használtautó vásárlás

Mi bajod van ezzel az autóval?

2023.09.10.

Nem német, nem prémium, de csak 2 millió és egész jó.

Aki használtautó-vásárláson töri a fejét, azok sokszor vágyálmokat kergetve keresgélnek az anyagi lehetőségeikbe (a vételárat tekintve) még beleférő, de azért minél nagyobb és erősebb autók között. Pedig a „Mire fogod használni?” kérdésre ritkán jön az a válasz, hogy hetente fogok vele 2.000 km-t menni és kell a nagy hely meg a nagy teljesítmény. Aki nem tudja elengedni a nagyautó érzést, pénze pedig nincs igazán rá, azok gyakran járnak úgy, mint a néhány héttel ezelőtti cikkemben megénekelt fiatalember, aki olyan gyorsan pattant le a 3,2 milliós 18 éves BMW-ről, mint fényezés a rozsdáról. De még mindig jobb egy használtautó-vásárlás előtti átvizsgálás eredménye hallattán elengedni a vágyálmot, mint tudatlanul beszállni egy pénztemető autóba.

Pedig nem lehetetlen átlagos méretű pénztárával jó állapotú autóhoz jutni

Ha egy kicsit (vagy nem kicsit) lejjebb keresgélünk és nem követünk olyan balga szabályokat, mint a 3F (Fordot és Fiatot és franciát nem veszünk meg), akkor lehet jó minőségű autót találni az alsóbb ársávban is. Plusz még egy bölcs belátás is segíthet…

Mint például egyik múlt havi ügyfelünkön, aki 9 éves(!) Citroën C4 1.6 HDi-t nézett ki és rendelt rá nálunk vásárlás előtti helyszíni állapotfelmérést. Az autó egyetlen hátránya, hogy ez a C4-es Profi kivitele, ami N1 kategóriás, tehát kistehergépjármű. Ez csak kétszemélyes és az autópálya matricája is drágább, előnye, hogy olcsóbb. Sokkal. És ha amúgy sem csapatszállításra használjuk, akkor tökéletesen megfelel a két ülőhely is.

Kicsit a számokról

A kocsi 2 millió forintba kerül. Megnéztem a hasonló futásteljesítményű, de M1 kategóriás, ötszemélyes C4-esek hirdetéseit is és azt láttam, hogy 2,7 millió körül árulgatják őket. Máris húztunk 7 százezret, ez sok mindenre elég lehet.

A már említett autópálya matrica díj a legfontosabb. Az N1 kategóriába sorolt autóknak D1 helyett D2 jelű pályamatricát kell venniük. Ez 2023-as áron 10 napos matrica esetében 2.500 Ft-tal drágább, ha ebből évente 10 db-ot veszünk, akkor 25.000 Ft-ot „bukunk”. Ha úgyis éves matricát vennénk, akkor hasonló, 20.640,- Ft-os összeg jön ki, ha viszont havi matricából éves szinten 5 db-al számolva meg tudjuk oldani az autózást, akkor ugyanez a szám 18.500,- Ft.

Egyébként magánszemély tulajdonosként az N1-es járművekre nem kell menetlevelet töltenünk. A sebességkorlátozások miatt sem kell aggódnunk, ugyanazok a szabályok vonatkoznak ezekre az autókra, mint az M1-esekre.

Lássuk, mint kapunk!

A nem egészen 9 éves autóban 162.000 km van, ráadásul vezetett szervizkönyvvel adják és magyarországi, tehát a futásteljesítmény a JSZP-ben elérhető, ellenőrizhető.

A kocsi kívülről elég korrekt. Például az oldalsó elemek mindkét oldalon sértetlenek. Az első vészhárítón persze látszanak kavicsnyomok. Ugyanezek a felverődések a fém elemeken már sajnos eredményeznek valamennyi korróziót, így a motorház fedélen és a tetőlemezen is látható némi rozsdásodás. A csomagtér (vagy hát raktér-) ajtó kívül fénysérült volt, belső élén viszont itt is rozsdásodás látható. Nem jó, de nem is tragikus.

A bal első sárvédő műanyag dobbetétje pedig törött volt.

Az utastér egyébként a személyautó változathoz képest nincs lebutítva, megkapjuk ugyanazt a belsőt. Van például bőrkormány, ami egész jól állja az időt, nincsen rajta számottevő kopás. Az üléseken van egy-két makacsabbnak tűnő volt, de ezek tisztítása csak technológia kérdése.

Szervizesedékesség

A kocsi műszerfalán világít a csavarkulcs piktogram, ami az időszakos karbantartás esedékességére hívja fel a figyelmet. Aki már elolvasott életében akár csak egy Mesél a szakértő cikket is, az tudja, használtautó vétel után úgyis kötelező az olajcsere szerviz, akkor is, ha nincs ilyen jelzés.

A motor egyébként szépen indult és járt. A kiforrott 1.6 HDi 68 kW-os verziójával nem fogunk ugyan kúpolgatni, de azért a C4-est megfelelő dinamikával fogja mozgatni, amellett, hogy rendkívül takarékos is lesz az utazás.

Panaszra egyedül a részecskeszűrő diagnosztikai műszer által kijelzett nyomáskülönbség értéke és a regenerációk között megtett út ad okot. A motorvezérlő egységben a részecskeszűrő túltöltöttsége hiba szerepelt és a tárolt adatokból kiderült az is, hogy ez a vizsgálatot megelőzően 16 km-rel íródott be. Az utolsó regeneráció óta megtett út mindössze 7 km volt, a regenerációk között pedig átlagosan csak 129 km-t képes megtenni az autó, ami nagyon kevés.

Megnéztük még a nyomáskülönbség értékeket, ami alapjáraton 20 mBar volt, ez éppen csak hogy elfogadható érték. Bár a DPF utolsó tisztítása óta megtett utat csaknem 60 ezer km-ben jelölte meg a számítógép és a DPF hátralévő útszakasza több mint 100 ezer kilométer volt, mégis bele kellett írnunk az állapotlapba, hogy a DPF rendszeres ellenőrzésére kiemelten kell majd figyelni.

Annál is inkább, mert a próbaúton enyhe füstölés volt tapasztalható, aminek nem szabadna előfordulnia. Ehhez a motorhoz egy új részecskeszűrő nagyjából 300.000,- Ft-ért szerezhető- és szerelhető be, amire előbb-utóbb azért szükség lesz ennél az autónál.

A gumiabroncsok

Mint csaknem minden kopó-forgó alkatrész esetében, az eladás előtt álló kocsikon ezekre már nem költenek. A C4 Profin nem sem voltak már profi gumik: Az autóval egyidős Michelin-ek ugyan még 6 mm-es profilmélységet hoztak, de látszódtak rajtuk a mikrorepedések. Az öregedő abroncsok előbb utóbb „surrogni” fognak nagyobb sebesség mellett, a műgyanta burkolatú garázsokban pedig szépen nyikorognak majd kanyarodáskor.

Az acél keréktárcsákon már nem gyári dísztárcsák vannak. Ezt én mindenképpen pótolnám, mert a különböző áruházak polcain található, fillérekért kapható kerékdíszekről engem kiráz a hideg.

Körben gyári rétegek

Végül néhány szó a festékréteg vastagság mérésről, amelynek eredményei alapján arra lehet következtetni, hogy volt-e törve korábban a kocsi, ha igen, akkor mennyire és milyen minőségben történt meg a javítás.

Ha pl. emiatt lefújták volna, akkor lehetne magyarázkodni, hogy csak egy élbeli lepattanás miatt volt

Nos, jó hír, hogy ezen a paripán körben gyári rétegek voltak mérhetők, komoly törést ez sosem szenvedett el.

Némi kompromisszum, de egy élhető autó

Ha elég a 2 személy, ha nem kívánjuk a luxust és el tudunk tekinteni a kissé magasabb pályadíjaktól, akkor jókorát spórolhatunk egy ilyen autó választásával. (Ja, és még nagyobb cuccokat is tudunk szállítani.)

A felsorolt esztétikai és műszaki hibák bármelyik, amúgy személyautónak vizsgáztatott példányon is előfordulhatnak, úgyhogy ezektől sem kell megijedi.

Sokszor kapom, hogy mutassak már olyan autót is, amit vásárlás előtt megvizsgáltunk és meg is lehetett venni, hát tessék!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.02.23
Modellfrissítést kapott a cseh gyártó legnépszerűbb modellje, a külső mellett a belső sem maradt....
2024.02.23
Az MG Motor Hungary alig ünnepelte meg első születésnapját Magyarországon, máris újabb mérföldkőhöz....
2024.02.23
A heves havazás fennakadásokat és forgalmi dugókat okoz Tirol útjain – írja az osztrák....
2024.02.23
Már hivatalos képeken látható a BYD prémium almárkájának karcsú szedánja, ami döbbenetesen erős....
2024.02.23
- A világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító, kínai BYD magyarországi óriásberuházásával....
2024.02.23
Az áremelés súlyosan érinti a „nagy” autókat.   ..
2024.02.23
- Négy újabb Gripennel erősödik a Magyar Honvédség - közölte Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi....
2024.02.23
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.....
2024.02.23
A magyar Festipay készpénzmentes fizetés és integrált rendezvénymenedzsment szolgáltató rendszerét....
2024.02.23
Közeleg a 2024-es, UNIX-AMTS Autó, Motor és Tuning Show, ahol Magyarországon először lesznek....