európai kei car

A Stellantis és a Renault is egy új kisautó-szegmens létrehozását sürgeti

2025.06.26.

Az "európai kei car" szegmens létrehozásának oka a kínai autók térnyerése.

A kínai autók térnyerésével a Stellantis és a Renault is egy új szegmens létrehozását sürgeti Európában, amely kisebb, mint az A-kategória, kevesebb biztonsági előírásnak kell megfelelnie és ezáltal olcsóbb is. Az elmúlt hónapokban a Stellantis elnöke, John Elkann és a Renault vezérigazgatója, Luca de Meo is felszólalt az ötlet mellett. A felvetés szerint az igazán kisméretű autók az európai szabályozások miatt nem voltak eddig profitábilisak.

Elkann nemrég azt nyilatkozta, hogy Európának szüksége van a saját "kei carjaira", azaz a japánhoz hasonló kicsi, kompakt városi járművekre, amelyekre más szabályok vonatkoznak a kisebb motorjuk miatt, ezzel együtt az adózás is másképpen működik az esetükben. Elkann "e-car"-nak nevezte az ötletet egy torinói megbeszélésen és hozzátette:

Nincs magyarázat arra, hogy ha Japánnak lehetnek kei carjai, amik [ott] a piac 40 százalékát teszik ki, akkor Európában ne lehetne e-car.

A kei carok nagyon népszerűek Japánban. (Kép forrása: Nissan)

Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója is hasonlóan beszélt az ötletről. Bár de Meo bejelentette távozását a cégtől, a gyártó fenntartja az ötletet. Francois Provost, a gyártó PR vezetője azt mondta:

A kisautók egy igen növekvő szegmens, amit jelenleg nem lehet és nem is szabad figyelmen kívül hagyni.

Jönnek a kínaiak

A kínai gyártók eddig a nagyobb EV-kre fókuszáltak Európában is, de a kisebb modellek is lassan érkezgetnek. A BYD Dolphin Surf például alig egy hónapja jelent meg, alig 8 millió forint értékű kezdőárral, miközben olyan extrákat tartalmaz, mint a forgatható képernyő és a párásodást gátló tükrök. A hasonló méretű Renault 5-ös például 2 millió forinttal drágábbról indul, hasonló felszereltséggel. Éppen emiatt az eruópai gyártók új megoldásokat keresnek, hogy növeljék az eladásokat, miközben megfelelnek az EU-s előírásoknak. Flavien Neuvy, a Cetelem elemzője szerint:

A piac 20 százalékkal alacsonyabban van 2019-hez képest, vagyis nincs elég autó mindenkinek, miközben jönnek a kínaiak.

Bár a kisautók jelenleg a piac alig 5 százalékát teszik ki, 1980-ban majdnem minden második autó innen származott, így egy kisebb nyomással újra népszerűek lehetnek. Az S&P Global szerint 2030-ra 600 ezer is lehet az éves kisautók eladása, ami a piac negyedét is jelentheti.

A BYD Dolphin Surf. (Kép forrása: BYD)

Az EU szabályai költségesek

A gyártók lobbija főleg az Európai Unió Általános Biztonsági Szabályozások 2 (GSR2) törvényeit célozzák, mivel ez a szabály követeli a márkáktól többek között az oldalsó légzsák, ébrenlétfigyelő-rendszer, sávelhagyásra figyelmeztető- és egyéb szoftverek beépítését. Az ilyen szabályozások 850 és 1400 euró közötti költséget jelentenek a gyártók számára autónként, ami persze aztán a végfelhasználókon csattan. A márkák szerint kisautók esetében nincs szükség bizonyos rendszerekre és egy teljesen új kategória, az M0 bevezetését szorgalmaznák.

Az ötletet egyelőre felülvizsgálják, illetve azt is, hogy valóban igazak-e a gyártók állításai az ilyen autókkal kapcsolatban. Az is kérdéses, hogy az ilyen "e-car"-ok valóban versenybe szállhatnak a kínai autókkal népszerűségben, biztonságban vagy épp teljesítményben. Matthew Avery, az Euro NCAP egyik vezető igazgatója szerint a kisautókban ugyanúgy fontosak a fent felsorolt biztonsági jellemzők. Avery azt is elmondta, hogy az Európába importált kínai autók sorra kapják az ötcsillagos értékeléseket a tesztelő cégtől, mivel vannak legalább olyan biztonságosak, mint az európai társaik. Azt is megjegyezte, hogy a flottában gondolkozó cégek nem akarnák öt csillag alá adni a rendeléseiket, egy kisautó viszont, ami nincs szerelve a fenti szfotverekkel, aligha kapná meg ezt az értékelést.

Ha akarják, létrehozhatnak egy új specifikációt a biztonsági szabályozások miatt. A mi munkánk viszont, hogy megmondjuk, hogy az egyik autó biztonságosabb, mint a másik.

Emmanuel Bret, a BYD franciaországi helyőrségének vezetője szerint a vásárlókra kéne bízni a döntést, mekkora méretú autót vesznek. A cég továbbra is olyan autókat fog árulni, tette hozzá, legyenek kicsik vagy nagyok, amelyek megfelelnek az EU szabályainak. Szerinte a döntéshozókat okolni azért, mert nem megfizethető egy gyártó autója, egyszerűen csak "rengeteg kifogás".

Nyitókép forrása: Nissan

 

Forrás: 
Automotive News Europe

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....
2025.12.05
Megpróbált meglépni a járőrök elől egy autós, aki ittasan ült volán mögé. Mint kiderült, ő maga is....
2025.12.05
Megérkezett a hazai márkakereskedésekbe az új Citroën C5 Aircross SUV. A 2026-os Év autója döntős....
2025.12.05
2026-ban az Audi egy igazán különleges jubileumot ünnepel: az öthengeres motor 50. évfordulóját. Ez....
2025.12.05
Tudta, hogy Bécsben már nem csak a templomban lehet beszélgetni egy lelki vezetővel? Toni Faber, a....
2025.12.04
A HangZóna mai vendége Mikesz Csaba a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese....
2025.12.04
Utolsó modellévét valódi újdonsággal indítja a Toyota Corolla, bár szó sincs technológiai....
2025.12.04
Amikor a hőmérséklet csökken, a parkoló autó belseje is gyorsan lehűl. A tárgyak vagy maga a jármű....
2025.12.04
A BMW M Motorsport és a PUMA novemberben, a kínai Chengdu Tianfu International Raceway....
2025.12.04
Első latin-amerikai autós központjának megnyitásával a Porsche megerősíti a márka hosszú távú....