Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Ez a legfőbb ok, hogy szeretnek bringázni a magyarok – és ettől félnek a legjobban

2025.09.28.

Miért közlekednek egyre többen kerékpárral Magyarországon? Mit szeretnek benne, és melyek az akadályozó tényezők? Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk az okokat. 

A kerékpározás egyik legnagyobb vonzereje a magyarok számára a szabadság érzése, mert a biciklit az egyik legkötetlenebb közlekedési eszköznek tartják. Különösen a rutinos bringások körében fontos, hogy két keréken haladva nincs menetrend, dugóban araszolás, nem kell parkolóhelyet keresni, és az útvonal is szabadon megválasztható – egyebek mellett ez derült ki a Magyar Kerékpárosklub megbízásából készült országos kutatásból, amely bemutatja, hogyan gondolkodnak a magyarok a kerékpározásról, mi motiválja, és mi tartja vissza őket a mindennapos bringázástól.

Ezért szeretnek kerékpározni a magyarok

A másik fontos tényező, amiért a magyarok kerékpárra pattannak, az olcsóság. Egy bicikli fenntartása jóval kevesebb költséggel jár, és nincsenek nagy összegű, állandó kiadások. Sokaknál lényeges szempont az is, hogy a bringázás jól illeszkedik az egészségtudatos életmódba. 

A kerékpározás szabadságot ad, vélik a magyar bringások

A biciklizés egyúttal biztosítja a rendszeres mozgást is, amivel időt lehet megtakarítani. Ráadásul nemcsak a testi, hanem a mentális egészségre is pozitívan hat, a felszabadultság érzését nyújtja, segít kiengedni a gőzt például egy megterhelő, stresszes nap után. 

Milyen akadályokkal szembesülnek a bringások? 

A kutatás nemcsak a motiváló tényezőket, hanem a visszatartó erőket is feltárta. Kiderült, hogy az egyik legnagyobb akadály a balesettől való félelem – különösen a kezdő és a női kerékpárosok esetében. Úgy érzik, egyre nagyobb a forgalom és a feszültség az utakon, romlik a közlekedési morál, a bringásokat pedig nem kezelik egyenrangú partnerként. 

Aggódnak amiatt is, hogy az autósok nem tartanak megfelelő oldaltávolságot, a bicikliútra parkolnak, vidéken pedig a kamionosokkal szemben nagyon erős a félelem. Mindehhez új nyugtalanító tényezők is társultak az elektromos rolleresek, illetve a kerékpáros és robogós futárok miatt. 

A bringások úgy érzik, nem kezelik egyrangú partnerként őket a közlekedésben

Szintén komoly problémát jelentenek a kerékpárlopások. Mindenki félti a biciklijét, de bizalmatlanok a tárolókkal és lakatokkal szemben, a biztonságos zár pedig nehéz, kényelmetlen. A harmadik legtöbbet említett visszatartó erő az időjárás volt, az egyre gyakoribbá váló szélsőséges időjárási események – erős viharok, extrém hőség – sokakat elrettentenek attól, hogy biciklire üljenek. 

A rossz vagy hiányos infrastruktúra szintén eltántorítja az embereket a kerékpározástól. A bicikliutak gyorsan lepusztulnak – vagy eleve rossz minőségben készülnek el –, nincsenek karbantartva, emiatt akár balesetveszélyessé is válhatnak. Visszatérő probléma az is, hogy a kerékpáros útvonalak gyakran nem logikusan vannak kialakítva, rossz helyen futnak, nincsenek összeköttetésben egymással, vagy egyszerűen a semmibe vezetnek. A biztonságos kerékpárutak vagy kerékpársávok hiánya különösen a kevésbé tapasztalt bringásokat és a családdal tekerőket tartja vissza leginkább. 

Így bicikliznek a nők és a családosok

A kutatásból kiderült az is, hogy a balesettől való félelem a nőkben erősebben jelen van – annak ellenére, hogy a férfiakhoz képest kevesebb balesetet szenvednek. Emiatt a veszélyesnek ítélt útszakaszokat elkerülik, ez viszont hátráltatja őket abban, hogy többször közlekedjenek két keréken. 

A nők jobban tartanak a kerékpáros balesetektől, mint a férfiak

A nők kevésbé szeretnek vonaton bringát szállítani, mert kevés csomagot tudnak magukkal vinni, és megerőltetőnek érzik a bicikli cipelését. A kerékpározással járó testmozgást viszont fontos előnynek tartják, hiszen így időt spórolnak, akárcsak azzal, hogy nincs várakozási idő, mint a tömegközlekedésben. 

A családos bringások számára nagy érték, hogy együtt tekerni közös élmény, az időtöltés a kapcsolódás egy formája, ami ráadásul egészséges is. A forgalmas, veszélyesebb útszakaszokat, a buszsávot érthető módon elkerülik – emiatt kevesebb lehetőségük van a tekerésre –, és a vonaton való kerékpárszállításnak sem hívei, mert gyerekkel és csomagokkal nagyon problémás megoldani. Rövidebb távokon viszont praktikusabbnak tartják a bringát a közösségi közlekedéshez képest. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....