közlekedésbiztonság

Szigorú szabályokra van szükség az önvezetés kiterjesztése előtt

2022.02.04.

Ahogy a Mercedes piacra dobja Európa első 3-as szintű automatizált járműrendszerét, itt az ideje egy EU-s balesetvizsgáló hatóság felállításának.

 

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC – European Transport Safety Council) megismétli az EU közúti baleseteket kivizsgáló hatóság felállítására vonatkozó felhívását. A tanács javaslata szerint ez a szervezet végezne igazságügyi elemzéseket az Európai Unió közúthálózatán automatizált járművekkel történt balesetekről.

A felhívás apropója a Mercedes-Benz néhány héttel ezelőtti bejelentése, miszerint Németországban piacra dobják a „Drive Pilot” rendszert, amely lehetővé teszi az automatizált vezetést akár 60 km/órás sebességgel is a német autópályákon. Ez lehet az első 3-as szintű automatizált vezetési rendszer jóváhagyása Európában. Az ilyen rendszerek bizonyos körülmények között járművezetői felügyelet nélkül is vezethetnek.

Megfelelő autópálya-szakaszokon és nagy forgalom mellett a DRIVE PILOT eleinte a törvényileg megengedett 60 km/h sebességig veszi át a vezetési feladatot (kép: Daimler)

A bevezetendő rendszerre vonatkozó nemzetközi műszaki és biztonsági szabványokat az Egyesült Nemzetek Szervezetének Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) 2020-ban hagyta jóvá. A német nemzeti közúti szabályoknak az ilyen rendszerek bizonyos feltételek melletti használatát lehetővé tevő módosításait még 2017-ben fogadták el. A rendszert azonban még nem hagyták jóvá az egész Európai Unióban, ráadásul több EU-tagállamnak még módosítania kellene a nemzetállami közúti közlekedési jogszabályait.

Frank Mütze, az ETSC automatizálási szakértője megjegyezte:

„Mivel a 3-as szintű rendszerekkel felszerelt járművek piaca gyorsan növekedni fog az elkövetkező években, sürgősen garanciára van szükségünk, hogy kivizsgálják majd azokat az baleseteket, ahol a járművet önvezető rendszer irányította, és ezeket az eredményeket nyilvánosságra is hozzák. Az ENSZ-EGB-nél is jelentős nyomást látunk az ilyen rendszerek megengedett működési sebességének növelése és az automatizált sávváltások lehetővé tétele érdekében. Mindezek olyan tényezők, amelyek drámaian növelnék a lehetséges kockázatokat. Felelőtlenség lenne, ha az Európai Unió és a tagállamok szigorú felügyeleti és vizsgálati rendszer nélkül engedélyeznének jelenleg magas kockázatúnak ítélt rendszereket. Az a tény, hogy ma még nincs adatunk arról, hogy hány baleset történt működésben lévő vezetést segítő rendszerek részvételével. Ez a helyzet tarthatatlanná válik azzal, hogy az automatizált vezetés magasabb szintjére lépünk, és piacra kerülnek ezek a rendszerek.”

Az ETSC egy olyan EU-szintű ügynökség felállítását követeli, amely felügyeli vagy kivizsgálja az automatizált rendszerek érintettségével bekövetkező baleseteket, és közzétesz minden megállapítást a jövőbeni ütközések megelőzése érdekében. Mindemellett kötelezni akarják a gyártókatarra, hogy adjon át minden adatot ennek az uniós ügynökségnek az Európai Unió közútjain, aktív automatizált rendszerek érintettségével bekövetkező összes balesetről, valamint a meglévő 2. szintű vezetési rendszerek érintettségével bekövetkező balesetekről. Az ETSC közvetlen hozzáférést kér az illetékes hatóságok számára az autóban lévő adatokhoz, lehetővé téve a mélyreható, független, igazságügyi szakértői vizsgálatokat.

Az Egyesült Államokban a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület (NTSB - National Transport Safety Board) több olyan balesetet is kivizsgált, amelyekben 2-es szintű automatizált vezetési rendszerek érintettek, és hasznos ajánlásokat fogalmazott meg a gyártóknak. Az Egyesült Királyság jelenleg egy közúti baleseteket vizsgáló hatóság felállításáról tanácskozik.

Az Európai Unión belül a legtöbb hatóság a műszaki összetettség és a jogi akadályok miatt nem fér hozzá automatikusan a járművön belüli adatokhoz a balesetek kivizsgálása során. Hollandia vezető szerepet vállalt az automatizált rendszerek érintettségével bekövetkező balesetek kivizsgálásában, és a közelmúltban kidolgozott egy módszert a járművön belüli adatokhoz való hozzáférésre úgy, hogy ne legyen szükség a gyártó közreműködésére. Az ETSC szerint az EU-nak megfelelő szabályozási felügyeleti rendszert kell bevezetnie az automatizált rendszerek EU-n belüli kiterjesztése előtt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

forrás és kép: ETSC, Daimler

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.16
A legendás gépek birtoklásánál is jobban vágyott arra, hogy létrehozzon egyet. ..
2025.07.16
Sem személyautóból, sem haszonjárműből nem értékesített annyit még az év első hat hónapjában a....
2025.07.16
Kínai megállapodás új lendületet ad a Steyr Automotive-nak – írja az orf.at.   ..
2025.07.16
Megszakította útját egy Bulgáriából Lengyelországba tartó repülőgép Budapesten szerda reggel -....
2025.07.16
Az új CLA iránti jelentős érdeklődés késedelmeket és hosszabb várakozási időt okoz a gyártásban. ..
2025.07.16
Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel....
2025.07.16
Jelentősen csökken a nem működő járművek kijelentésének díja, de csak egy időre - írja a parameter.....
2025.07.16
A Hungarian Business Champions 2025 díjátadó ünnepség keretében Topolcsik Melinda, a Bridgestone....
2025.07.16
A Century szabadidő-autó hátsó utasainak mostantól nem kell aggódnia az illetéktelen tekintetek....
2025.07.16
Jelentősen felfutott a kínai autók értékesítése, 2024-ben 3559 kínai autó talált gazdára. A márkák....