Hidrogén hajtás

A Müncheni Autószalonon mozgás közben látható a BMW iX5 Hydrogen prototípusa

2021.08.19.

A BMW i divízió innovációjaként kifejlesztett hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia a nagyteljesítményű üzemanyagcella-technológia és az optimalizált energiatárolási megoldások kombinációjaként ígér hosszútávon fenntartható vezetési élményt. Az X5 műszaki alapjaira épített kisszéria gyártása 2022-ben kezdődik.

A BMW Group szisztematikusan fejleszti a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiát, amelyre a hosszútávon fenntartható személyes mobilitás egyik alternatívájaként tekint. A BMW i Hydrogen NEXT tanulmányautó debütálása után két évvel a bajor prémiumgyártó a Müncheni Nemzetközi Autószalonon (IAA Mobility 2021) a BMW iX5 Hydrogen prototípusát is leleplezi. A hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt SAV (Sports Activity Vehicle) modell egyike lesz a nagyszabású expó azon járműveinek, amelyeket a látogatók a kiállítóterekben menet közben is láthatnak.
 
2022 végén a bajor prémiumgyártó megkezdi a BMW X5 műszaki alapjaira épített BMW iX5 Hydrogen kisszériájának gyártását, finomhangolási és átfogó tesztelési céllal. A jövőbe mutató újdonság hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiája újabb bizonyítékként szolgál a BMW Group hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák terén bebiztosított, piacvezető technológiafejlesztési szaktudására. - Nagyteljesítményű üzemanyagcella-technológiájával és optimalizált energiatárolási megoldásaival a BMW iX5 Hydrogen hajtáslánc-technológiája az egész világon egyedülálló – mondta Jürgen Guldner, a BMW Group hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiát és tanulmányautókat fejlesztő részlegének elnöke. - A technológiával a fenntartható vezetési élmény új dimenzióit nyitjuk meg – tette hozzá.
 
Megfelelő körülmények esetén a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiában minden adott ahhoz, hogy rövid időn belül a BMW Group emisszió-mentes mobilitást éltető hajtáslánc-portfóliójának meghatározó pillérévé váljon. A BMW i divízió, amely az abszolút zöld közlekedés népszerűsítését tűzte zászlajára, a jövőben hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt hajtáslánc-technológiákat is kínálhat az olyan, nagyfeszültségű akkumulátor-technológiával dolgozó modellek mellett, mint a BMW i3, a BMW iX3, a BMW iX és a BMW i4.
 
A megújuló energiák felhasználásával előállított hidrogén – a szükséges infrastruktúra kiépítését követően – tökéletesen kiegészítheti a BMW Group tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modelljeinek palettáját, hiszen képes maximálisan kielégíteni a bajor prémiummárka azon ügyfeleinek mobilitási igényeit, akiknek nincs hozzáférésük villamosenergia-hálózathoz csatlakoztatott járműtöltési infrastruktúrához, gyakran tesznek meg egyszerre nagyobb távolságokat és a magas szintű rugalmasságot részesítik előnyben.
 
A BMW iX5 Hydrogen egy modernkori luxus SAV modell, amely az iránymutató hajtáslánc-technológiát a BMW X modellcsalád erőteljes karosszériaarányaival, fejedelmi kényelmével és sokoldalúságával egyesíti. A modell BMW i divízióhoz kapcsolódó gyökereit és rendkívüli hajtáslánc-technológiáját egyedi karosszéria-kiegészítő és utastéri stílusjegyek nyomatékosítják. A vese alakú hűtőrács-pár belső élei, a 22” méretű, aerodinamikailag optimalizált keréktárcsák belső küllői és a lökhárítók szélső betétjei a BMW i divízió hamisítatlan kék árnyalatában díszelegnek. A küszöbléceken és a műszerfal utasoldali felén a „hydrogen fuel cell” felirat olvasható.
 
A BMW iX5 Hydrogen frontrészén elhelyezett légbevezető nyílások hálómotívumai, valamint a hátsó lökhárító és a diffúzor kialakítása ugyancsak típus-specifikus megoldás. A vese alakú hűtőrács-pár ékszerként ragyogó keretét és a lökhárítók szélső betétjeit háromdimenziós nyomtatással állították elő a BMW Group Additív Gyártási Központ prototípusokra és sorozatgyártásban kínált alkatrészekre szakosodott mérnökei. Az additív gyártás számos alkatrész esetében gyorsabb és rugalmasabban alkalmazható termelést tesz lehetővé – nem egyszer olyan geometriai megoldásokkal fűszerezve, amelyek hagyományos gyártási eljárásokkal nem lennének kivitelezhetők.
 
A BMW iX5 Hydrogen aerodinamikailag optimalizált keréktárcsáin hosszútávon fenntartható, természetes gumit és műselymet tartalmazó gumiabroncsok feszülnek. A természetes gumi és a műselyem összetett beszállítói láncát az erdőségek fenntartható felhasználásának biztosítására létrehozott, független Forest Stewardship Council (FSC) szigorú szabványainak való maradéktalan megfelelés igazolja. A BMW Group az autógyártó vállalatok közül elsőként tette elérhetővé ügyfelei számára a Pirellitől exkluzívan beszerzett gumiabroncsokat.
 
A BMW iX5 Hydrogen lemezei alatt az üzemanyagcella-technológia a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációjával dolgozik együtt. Az üzemanyagcellák az elektromos motor akár 125 kW / 170 lóerő maximális teljesítményéhez szükséges energiát a járműben szállított hidrogén és a levegőből kinyert oxigén kémiai reakciójával állítják elő, amelynek egyetlen mellékterméke a víz. Ezzel a teljesítménnyel a BMW iX5 Hydrogen még a nagyobb utazósebességet is képes hosszútávon fenntartani.
 
Az elektromos motor – amelyet a technológiai zászlóshajóként debütáló BMW iX modellben is alkalmazott, ötödik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia innovációira építkezve fejlesztettek ki a mérnökök – „vitorlázó funkció” és fékezés közben generátorként funkcionál, a felszabaduló energiát a nagyfeszültségű akkumulátorba táplálva vissza. Szükség esetén az itt tárolt energia rendkívül sportos, hamisítatlan menettulajdonságokhoz segíti hozzá a BMW iX5 Hydrogen modellt, 275 kW / 374 lóerő maximális rendszerteljesítménnyel.
 
Az üzemanyagcellákban kémiai reakcióba lépő hidrogént két darab, egyenként 700 bar nyomású, szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült tartály szállítja a fedélzeten, összesen 6 kilogrammot. - A hidrogéntartályok feltöltése mindössze három-négy percet vesz igénybe, a BMW iX5 Hydrogen hosszútávú használatának így semmi akadálya nincs – fogalmazott Jürgen Guldner.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....