autóipar

Nissan: fenntarthatatlanná válna a brit jelenlét, ha nincs megállapodás az EU-val

2020.06.03.

Fenntarthatatlanná válna a Nissan jelenléte Nagy-Britanniában, ha London és az Európai Unió nem jut megállapodásra a kétoldalú  kapcsolatrendszer későbbi feltételeiről - mondta szerdán a japán autóipari óriásvállalat vezérigazgató-helyettese. Ashwani Gupta a BBC televízió gazdasági magazinműsorában kijelentette: az angliai Sunderlandben működő Nissan autógyár termelésének 70 százalékát az Európai Unióba exportálja, és ha az EU-piacokra irányuló kivitelt vámok terhelnék, a cég nem tudna a továbbiakban megmaradni a brit gazdaságban.

A Nissan négy évtizede működő, hétezer alkalmazottat foglalkoztató sunderlandi üzeme a legnagyobb brit autógyár.

Az Egyesült Királyság január 31-én lépett ki az Európai Unióból. A távozás pillanatában 11 hónapos átmeneti időszak kezdődött, amelynek legfontosabb célja az, hogy időt biztosítson a megállapodásra a jövőbeni kétoldalú kapcsolatrendszer szabályairól.

 A brit kormány mindenekelőtt átfogó szabadkereskedelmi megállapodást kíván kötni az EU-val, ám az erről szóló tárgyalások eddigi fordulóin gyakorlatilag semmiféle érdemi előrelépést nem sikerült elérni.

Szabadkereskedelmi megállapodás híján a kétoldalú kereskedelem jövő januártól a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere alapján folytatódna. Ez vámok megjelenésével járna a jelenleg teljesen akadálytalan kétoldalú forgalomban: az EU-ba irányuló brit autóexportot például 10 százalékos vám terhelné.

Ennek elkerülésére az EU hajlandó lenne az átmeneti időszak meghosszabbítására akár kétszer egy-egy évvel is, de a Boris Johnson miniszterelnök vezette konzervatív párti brit kormány erről hallani sem akar.

 Ashwani Gupta azonban a BBC televíziónak kijelentette: a Nissan elkötelezett a brit jelenlét mellett, de ha nem sikerül megőrizni a jelenlegi zéró tarifarendszert az EU-val, a cég nemcsak a sunderlandi termelést nem tudná folytatni, de a brit gazdaság egészéből is ki kellene vonulnia.

A brit autóipar legnagyobb szakmai szervezete szerint az egész ágazat lehetetlen helyzetbe kerülne a megállapodás elmaradása esetén.

A brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT) legutóbbi éves szektorjelentésében közölte: ha kereskedelmi megállapodás híján vámeljárásnak kellene alávetni a brit autógyárak alkatrészimportját, az ebből eredő szállítási késések minden egyes perce 50 ezer font (19,4 millió forint) kiesést okozna a szektornak meg nem termelt bruttó hozzáadott érték formájában.

Az SMMT szerint ez bénító hatású fennakadásokat okozna a brit autóipar működési modelljében, amely arra épül, hogy a gyártási folyamathoz szükséges részegységek szinte a felhasználás pillanatában érkeznek az üzemekbe.

A szakmai szövetség szerint mindezt évi 4,5 milliárd font (1750 milliárd forint) vámteher tetézné, és ez kiütéssel felérő csapást mérne a brit autóipar versenyképességére.

Független londoni elemzők most már a megállapodás elmaradását tartják a legvalószínűbb forgatókönyvnek.

 Az Eurasia Group globális politikai-gazdasági kockázatelemző csoport londoni kutatóműhelye új tanulmányában közölte: alapeseti előrejelzése immár az, hogy az átmeneti időszak végéig nem lesz egyezség London és az unió között a szabadkereskedelmi feltételekről.

 A cég elemzői a megállapodás elmaradásának esélyét 55 százalékra taksálják, és csak 20 százalékos valószínűséget látnak arra, hogy novemberben vagy decemberben megszületik a szabadkereskedelmi szerződés.

 Az Eurasia Group 25 százalékos esélyűnek tartja, hogy a jövő év elején sikerül egyezségre jutni az EU-val. (mti)

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.11.30
A prémium B-SUV kategória elektormos úttörőjének hatótávja az új modellévtől 7 százalékkal magasabb....
2021.11.30
Új lendületet kapott a Ford népszerű egyterűje ..
2021.11.30
Hat nap alatt 126 ittas és hat bódult járművezetőt szűrtek ki a forgalomból a rendőrök Budapesten....
2021.11.30
A 2021-es miami Art Basel művészeti kiállításon a BMW M GmbH a részleg eddigi legerősebb....
2021.11.30
Szerdán zárul az év végi kötelezőkampány. Tavalyhoz képest átlagosan egyhavi díjjal járnak jobban a....
2021.11.30
Lassan tényleg ott tartunk, hogy a leglogikusabb, legmegfizethetőbb autókat az indiai piac kapja,....
2021.11.30
A repülőtér B és D portája közötti szakaszon kapott lángra a kocsi, egy sávon halad a forgalom –....
2021.11.29
A Das WeltAuto Centrum Budaörs értékesítési igazgatójával, Tóth Péterrel készült interjúnk második....
2021.11.29
A magyar akkumulátoripari képzés fejlesztéséről írt alá megállapodást Palkovics László innovációs....
2021.11.29
Továbbra is Berlin a legnépszerűbb terület az autótolvajok körében – nagy különbséggel Brandenburg....