fejlesztés

Tartalmas időtöltés családok számára: a Hyundai Motor kifejlesztette 'szappanosláda' versenyautóját

2020.09.28.

A Hyundai Motor bemutatta azt a Hyundai Soapbox versenyjárművet, amelyet kisgyermekes családok vagy baráti társaságok építhetnek meg együtt. A 'szappanosládát' a Hyundai Motor Europe műszaki központjában (HMETC) dolgozó mérnökök és formatervezők fejlesztették ki, könnyen és olcsón beszerezhető alapanyagok felhasználásával. Mivel a projekttel az volt a Hyundai célja, hogy lehetővé tegye a tartalmas, minőségi időtöltést ügyfelei, családok és baráti társaságok számára, az építési útmutatót szabadon elérhetővé tették az interneten, így a jármű akár otthon is megépíthető.

„Az elmúlt hónapokban megtanultuk értékelni azt az időt, amit családtagjainkkal töltünk együtt. Egy olyan, szórakoztató projektet kívántunk létrehozni, amelyen örömmel dolgozhatnak együtt családtagok vagy baráti társaságok.” – mondta Andreas-Christoph Hofmann, a Hyundai Motor Europe marketingért és termékekért felelős alelnöke. „Fontos volt persze, hogy a Hyundai Soapbox ne kerüljön sokba, ezért mérnökeink úgy tervezték meg a járművet, hogy a hozzávalók könnyen beszerezhetők legyenek bármely barkácsáruházból.”

Tartalmas időtöltés családtagokkal és barátokkal

Most, amikor Európa egyes térségeiben még mindig zárva tartanak az iskolák, a családok pedig a szokásosnál több időt töltenek együtt, a Hyundai felismerte a jelentőségét annak, hogy az emberek tartalmasan töltsék el az időt családtagjaikkal, és létre akart hozni egy olyan projektet, amelyben a szülők és a gyerekek egyaránt örömüket lelik. Mobilitási szolgáltató lévén magától értetődő volt, hogy valami autókhoz kapcsolódót kellene alkotni – így született meg a Hyundai Soapbox gondolata.

A Hyundai szakértői által megtervezett Hyundai Soapbox egy motor nélküli, viszonylag könnyen megépíthető jármű. A HMETC formatervezői és mérnökei a vállalat műhelyében álmodták meg a járművet, majd elkészítettek egy prototípust, hogy lássák, megépíthető-e a szerkezet. A projekt megvalósíthatósága érdekében a HMETC csapata kizárólag olyan alapanyagokkal dolgozott, amelyek egy átlagos barkácsáruházban könnyen beszerezhetők. Külön figyelmet fordítottak az anyagok árára, hogy a projekt megfizethető legyen.

A résztvevő mérnökök és tervezők szerint különösen izgalmassá tette a projektet számukra, hogy a szokásostól eltérő kreativitást követelt meg tőlük.

„Az autóiparban hozzászokunk ahhoz, hogy bizonyos sémákon belül gondolkodjunk, ezúttal azonban nem voltak korlátok” – mondta Thomas Bürkle, a Hyundai Europe Design Center vezetője. „Ebben a projektben szabadjára engedhettük kreativitásunkat és képzelőerőnket.”

Így készült a Hyundai Soapbox

https://youtu.be/F1No0Etj0Z0

A Hyundai Soapbox-ot ugyanúgy tervezték, mint egy hagyományos gépkocsit. Először a mérnökök megépítették a vázat és a futóművet. Aztán a formatervezők elkezdtek vázlatokat készíteni, előbb papíron, majd háromdimenziós, számítógépes modell formájában. Kiválasztottak egyet a számos különböző formaterv közül, majd hozzáfogtak a megépítéséhez. Mindeközben egy külön csapat dolgozott a színeken és burkolatokon.

Az építés során a karosszériát tervező csapat felismerte, hogy eredeti elképzelésük túlságosan bonyolult volt. Olyan, duplán ívelt felületekben gondolkodtak ugyanis, amelyeket átlagos szerszámok és építőanyagok felhasználásával nehéz lett volna megvalósítani. Ezért elölről kezdték a tervezést.

„A Hyundai Soapbox tervezése során fontos szempont volt a megvalósíthatóság.” – mondta Eduardo Ramirez, a HMETC külső formatervező csapatának vezetője. „Nem szerettük volna megnehezíteni a szülők dolgát csak azért, hogy ne kelljen lemondanunk az eredeti elképzelésekről. Amikor túl bonyolulttá vált a dizájn, elengedtük, hátrébb léptünk, és újragondoltuk.”

Amikor létező Hyundai modellekben kerestünk ihletet, egyrészt az egyenes vonalakból, geometrikus formákból építkező '45' tanulmányautó, másrészt a Hyundai 'érzéki sportosság' formanyelve jutott eszünkbe. A '45' adta a fejlesztés általános irányát, illetve a ’szappanosláda’ végső formatervének ihletét. A '45' tanulmányautó egyes részletei jól felismerhetők a Soapbox karosszériafelületének kialakításán, a sík panelektől kezdve az ék alakú sziluettig.

A tervezők kétdimenziós vázlatok alapján építették meg a modellt; a felületek átlós találkozását papírlapok hajtogatásával dolgozták ki. Így született meg a jármű szögletes, geometrikus megjelenése.

„A '45’ tanulmányautó nagyon könnyen megjegyezhető formát kapott. A grafika, az alakzatok beivódnak az emlékezetünkbe.” – mondta Bürkle. „Ezért is gondoltuk, hogy jó kiindulási alap lesz a ’szappanosládához’, hiszen azt szeretnénk, ha a gyerekek felnőtt korukban is emlékeznének arra, milyen is volt a szüleikkel együtt megépíteni a járművet.”

A fejlesztők arra törekedtek, hogy a Soapbox versenyjármű egyszerre legyen egyszerű és előremutató. Hagyományos kormánykerék helyett ezért a Prophecy tanulmány botkormányos kormányművét alkalmazták. A házilagos megvalósíthatóság érdekében azonban a botkormányokat hétköznapi csavarhúzókból alakították ki.

Hyundai Soapbox műszaki adatok

A Hyundai Soapbox fából, fémrudakból, valamint összekötő és rögzítőanyagokból (bilincsek, csavarok) áll. A kerekek talicskáról származnak. Irányítására botkormány szolgál, a fékberendezés egyszerű, mechanikus. A Hyundai környezetbarát mobilitási megoldások iránti elkötelezettségével összhangban a Hyundai Soapbox elsősorban környezetbarát anyagokból, pl. fémből és fából készült.

Noha a ’szappanosládát’ gyermekekre méretezték, az átgondolt fejlesztésnek köszönhetően akár egy felnőtt testtömegét is elbírja.

A HMETC prototípusa élénk sárga színű, ami egyrészt a gyermeki örömöt és optimizmust jelképezi, másrészt tisztelgés a Kona előtt, amelynek egyik bevezetéskori színe éppen a sárga volt.

A Hyundai Soapbox összeszerelt állapotban 1 méter széles és 1,76 méter hosszú. Fontos fejlesztési szempont volt, hogy a versenyjármű elférjen egy átlagos személyautó csomagtartójában, mert így a családok domboldaltól domboldalig szállíthatják a ’szappanosládát’. A végleges szerkezet elfér az i30 kombi csomagtartójában.

A 'szappanosláda' műfajához híven nincs hajtáslánc – vagy ahogy Bürkle fogalmazott, „Az erőforrás maga a gravitáció, a pilóta motivációja, és két lábának az ereje, amint feltolja a szerkezetet a dombtetőre.”

A ’szappanosláda’ vezethető így, azaz egy domboldalon legurulva, vagy egymást is tologathatják benne az ügyfelek – ahogy a HMETC csapat tagjai is tették a tesztelés során.

Noha elméletileg lehetséges volna hajtásláncot vagy motort szerelni a Soapbox-ba, a Hyundai tervezői úgy döntöttek, ragaszkodnak a műfaj eredeti koncepciójához – legalábbis egyelőre.

Teret ad a kreativitásnak és a vezetési élménynek

A Hyundai Soapbox építési útmutatója csupán kiindulási alap: a Hyundai arra bíztatja a szülőket és gyerekeket, hogy bátran módosítsák, kedvük szerint csinosítsák ki saját ’szappanosládájukat’.

És bár a konstrukciót eredetileg kisgyermekes családoknak szánták, tulajdonképpen bárki megépítheti.

„Nem gondolnám, hogy úgy helyes, ha az emberek pontról pontra követik a tervrajzokat, és amikor készen vannak, befejezettnek tekintik a projektet.” – mondta Bürkle. „A gyermekek tele vannak kreativitással és képzelőerővel. Teret kell adnunk ennek a fantáziának.”

Akárhogy alakul is a végeredmény, egy dolog bizonyos: ha ’szappanosládát’ építünk, garantált a vezetési élmény.

Ha szeretné megépíteni saját ’szappanosládáját’, az útmutatást itt megtalálja.

https://www.hyundai.news/eu/brand/hyundai-motor-develops-soapbox-ride/

A Hyundai Soapbox megalkotásában többek között az alábbi személyek vettek részt

Thomas Bürkle – vezető formatervező, a Hyundai Europe Design Center vezetője

Eduardo Ramirez – ügyvezető igazgató, a külső formatervezésért felelős csapat vezetője

Manuel Schoettle – a Soapbox projekt vezető formatervezője

Sven Wittke – a műszaki fejlesztő csapat vezetője

Chloé Zaoui – a Soapbox projekt főmérnöke

Michael Bohl – a modellező csapat vezetője

Tayo Osobu – a színekért és felületekért felelős csapat vezetője

Matthias Uhlig – a CAS csapat vezetője

Armand Nowak – a projekt tervezési és koordinációs részleg vezetője

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.26
Megint autók az Aeroparkban: a Zsiguli dombvidéken felépült Volgai Autógyár termékeiből félszáz....
2020.10.26
Lehet valami egyszerre elegáns és vulgáris? Megfér egy testben az arisztokratikus kifinomultság és....
2020.10.26
Alexander Galaganov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.10.26
Az autóbusz töltőberendezés-gyártóknak és -forgalmazóknak hétfőtől megnyílt a lehetőségük arra,....
2020.10.26
A Kecskeméti Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának munkatársai az állampolgárok....
2020.10.26
Bevezető áron használhatják a villanyautósok az E.ON november 24-től fizetőssé váló elektromos....
2020.10.26
1910-1920. A tömeggyártás kezdete, avagy út a luxustól a szükségesig. A nagy sorozatú termelés....
2020.10.26
Baleset miatt több kilométeres torlódás alakult ki az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető....
2020.10.26
A világ vezető környezetbarát prémium autógyártója, az Európában immáron 80%-ban (Nyugat-Európában....
2020.10.26
Magyarország területén a 2020. október 22-én 0 órától 2020. október 25-én 24 óráig a rendőrök 148....