuville mögött.

A top10-be még a WRC2 kategória elsőháromje került be, Oliver Solberg, Sami Pajari és Jari Huttunen zárta az első tízet.

A szombat lesz a rali leghosszabb napja, hét gyorsasági összesen 126,22 km-t.

 

Az állás péntek este:

1. Craig Breen/James Fulton (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 57m05.5s

2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2.6s

3. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +11.2s

4. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +26.5s

5. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +31.1s

6. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +36.8s

7. Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m16.2s

8. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +2m56.8s

9. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +3m09.8s

10. Jari Huttunen/Antti Linnaketo (Škoda Fabia R5) +3m31.9s

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
A világ egyik legdrágább Mercedese, egykori magyar állam- és kormányfők autói, Fenyő János utolsó....
2024.04.16
Forgalmi és nosztalgiajárművek, vezetett csarnoklátogatás és szakmai érdekességek is várják a....
2024.04.16
A hétfő esti vihar villámai két repülőgépet is telibe találtak, az osztrák Austrian Airlines....
2024.04.16
Az új lifestyle-termékek formanyelve az új MINI Cooper stílusjegyeit idézi. A kollekció a ruházati....
2024.04.16
Sokan nagyon igényesek autójukkal, de magukkal már nem annyira. Elgondolkozva tükörbe nézhetünk, és....
2024.04.16
A BMW Group a „FUTURE OF JOY” fantázianévre keresztelt kiállítással képviselteti magát a Milánóban....
2024.04.16
Körözött autót foglaltak le Bátaszéken – jelentette a Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság. ..
2024.04.16
Elszállították hétfőn az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú és az UV3 típusú, 3414 pályaszámú....
2024.04.16
A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA ellenzi a kínai elektromos autókra kivetni....
2024.04.16
Az időjárás-előrejelzésektől kezdve a forgalomtervezésen át a tőzsdéig az emberek mindig előre....