Autós Szakmák Tanulmányi Versenye

Nehéz feladatokat kaptak az autószerelők a tanulmányi verseny előválogatóin

2025.01.31.

Január második felében befejeződtek a szakmai tanulmányi versenyek Csongrád-Csanád vármegyei előválogatói. A zárónapon kilencven gépjármű-mechatronikai technikus, járműfényező, karosszérialakatos és vasútforgalmi szolgálattevő technikus adott számot tudásáról és kísérelte meg a továbbjutást.

Január 7-én kezdődtek meg az országos szakmai tanulmányi versenyek Csongrád-Csanád vármegyei előválogatói Szegeden. 21-ig összesen 44 szakmában mérte össze tudását mintegy 710 tanuló a Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében. Első napon a cukrász, a cukrász szaktechnikus, a magasépítő és mélyépítő technikus, valamint az épület- és szerkezetlakatos szakmák tanulói adtak számot tudásukról.

Sokan voltak...

A versenyek megkezdése előtt dr. Beregszászi Ferenc, a kamara duális képzési tanácsadója a sajtó képviselőinek elmondta, a korábbi évektől eltérően idén a teljes területi előválogatónak a Szegedi Tudományegyetem József Attila Tanulmányi és Információs Központ (TIK) épülete ad otthont, ezen belül is az SZTE Klebelsberg Kuno Könyvtára. 2025-ben ugyanis már minden versenyt számítógépes környezetben szerveztek.

A duális képzési tanácsadó kiemelte, a versenyek célja a magyar szakképzés színvonalának tovább emelése, eredményeinek széles körű bemutatása, valamint lehetőség biztosítása a szakmát tanulóknak arra, hogy próbára tegyék tudásukat és tehetségüket. – Sőt, a versenyeken eredményesen szereplő fiatalok felvételi többletpontot szerezhetnek a felsőoktatási intézmény szabályzatában meghatározottak szerint – jegyezte meg dr. Beregszászi Ferenc.

Aradi Ádám, Teiszer Dániel, Sipos Dominik és Kristóf András

A zárónapon, január 21-én 90 gépjármű-mechatronikai technikus, járműfényező, karosszérialakatos és vasútforgalmi szolgálattevő technikus adott számot tudásáról és kísérelte meg a továbbjutást. Volt egy ötödik szakma is, az Ipar 4.0 – itt az indulóknak az automatizálás és a robotika alapjait kellett ismerniük.

A verseny előtt beszéltünk négy gépjármű-mechatronikussal – korábban ezt a szakmát még autószerelés néven ismerték –, Kristóf Andrással, Sipos Dominikkel, Teiszer Dániellel és Aradi Ádámmal. Valamennyien a szegedi Csonka János Technikumból érkeztek és nem igazán látszott rajtuk, hogy izgulnának. Megegyeztünk, hogy a verseny után felhívjuk a kvartett „szóvivőjét”.

– Rengeteg feladat nehéz volt, én a teljesítményemet közepesre értékelném. Nekem a számolós pontok nagyon bonyolultak voltak, ezeknél többször tippelnem is kellett. Ugyanakkor volt néhány feladat, amely kikövetkeztethető volt – mondta portálunknak Aradi Ádám, hozzátéve, iskolatársai is hasonlóan vélekedtek a kérdések nehézségi fokáról.

Az egyetlen hölgy, Takács Boglárka Anna nem büntetésből ült a "sarokba"

A verseny szervezését ugyanakkor korrektnek minősítette. Megtudtuk, Ádámnak ez volt az első szakmai tanulmányi megmérettetése és bízik abban, hogy a nehézségek ellenére sikerül továbbjutnia. Február elején derül ki a végeredmény. Rákérdeztünk tanáraira is, ő Győri Sándort és Huszár Károlyt emelte ki, hozzátéve, természetesen mások is sokat tettek azért, hogy eljusson a versenyre.

Ugyancsak a Csonka János Technikumból érkezett a zárónapi 90 fős mezőny egyetlen női résztvevője, Takács Boglárka Anna is, szintén a gépjármű-mechatronikusok mezőnyét erősítve. Megtudtuk, ő korábban már kitanulta az autóvillamosságot és ezzel kapcsolatban szeretettel és tisztelettel emlegette a szegedi Orcsik Műhelyt, ahol minden segítséget megkapott.

Figura Szilárdnak is meggyűlt a baja a feladatokkal

A verseny előtt találkoztunk Figura Szilárddal is, aki az egy évvel korábbi versenyen az ország legjobb autóelektronikai műszerész tanulójának bizonyult. A Csonka-plakettes diák portálunknak májusban úgy nyilatkozott, hogy egy év technikusira még biztosan az iskolában marad, amiből persze könnyen lehet kettő is, ha pluszban megcsinálná az alternatív járműhajtási technikusit is. – A műszaki egyetemre készülök, az még nem dőlt el, hogy Győr vagy Budapest a cél – mondta tavasszal.

Szilárd tehát maradt az Csonka János Technikumban, vele is beszéltünk telefonon a verseny után. –­ Közepesre sikerült a teljesítményem, sokkal nehezebb volt a feladatsor, mint amit előzetesen vártam. Szerintem az anyagrészek nem voltak teljesen szinkronba azzal, amit mi eddig tanultuk. Többen is azt mondták nekem a verseny után, hogy csak néhány kérdésre tudták a választ, a többinél egyszerűen tippeltek – mondta portálunknak Szilárd, hozzátéve, a szervezés korrekt volt és a rendszer sem fagyott le a feladatok közben.

Kérdés a kuplungszerkezetről

Csongrád-Csanád vármegyéből a Hódmezővásárhelyi és a Szegedi Szakképzési Centrum valamennyi tagintézményéből érkeztek diákok a versenyre, de két egészen hosszú nevű intézmény tanulói is megmérettették magukat. Így a Gál Ferenc Egyetem Technikum, Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium Szegedi Tagintézménye, valamint a Pannonhalmi Főapátság Szegedi SOB Technikumának és a Szent Benedek Technikum és Gimnázium Szegedi Tagintézményének fiataljai is versenyeztek.

A január 21-én záruló területi előválogatókon elméleti feladatokat teljesítettek a diákok, míg a gyakorlati tudásukról a legjobbak a későbbi válogatón és a döntőben adnak majd számot. Csongrád-Csanád vármegyében legtöbben, 99-en a szoftverfejlesztő és tesztelő szakma versenyére jelentkeztek, míg a legkevesebb induló a divatszabó és a vegyésztechnikusok között volt, mindkét szakmában csupán 2-2 fiatal próbálkozott.

Kép, szöveggel - a megyei kamara és a szerző fotói

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) által kiírt két országos verseny döntője hagyományosan a Szakma Sztár Fesztiválon lesz április 28. és 30. között Budapesten, a HungExpo területén. A kiemelkedő eredményt elérő versenyzőket az MKIK meghívja a WorldSkills és a EuroSkills nemzetközi versenyek hazai válogató versenyeire, melynek győzteseiből kerülnek ki azok a fiatal szakemberek, akik képviselhetik Magyarországot a nemzetközi szakmai versenyeken. Az EuroSkills-nek 2025-ben Dánia ad otthont, míg a világbajnokságot Kínában rendezik majd meg 2026-ban.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....
2025.12.05
Megpróbált meglépni a járőrök elől egy autós, aki ittasan ült volán mögé. Mint kiderült, ő maga is....
2025.12.05
Megérkezett a hazai márkakereskedésekbe az új Citroën C5 Aircross SUV. A 2026-os Év autója döntős....
2025.12.05
2026-ban az Audi egy igazán különleges jubileumot ünnepel: az öthengeres motor 50. évfordulóját. Ez....
2025.12.05
Tudta, hogy Bécsben már nem csak a templomban lehet beszélgetni egy lelki vezetővel? Toni Faber, a....
2025.12.04
A HangZóna mai vendége Mikesz Csaba a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese....
2025.12.04
Utolsó modellévét valódi újdonsággal indítja a Toyota Corolla, bár szó sincs technológiai....