Mesél a szakértő – Nem kell mindenáron az elektromos furgon | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Nem kell mindenáron az elektromos furgon

2021.05.27.

Nissan E-NV200 használt autó vizsgálat

-Igen, vizsgálunk hibrideket. Igen, vizsgálunk tisztát elektromost is.

-És az akkumulátorcsomag állapotát is meg tudják mondani?

-Kifejezetten és százalékosan nem, de akár cellánként is tudunk belső ellenállást és feszültségszintet, amiből jól lehet következtetni az állapotára, másrészt ezeknél az autóknál, ha van is valami baj, akkor az általában nem az akkumulátorral van…

A HV-rendszer csak egy része az autónak

Sokan kezdik a használt autó vásárlás előtti átvizsgálásról való egyeztetést velünk a fenti a kérdésekkel. Nem tagadható, hogy a magasfeszültségű (High Voltage – HV) rendszer nagyon fontos része a hibrid és tisztán elektromos járműveknek.

A felhasználó nagy részének természetesen még idegen, ismeretlen a hajtáslánc. Ugyan nem keringenek százával rémtörténetek a tönkre ment akkupakkokról, de azért láttunk már karon varjút mi is. Aki olvasta, vagy most elolvassa például a hibrid Mercedesről készült esettanulmányunkat, az láthatja, hogy azért nem örökéletűek ezek sem, de a legtöbb hibrid autó HV-akkumulátora szinte meglepően jól tartja magát, elég ha ránézünk a Prius-ok árára és meghibásodási statisztikájára.

Húskereskedőnek teherautó

Ügyfelünk egy kelet-magyarországi húskereskedő, aki hűtőházából városon belül keres hatékony megoldást a kiszállításra. Ehhez a Nissan kisáruszállítójának, az NV200-asnak az elektromos változatát választotta. Még ő is meglepődött, hogy viszonylag nagy a hazai kínálat a fajlagosan alacsony futásteljesítményű E-NV-kből.

A jellemzően 30-50 ezer kilométert teljesített példányok akkumulátoráért nem annyira kell aggódni, de akkor miért kerül eladósorba?

A jót sehol nem adják olcsón, attól sehol sem akarnak szabadulni

Sokszor beszélünk már arról a jelenségről a használt autó vásárlás kapcsán, amit csak úgy nevezek csodavárás. Arról beszélek, hogy pusztán egy hirdetésben olvasható információk alapján elhisszük, hogy az a valóságban is olyan jó, mint ahogyan leírják. Pedig csodák nincsenek.

Vegyük alapul ennek a kocsinak a hirdetését! A most 6 éves, 38 ezret futott autót nettó 3,4 millió forintért tették fel. Ha listázzuk a felhozatalt a kocsi gyártási évére (és persze a kivitelre) szűkítve láthatjuk, hogy ha nem is ilyen kevés kilométerrel, de nettó 3-3,65 millió forint között kínálják a kocsikat. A kereskedő tehát belőtte a kínálat közepére az árat.

Az 5-6 éves haszongépjárművek piacra kerülésének két oka van. Az egyik, hogy – jellemzően külföldön – lízingelt járművek szerződése kifut. Ott a nyíltvégű lízing végén élnek vételi opciójukkal, hanem a maradványértékét beszámíttatják egy új indulójába és folytatják a lízingelést. Akik pedig ilyen keveset futott autót tartanak, azok akkor szállnak ki az autóból, ha azt javíttatni már nem éri meg. A kettő opcióból legalább az utóbbi fennállhatott ennél a kocsinál is.

Lelakva, összetörve

Amikor elkezdtük a vásárlás előtti állapotfelmérést, azonnal szomorúan konstatáltuk, hogy a hirdetéshez képest 4,500 kilométerrel több van az autóban. Ez a kiírt futást 13,5%-al haladja meg. Nincs tekergetve, inkább kevesebbel hirdetik. No komment!

A 37.000 km-hez képest a vezetőülés oldala már szakadt volt. Ez természetesen éppen nem látszott a hirdetés képein. Sőt, a szövegben ez állt, idézem: „Nagyon megkímélt, hibátlan állapot.” A kormány is furcsán megkopott ennyi idő alatt.

A raktérben még nagyobb volt a baj. Rendben, ez egy haszongépjármű és a rakodás, pakolás közben óhatatlan, hogy ne sérüljön meg a raktérburkolat, na, de ennyire?

Mindkét hátsó kerékjárati dob csúnyán behorpadva. A csúnya alatt azt értem, hogy a jobboldali dob alsó illesztésénél konkrétan lyuk tátongott. Nem lehetett nem észrevenni, hogy a hátfal is vannak problémák és azok viszont nem biztos, hogy rakodásból adódó sérülések.

A raktérajtók zárszerkezetének zárótüskéi körül egy fekete műanyag burkolatnak kellene lennie, de itt nem volt. A burkolat rögzítési pontjait ledugózták, aztán a fényező szépen fehérre fújta azokat is.

A hátsó ajtókeret körben, tehát mindkét oldalon és az alján is fénysérült és változó mértékben deformált volt. Természetesen a tömítőkéder is sérült volt. A jobboldali ajtóhatároló körül szintén deformáció és fénysérülés volt, ezt valószínűleg a nyitott állapotban meglökött ajtó okozta. Ahogy elnéztük, ráfért volna egy-két plusz óra a targoncás kollégára.

Ha ez még nem lenne elég

A baloldali ködfényszóró és a bal hátsó lámpa törött volt. A korábbi balesetre utalt, hogy a baloldali fényszóró gyártási ideje 2019.07.31., a jobboldali pedig az eredeti gyártási időpontra utaló 2014.07.10.

Muszáj néhány szót ejtenünk a gumiabroncsokról is, amik csak tengelyenként voltak egyformák. A 185/65R15 méterű abroncsok gyakorlatilag kopásjelzőig fogytak. Nem a legnagyobb tétel egy garnitúra ilyen méretű gumi, de azért szereléssel együtt így 80.000,- Ft.

Beázásra, párásodásra utal, hogy a diagnosztikai csatlakozó környékén erős penészesedés volt látható, mondjuk a látottak után a lekérdezést már nem végeztük el az autón.

Az ügyfél továbbáll

Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy az ügyfél nem vette meg a kocsit, hanem tovább keresgélt. Számára még két E-NV200-ast nézünk meg. Az egyiket 48, a másikat 36 ezer kilométerrel. Ez utóbbi elég ígéretesnek tűnt, de az ügyfél biztosra akart menni az futásteljesítmény és szerviztörténet igazolhatóságával és az akkumulátor állapotát illetően.

Mindkettőnél gondok adódtak. Valahogyan egyik autónak sem volt hitelt érdemlő szerviztörténete. Bár a futásteljesítmény a diagnosztikai lekérdezések alapján igazolható volt, semmilyen korábbi karbantartást alátámasztó dokumentummal nem rendelkeztek.

Átlagos és szélsőértékek az akkumulátor cellákon

Az akkumulátoroknál a diagnosztikai műszer a cellák (96 db van benne) feszültségszintjét és belső ellenállás értékeit képes mérni. Ez sem mutatott problémát még a majdnem ötvenezret kilométert futott példánynál sem. De azt, hogy eredeti kapacitásához képest mennyivel csökkent a kivehető teljesítmény, csak külön méréssel lehetne igazolni, ezt pedig leginkább márkaszervizben lehetne elvégezni. Erre azonban nem adtak lehetőséget a kereskedések, mert nem engedték kivinni ilyen vizsgálatra a járműveket.

A három vásárlás előtt átvizsgált eszközből végül egyiket sem vette meg az ügyfél a fenti okokból, de elmondása szerint nem engedte el teljesen, hogy vállalkozásában ilyen környezetbarát szállítóeszközt alkalmazzon. Minden esetre nagyon tudatos vállalkozóval / használt autó vásárlóval ismerkedtünk meg, példát lehet venni róla. Ha meglesz a következő kiszemelt áldozat, tudunk segíteni.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..