fejlesztés
„Az elmúlt hónapokban megtanultuk értékelni azt az időt, amit családtagjainkkal töltünk együtt. Egy olyan, szórakoztató projektet kívántunk létrehozni, amelyen örömmel dolgozhatnak együtt családtagok vagy baráti társaságok.” – mondta Andreas-Christoph Hofmann, a Hyundai Motor Europe marketingért és termékekért felelős alelnöke. „Fontos volt persze, hogy a Hyundai Soapbox ne kerüljön sokba, ezért mérnökeink úgy tervezték meg a járművet, hogy a hozzávalók könnyen beszerezhetők legyenek bármely barkácsáruházból.”
Tartalmas időtöltés családtagokkal és barátokkal
Most, amikor Európa egyes térségeiben még mindig zárva tartanak az iskolák, a családok pedig a szokásosnál több időt töltenek együtt, a Hyundai felismerte a jelentőségét annak, hogy az emberek tartalmasan töltsék el az időt családtagjaikkal, és létre akart hozni egy olyan projektet, amelyben a szülők és a gyerekek egyaránt örömüket lelik. Mobilitási szolgáltató lévén magától értetődő volt, hogy valami autókhoz kapcsolódót kellene alkotni – így született meg a Hyundai Soapbox gondolata.
A Hyundai szakértői által megtervezett Hyundai Soapbox egy motor nélküli, viszonylag könnyen megépíthető jármű. A HMETC formatervezői és mérnökei a vállalat műhelyében álmodták meg a járművet, majd elkészítettek egy prototípust, hogy lássák, megépíthető-e a szerkezet. A projekt megvalósíthatósága érdekében a HMETC csapata kizárólag olyan alapanyagokkal dolgozott, amelyek egy átlagos barkácsáruházban könnyen beszerezhetők. Külön figyelmet fordítottak az anyagok árára, hogy a projekt megfizethető legyen.
A résztvevő mérnökök és tervezők szerint különösen izgalmassá tette a projektet számukra, hogy a szokásostól eltérő kreativitást követelt meg tőlük.
„Az autóiparban hozzászokunk ahhoz, hogy bizonyos sémákon belül gondolkodjunk, ezúttal azonban nem voltak korlátok” – mondta Thomas Bürkle, a Hyundai Europe Design Center vezetője. „Ebben a projektben szabadjára engedhettük kreativitásunkat és képzelőerőnket.”
Így készült a Hyundai Soapbox
A Hyundai Soapbox-ot ugyanúgy tervezték, mint egy hagyományos gépkocsit. Először a mérnökök megépítették a vázat és a futóművet. Aztán a formatervezők elkezdtek vázlatokat készíteni, előbb papíron, majd háromdimenziós, számítógépes modell formájában. Kiválasztottak egyet a számos különböző formaterv közül, majd hozzáfogtak a megépítéséhez. Mindeközben egy külön csapat dolgozott a színeken és burkolatokon.
Az építés során a karosszériát tervező csapat felismerte, hogy eredeti elképzelésük túlságosan bonyolult volt. Olyan, duplán ívelt felületekben gondolkodtak ugyanis, amelyeket átlagos szerszámok és építőanyagok felhasználásával nehéz lett volna megvalósítani. Ezért elölről kezdték a tervezést.
„A Hyundai Soapbox tervezése során fontos szempont volt a megvalósíthatóság.” – mondta Eduardo Ramirez, a HMETC külső formatervező csapatának vezetője. „Nem szerettük volna megnehezíteni a szülők dolgát csak azért, hogy ne kelljen lemondanunk az eredeti elképzelésekről. Amikor túl bonyolulttá vált a dizájn, elengedtük, hátrébb léptünk, és újragondoltuk.”
Amikor létező Hyundai modellekben kerestünk ihletet, egyrészt az egyenes vonalakból, geometrikus formákból építkező '45' tanulmányautó, másrészt a Hyundai 'érzéki sportosság' formanyelve jutott eszünkbe. A '45' adta a fejlesztés általános irányát, illetve a ’szappanosláda’ végső formatervének ihletét. A '45' tanulmányautó egyes részletei jól felismerhetők a Soapbox karosszériafelületének kialakításán, a sík panelektől kezdve az ék alakú sziluettig.
A tervezők kétdimenziós vázlatok alapján építették meg a modellt; a felületek átlós találkozását papírlapok hajtogatásával dolgozták ki. Így született meg a jármű szögletes, geometrikus megjelenése.
„A '45’ tanulmányautó nagyon könnyen megjegyezhető formát kapott. A grafika, az alakzatok beivódnak az emlékezetünkbe.” – mondta Bürkle. „Ezért is gondoltuk, hogy jó kiindulási alap lesz a ’szappanosládához’, hiszen azt szeretnénk, ha a gyerekek felnőtt korukban is emlékeznének arra, milyen is volt a szüleikkel együtt megépíteni a járművet.”
A fejlesztők arra törekedtek, hogy a Soapbox versenyjármű egyszerre legyen egyszerű és előremutató. Hagyományos kormánykerék helyett ezért a Prophecy tanulmány botkormányos kormányművét alkalmazták. A házilagos megvalósíthatóság érdekében azonban a botkormányokat hétköznapi csavarhúzókból alakították ki.
Hyundai Soapbox műszaki adatok
A Hyundai Soapbox fából, fémrudakból, valamint összekötő és rögzítőanyagokból (bilincsek, csavarok) áll. A kerekek talicskáról származnak. Irányítására botkormány szolgál, a fékberendezés egyszerű, mechanikus. A Hyundai környezetbarát mobilitási megoldások iránti elkötelezettségével összhangban a Hyundai Soapbox elsősorban környezetbarát anyagokból, pl. fémből és fából készült.
Noha a ’szappanosládát’ gyermekekre méretezték, az átgondolt fejlesztésnek köszönhetően akár egy felnőtt testtömegét is elbírja.
A HMETC prototípusa élénk sárga színű, ami egyrészt a gyermeki örömöt és optimizmust jelképezi, másrészt tisztelgés a Kona előtt, amelynek egyik bevezetéskori színe éppen a sárga volt.
A Hyundai Soapbox összeszerelt állapotban 1 méter széles és 1,76 méter hosszú. Fontos fejlesztési szempont volt, hogy a versenyjármű elférjen egy átlagos személyautó csomagtartójában, mert így a családok domboldaltól domboldalig szállíthatják a ’szappanosládát’. A végleges szerkezet elfér az i30 kombi csomagtartójában.
A 'szappanosláda' műfajához híven nincs hajtáslánc – vagy ahogy Bürkle fogalmazott, „Az erőforrás maga a gravitáció, a pilóta motivációja, és két lábának az ereje, amint feltolja a szerkezetet a dombtetőre.”
A ’szappanosláda’ vezethető így, azaz egy domboldalon legurulva, vagy egymást is tologathatják benne az ügyfelek – ahogy a HMETC csapat tagjai is tették a tesztelés során.
Noha elméletileg lehetséges volna hajtásláncot vagy motort szerelni a Soapbox-ba, a Hyundai tervezői úgy döntöttek, ragaszkodnak a műfaj eredeti koncepciójához – legalábbis egyelőre.
Teret ad a kreativitásnak és a vezetési élménynek
A Hyundai Soapbox építési útmutatója csupán kiindulási alap: a Hyundai arra bíztatja a szülőket és gyerekeket, hogy bátran módosítsák, kedvük szerint csinosítsák ki saját ’szappanosládájukat’.
És bár a konstrukciót eredetileg kisgyermekes családoknak szánták, tulajdonképpen bárki megépítheti.
„Nem gondolnám, hogy úgy helyes, ha az emberek pontról pontra követik a tervrajzokat, és amikor készen vannak, befejezettnek tekintik a projektet.” – mondta Bürkle. „A gyermekek tele vannak kreativitással és képzelőerővel. Teret kell adnunk ennek a fantáziának.”
Akárhogy alakul is a végeredmény, egy dolog bizonyos: ha ’szappanosládát’ építünk, garantált a vezetési élmény.
Ha szeretné megépíteni saját ’szappanosládáját’, az útmutatást itt megtalálja.
https://www.hyundai.news/eu/brand/hyundai-motor-develops-soapbox-ride/
A Hyundai Soapbox megalkotásában többek között az alábbi személyek vettek részt
Thomas Bürkle – vezető formatervező, a Hyundai Europe Design Center vezetője
Eduardo Ramirez – ügyvezető igazgató, a külső formatervezésért felelős csapat vezetője
Manuel Schoettle – a Soapbox projekt vezető formatervezője
Sven Wittke – a műszaki fejlesztő csapat vezetője
Chloé Zaoui – a Soapbox projekt főmérnöke
Michael Bohl – a modellező csapat vezetője
Tayo Osobu – a színekért és felületekért felelős csapat vezetője
Matthias Uhlig – a CAS csapat vezetője
Armand Nowak – a projekt tervezési és koordinációs részleg vezetője