közlekedés biztonság

Munkahelyi közúti balesetek megelőzése egy taxitársaságnál

2016.12.06.

Az ETSC PRAISE projekt fókuszában a munkahelyi közlekedésbiztonság áll. Célja, hogy elősegítse a munkáltatókat abban, hogy az alkalmazottaik számára biztonságos körülményeket teremtsenek a munkába járás és a munkával összefüggő utazások során. A következőkben a Kajon Taxi jó gyakorlatát mutatjuk be.

A Kajon egy finn taxitársaság 150 járművel, mely taxis személyszállításra és kisbuszos repülőtéri transzferre szakosodott. A PRAISE projekt keretében a cég vezetője, Juha Wallius beszélt arról, milyen módszerek alkalmazhatóak a közúti biztonság növelése érdekében egy nagyobb taxi társaság esetében. A munkahelyi biztonsági és egészségvédelmi kérdésekben mindenekelőtt a dolgozók bevonására van szükség. Ha ők magukénak érzik a problémát, és hajlandóak együttműködni a vezetéssel, sokkal könnyebb dolga van a cégnek is, hogy tegyen a dolgozóiért. És itt nemcsak a járművezetőkről van szó, fontos szerepe van az irodai személyzetnek is.

A Kajonnál egy külön bizottságot hoztak létre azzal a céllal, hogy felmérje a kockázatokat, nyomon kövesse a munkahelyi közlekedési baleseteket, és javaslatokat tegyen a közlekedésbiztonság színvonalának javítására. A csoportot a munkavédelmi menedzser vezeti, és ő terjeszti elő a problémákat a végrehajtó bizottság elé. A bizottság több alkalommal ülésezik egy évben. A napi szintű problémákat a területi menedzserek és személyzeti menedzserek orvosolják saját hatáskörben.

A Kajon autóparkjának egy része (forrás: ETSC.eu)

A finn taxitársaságnál egy komplex kockázatértékelési módszer segítségével értékelik a munkahelyi közlekedési folyamatokat. Az információ átadásához a Kajon felhasznál minden rendelkezésre álló belső céges kommunikációs csatornát, így a személyes konzultációt, az intranetet, és egy belső, üzenetküldésre alkalmas informatikai rendszert is, mely közvetlen kapcsolatban az egyes járművekkel is.

A taxitársaság több járműbe épített technológiák alkalmaz, köztük az alkoholszondás interlockot is. A cégvezető megjegyezte: “Bármely kísérlet az alkoholszondás interlock kijátszására és a legális korlát túllépésére, a járművezető elbocsátásával jár.”

Érdemes megjegyezni, hogy Finnországban 278 közúti baleset történt 2015-ben, melyek 20 %-a alkoholfogyasztás miatt történt. 2007 óta a cég minden járműve fel van szerelve az alkoholszondás indítás gátlóval. Az eszköz alkalmazása 2011 óta Finnországban kötelező minden iskolás buszon. A Kajon ennek a fejlesztésnek az úttörője volt, és igen pozitív visszajelzést kapott, na meg persze lehetőséget, hogy elsőként szerezzen tapasztalatot, és meg is ossza azt a dolgozóival.

A Kajon-nak az alcolock használatára vonatkozóan saját politikája van, amely kötelező érvényű a társaság minden munkavállalójára. Amennyiben az eszköz megállapítja, hogy a véralkoholszint túllépte a megengedett 0.5%-ot, akkor ez automatikusan rendőrségi feljelentést eredményez. Emellett a vezeték nélküli interlock úgy van beállítva, hogy a jármű motorja 0,2 %-os véralkoholszint felett be sem indul. Ilyenkor nincs feljelentés, de az eset azonnal lejelentésre kerül SMS-ben a felettes számára, így az eredmény általában egy figyelmeztetés és dorgáló megbeszélés.

Nemcsak teljes biztonság, hanem fejedelmi hangulat is jellemzi a Kajon taxik belsejét

Ezen felül minden taxi fel van szerelve egy érintőképernyős számítógéppel. A járművek pontos helye és sebesség adatai valós időben megtekinthető a vállalati intraneten. Az iskolai transzport esetében a járművezetők nyomon követhetik a címlistát és az online állapotú tanulókat, így könnyedén elkerülhetik az esetleges kerülő utakat abban az esetben, ha az utas lemondja az utat. Ez az elektronikus útvonalterv könnyen átadható egy másik járművezetőnek egy esetleges megbetegedés, vagy éppen jármű meghibásodás esetén – így nincs szükség külön telefonos egyeztetésre, vagy bármilyen jegyzet készítésére. Ezen a számítógépen keresztül a járművezetők egymást közt üzenetet is válthatnak. Ez a funkció lehetővé teszi számukra, hogy kiválasszák a lehetséges alternatív útvonalakat és elkerüljék a közúti baleset okozta torlódásokat.

Minden kisbusz digitális tachográffal van ellátva, így könnyen nyomon követhetők a vezetési és pihenő időszakok, még abban az esetben is, ha a buszvezető elfelejti feltölteni az adatokat a járművezetői kártyára. A finn közlekedési hatóság gyakran ellenőrzi ezeket az adatokat, így felügyelve a jogszabályoknak való megfelelést.

A következő részből megtudhatjuk többek között azt is, hogy milyen módszert alkalmaz a Kajon a járművezetők fáradtságából adódó közlekedésbiztonsági kockázatok csökkentésére.

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.02.08
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események – az Útinform jelenti. ..
2023.02.08
Senki sem szeretne osztozni a juttatásokban, ráadásul a bajnokság értékének csökkenését látják egy....
2023.02.07
Több tankot is elbír, legalábbis ami a tömeget illeti, és ha kell, simán átmegy rajtuk, persze csak....
2023.02.07
Balszerencse egy garázda autósnak az A2-es autópályán. Fényszóróit villogtatva „letakarított” egy....
2023.02.07
A következő Volkswagen akkumulátorgyár a kanadai Ontario tartományban épülhet fel. Ezt a helyi....
2023.02.07
Két hivatalos jégdrift-világrekordot is felállított Enyaq RS iV modelljével, azaz sportos RS-....
2023.02.07
Szerencséje volt annak az autósnak, aki a vasúti átjáróban a piros jelzés ellenére fékezés nélkül....
2023.02.07
A kínai gyártók érkezése Európába töretlen és egyelőre semmi sem állíthatja meg őket. ..
2023.02.07
Új vasúti biztonsági berendezést fejlesztett a PowerQuattro Zrt., amely a projekthez több mint 294....
2023.02.07
Biró István fővárosiként választotta a győri Széchenyi István Egyetemet. Olyan intézményt keresett....