közlekedésbiztonság

Szigorú szabályokra van szükség az önvezetés kiterjesztése előtt

2022.02.04.

Ahogy a Mercedes piacra dobja Európa első 3-as szintű automatizált járműrendszerét, itt az ideje egy EU-s balesetvizsgáló hatóság felállításának.

 

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC – European Transport Safety Council) megismétli az EU közúti baleseteket kivizsgáló hatóság felállítására vonatkozó felhívását. A tanács javaslata szerint ez a szervezet végezne igazságügyi elemzéseket az Európai Unió közúthálózatán automatizált járművekkel történt balesetekről.

A felhívás apropója a Mercedes-Benz néhány héttel ezelőtti bejelentése, miszerint Németországban piacra dobják a „Drive Pilot” rendszert, amely lehetővé teszi az automatizált vezetést akár 60 km/órás sebességgel is a német autópályákon. Ez lehet az első 3-as szintű automatizált vezetési rendszer jóváhagyása Európában. Az ilyen rendszerek bizonyos körülmények között járművezetői felügyelet nélkül is vezethetnek.

Megfelelő autópálya-szakaszokon és nagy forgalom mellett a DRIVE PILOT eleinte a törvényileg megengedett 60 km/h sebességig veszi át a vezetési feladatot (kép: Daimler)

A bevezetendő rendszerre vonatkozó nemzetközi műszaki és biztonsági szabványokat az Egyesült Nemzetek Szervezetének Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) 2020-ban hagyta jóvá. A német nemzeti közúti szabályoknak az ilyen rendszerek bizonyos feltételek melletti használatát lehetővé tevő módosításait még 2017-ben fogadták el. A rendszert azonban még nem hagyták jóvá az egész Európai Unióban, ráadásul több EU-tagállamnak még módosítania kellene a nemzetállami közúti közlekedési jogszabályait.

Frank Mütze, az ETSC automatizálási szakértője megjegyezte:

„Mivel a 3-as szintű rendszerekkel felszerelt járművek piaca gyorsan növekedni fog az elkövetkező években, sürgősen garanciára van szükségünk, hogy kivizsgálják majd azokat az baleseteket, ahol a járművet önvezető rendszer irányította, és ezeket az eredményeket nyilvánosságra is hozzák. Az ENSZ-EGB-nél is jelentős nyomást látunk az ilyen rendszerek megengedett működési sebességének növelése és az automatizált sávváltások lehetővé tétele érdekében. Mindezek olyan tényezők, amelyek drámaian növelnék a lehetséges kockázatokat. Felelőtlenség lenne, ha az Európai Unió és a tagállamok szigorú felügyeleti és vizsgálati rendszer nélkül engedélyeznének jelenleg magas kockázatúnak ítélt rendszereket. Az a tény, hogy ma még nincs adatunk arról, hogy hány baleset történt működésben lévő vezetést segítő rendszerek részvételével. Ez a helyzet tarthatatlanná válik azzal, hogy az automatizált vezetés magasabb szintjére lépünk, és piacra kerülnek ezek a rendszerek.”

Az ETSC egy olyan EU-szintű ügynökség felállítását követeli, amely felügyeli vagy kivizsgálja az automatizált rendszerek érintettségével bekövetkező baleseteket, és közzétesz minden megállapítást a jövőbeni ütközések megelőzése érdekében. Mindemellett kötelezni akarják a gyártókatarra, hogy adjon át minden adatot ennek az uniós ügynökségnek az Európai Unió közútjain, aktív automatizált rendszerek érintettségével bekövetkező összes balesetről, valamint a meglévő 2. szintű vezetési rendszerek érintettségével bekövetkező balesetekről. Az ETSC közvetlen hozzáférést kér az illetékes hatóságok számára az autóban lévő adatokhoz, lehetővé téve a mélyreható, független, igazságügyi szakértői vizsgálatokat.

Az Egyesült Államokban a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület (NTSB - National Transport Safety Board) több olyan balesetet is kivizsgált, amelyekben 2-es szintű automatizált vezetési rendszerek érintettek, és hasznos ajánlásokat fogalmazott meg a gyártóknak. Az Egyesült Királyság jelenleg egy közúti baleseteket vizsgáló hatóság felállításáról tanácskozik.

Az Európai Unión belül a legtöbb hatóság a műszaki összetettség és a jogi akadályok miatt nem fér hozzá automatikusan a járművön belüli adatokhoz a balesetek kivizsgálása során. Hollandia vezető szerepet vállalt az automatizált rendszerek érintettségével bekövetkező balesetek kivizsgálásában, és a közelmúltban kidolgozott egy módszert a járművön belüli adatokhoz való hozzáférésre úgy, hogy ne legyen szükség a gyártó közreműködésére. Az ETSC szerint az EU-nak megfelelő szabályozási felügyeleti rendszert kell bevezetnie az automatizált rendszerek EU-n belüli kiterjesztése előtt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

forrás és kép: ETSC, Daimler

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.04
Az 53-as főúton két kamion és egy traktor ütközött össze, a teherautók kigyulladtak - a rendőrség....
2022.07.04
Az NHTSA amerikai közlekedési hatóság közzétette az első jelentését a vezetéstámogató- és....
2022.07.04
A Hódmezővásárhelyről 13:31-kor Szegedre indult, 33021 pályaszámú vasútvillamos (33021)....
2022.07.04
Egy terepjáró katonai felszereléssel – írja a Stern.   ..
2022.07.04
A robotrendelések ismét megugrottak az első negyedévben az Amerikai Egyesült Államokban, ahogy a....
2022.07.04
PR szakembert igazolt a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatósága: június közepétől Uzoni Eszter....
2022.07.04
- Romániában 23 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az idei első fél évben a....
2022.07.04
A horvát kormány további két héttel meghosszabbított az üzemanyagár-stopot - közölte a kabinet....
2022.07.04
- Megkezdődött szombaton a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) 176. hajózási főidénye: 17 kikötőben....
2022.07.04
A belsőégésű motorok betiltására vonatkozó uniós parlamenti döntést széles körben bírálták a német....