kínai autóexport
Korábban a vásárlóknak maguknak kellett intézniük a vámkezelést, és a járművet a kikötőben kellett átvenniük, a magánszemélyek pedig nyilvánvalóan csak márkaszervizekben vásároltak.
„Most először az európai EV-rajongók közvetlenül rendelhetnek új kínai akkumulátoros (BEV) vagy plug-in hibrid (PHEV) járművet, amelyet házhoz szállítunk. Szolgáltatásunk megszünteti az autóimporttal járó bonyodalmakat és nehézségeket” – mondta Jakub Gersl, a China EV Marketplace operatív igazgatója.

A vállalat azt is bejelentette, hogy leállítja az Egyesült Államokba irányuló szállítást, mivel a vámok miatt az eladások erősen visszaestek.
A China EV Marketplace a világ legnagyobb e-kereskedelmi platformjának mondja magát, s kínai elektromos járműveket értékesít. Az üzleti eredmények önmagukért beszélnek: tájékoztatása szerint az idei év első felében közel hétezer újenergiás autót értékesítettek, hatvanhat százalékkal többet, mint a tavaly ugyanebben az időszakban. A növekedést főként a plug-in hibrid modellek eladásai hajtották, mivel ezek nem esnek az EU által kivetett, akár 35 százalékos vámteher alá, amely a tisztán elektromos járműveket (BEV) sújtja.
Érdekesség, hogy a Kínában népszerű EREV (meghosszabbított hatótávú elektromos járművek) gyakorlatilag eltűntek az európai piacról a vámok miatt. Ezek műszakilag BEV kategóriában sorolhatók, mivel a belső égésű motorjuk nem hajtja meg a kerekeket, csupán generátorként működik az akkumulátor töltésére.
A kínai gyártók európai térnyerése látványos: a Jato Dynamics összegzése szerint 2025 májusában a kínai autógyártók 111 százalékkal növelték eladásaikat, és 65 808 járművet regisztráltak, ami az európai értékesítések 5,9 százalékát tette ki. Ez a piaci részesedés több mint kétszerese az előző év májusában mértnek, amikor is 2,9 százalékos részesedést szereztek az európai eladásokból.