utánpótlás

Mit érdemes külföldi nyaralás előtt átvizsgáltatni az autónkon?

2025.06.25.

Jön a nyár, ebben az időszakban pörög a kilométer leginkább az autókba, hiszen nyaralások, külföldi kirándulások, amiket sokan autóval terveznek. Több ismerősöm is dolgozik a javító iparban, így havi szinten hallok történeteket arról, hogy milyen sokan, mennyire félvárról veszik a karbantartást. Igaz, hogy olvashattak már nálunk ebben a témában, de ezt nem lehet elégszer elmondani, így jöjjön a 2025-ös indulás előtti, jármű felkészítő teendő lista.

Minek cseréltessem, ha nincs semmi baja?

Begurul az autó a szervizbe, hozza a tulaj műszakira. Rendben van mondja a gazda, nem sokat járok vele, minden megfelelően működik. Kérdezik a tulajt, hogy mikor volt olajcsere? Két éve! Vágja rá zsigerből. Amikor jelzik, hogy nem ártana, megy a szájhúzás, és oktatás, hogy nézzék meg a nívón milyen tiszta olaj van benne! Értem én, hogy ma már egy alap olajcsere anyagárát se' takarja be egy Deák bankó, de érdemes ezen az alapvető karbantartáson spórolni? A kérdésem költői. Ha a nagy átlagnál így zajlik a műszaki előtti átvizsgálás, akkor milyen felkészítést kaphat egy 1-2000 kilométeres túra előtt a gépkocsi? Esetleg feltöltik a szélvédőmosót, mert az most pont akciós volt a hiperben, így beugrott a kosárba egy 2 literes kiszerelésű nyári, citrus illatú. Sok cikk született már a saját, és kollégáim tollából is a megelőző karbantartásokról, ha hosszútávra tervezünk az autóval, akkor mindenképpen szükséges egy nullrevízió, aztán pedig követni a gyártói utasításokat, hogy mit, és mikor cseréltessünk le ahhoz, hogy az üzemszerű működés folyamatosan garantált legyen.

Folyadékok folydogálnak

Ó, elfolyt a hűtővíz. Még nem is volt idén igazán meleg hazánkban, de az én legutóbbi közel 1000 kilométeres hazai autópályás utazásaim során nem egy, és nem két leállósávban álló autót láttam. Volt persze defekt, de a legtöbb mégis a felnyitott motorháztetőből fel-felcsapó gőzpára volt, ami azt jelenti, hogy a jármű hűtőrendszere megadta magát, és emiatt üzemképtelenné vált. Ez nagy pech, főleg a melegben, főleg egy autópálya szélén. Nem árt, ha nézzük a műszereket, és az sem, ha tudjuk mit jelentenek: a 90 fokos víz üzemszerű, terhelés alatt minimálisan emelkedhet, de ha vészesen közeledik a H-betű felé, akkor vissza kell venni a tempóból, és be kell kapcsolni a fűtést, talán így még elodázható, hogy azonnal hengerfejes legyen a kocsi. De hamarosan fel kell keresni egy autószervizt. Általában a gyártók 4-5 évente kérik a hűtőközeg cserét, és érdemes utána nézni, hogy milyen specifikációjú fagyállóval kell feltölteni a rendszert, mert a csak hasra teszünk bele valamit általában nem a belevalót jelenti. Indulás előtt ellenőrizzük a szintet, nézzük meg a kiegyenlítő tartályban, hogy látunk e bármi nem odaillő szennyeződést, lerakódást. Ha pedig teszünk be fél liter készre kevert, a tartályban lévővel egyező színű hűtőfolyadékot, vagy legalább desztillált vizet, akkor már sokat tettünk egy váratlan hiba elhárításáért. A fékfolyadékra is érdemes ránézni (szintjét, és minőségét szervizben ellenőriztethetjük), és elgondolkodni, hogy mikor volt utoljára cserélve, mivel egy hegyi szerpentinről ereszkedve könnyen elmelegedhet a fék, és ilyenkor drasztikusan romlik a fékhatás. Azt pedig már az oviban megtanultuk, hogy a fék nem játék!

A motorolajról azért nem ejtenék külön szót mert azt úgyis meghatározott kilométerig használjuk (vagy évente cseréltetjük), így, ha a csere ideje pont az utazásra esne, akkor jó előre hozni. Viszont lelki nyugalmunk megőrzése érdekében 1 literes kiszerelésben be lehet tenni a csomagtartóba a motorhoz való olajat, így bármilyen váratlan olajfogyasztás orvosolható a következő szervizig.

A gumiabroncsok

Ugye senki nem felejtette el átcseréltetni a gumikat nyárira? Ha igen, akkor már sikeresen ledarálta a nagy részét a puha téli keveréknek, viszont talán menthető lehet a helyzet, ha nem megy bele több kilométer. Pár ezer forintért kapható guminyomás ellenőrző, sőt továbbmegyek: egy éppen csak jól látható összegért olyan okoskütyü, ami gumiabroncs nyomást is jelez, illetve képes levegővel is tölteni, ha szükséges. Ez egy nagyon praktikus eszköz, ami még a matracok felfújásánál is jól jön, mert úgyis vízpart a családi nyaralások célpontja. Jó tudni a gyári értékeket (tanksapka, vagy B-oszlop belső felén keressük), és azt a nyomást beállítani az autón, illetve, ha tele a fedélzet utasokkal, és csomagokkal, akkor nyugodtan mehet pár tizeddel keményebbre. Nyaralás alatt is rámérhetünk, és ha már lehajoltunk, a futófelületre is odanézünk, hogy ha rendellenes kopást látunk, akkor ez se akkor derüljön ki, amikor már menthetetlen a gumiabroncs. Igen, ezek is apróságok, de egy-egy tankolás alkalmával megejthetjük, és szépen beépíthetők a rutinba.

Temperált utasteret!

Igen, manapság már evidencia, hogy az autóban is szeretjük, ha kellemes hűvös van, persze az se jó, ha nagyon, de erről már írtunk korábban. Viszont a jármű klímaberendezését is illik karbantartani. Bár ezzel tényleg szinte mindenki úgy van, hogy amíg hűt, még a klímás közelébe sem megy. Amikor esetleg nem úgy, ahogy megszokta, akkor viszont bőszen felkeresi. De, hogy a pollenszűrőt mikor cserélték, a klímán a hűtőközeget mikor töltették, hogy érzi magát a kondenzátor vagy a kompresszor? Na, ezekre a kérdésekre szokott jönni a hümmögés. A hűtőközeg keni a kompresszort, ami egy drága alkatrész, így érdemes pár évente egy karbantartásra elugrani, hogy nyomás próbázzák, esetleg töltsék fel a klímát, és persze, hogy kitisztítsák. Az biztos, hogy egy hosszú autópályás utazást pokollá tehet, ha menet közben elromlik a klíma a kocsiban, de jó hír, hogy ezt is meg lehet előzni, az időszakos ellenőrzésekkel.

Jó utat, és balesetmentes közlekedést kívánunk a nyári autós utazásokhoz!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....
2025.12.05
Megpróbált meglépni a járőrök elől egy autós, aki ittasan ült volán mögé. Mint kiderült, ő maga is....
2025.12.05
Megérkezett a hazai márkakereskedésekbe az új Citroën C5 Aircross SUV. A 2026-os Év autója döntős....
2025.12.05
2026-ban az Audi egy igazán különleges jubileumot ünnepel: az öthengeres motor 50. évfordulóját. Ez....