Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Múlt héten túlestünk az őszi óraátállításon, így már délután fél öt előtt lemegy a nap, sokan szürkületben vagy sötétben mennek haza iskolából, edzésről, munkából. Ilyenkor még nagyobb hangsúlyt kap a láthatóság a közlekedésben, hiszen egyre rövidebbek a nappalok, és több időt sétálunk, bringázunk, autózunk rossz látási viszonyok között.
Szemünk retinájában kétféle fényérzékelő sejt található: az úgynevezett csapok nappal, jó fényviszonyok között felelősek a látásért és a színek észleléséért, míg éjszaka, gyenge fényviszonyok között leginkább a pálcikák dolgoznak, amelyek csak fekete-fehér képet adnak.
A sötéthez való alkalmazkodás akár több percet is igénybe vehet. Ilyesmi gyakran előfordulhat, ha a sofőr egy jól megvilágított területről egy gyengébb fényű környezetbe kerül, például egy sok lámpával ellátott, forgalmas útról befordul egy sötét, fás mellékutcába. Ilyenkor a sofőr nehezebb észleli a veszélyeket, a közúti jelzéseket vagy a gyalogosokat.

Sötétben másként működik a látásunk, ezért veszélyesebb ilyenkor közlekedni
Mivel a pálcikák lassabbak a vizuális információk feldolgozásban, a késleltetett átállás miatt ilyenkor kevésbé éles a látásunk, rosszabbul érzékeljük a kontrasztokat, és gyengébb a periférás látásunk a látótér szélein. Mindezek nagy mértékben rontják a sofőrök képességét, hogy gyorsan reagáljanak a változó körülményekre, ami fokozza a balesetek kockázatát. Ezenkívül a hirtelen erős fények – például a szemből érkező kocsik fényszórói – megszakítják a szemünk sötétséghez való alkalmazkodását, ami tovább növeli a vezető reakcióidejét.
A legtöbb gyalogos úgy gondolja, hogy jól látható az autósok számára. Azt feltételezik, hogy ha ők látják az autók fényszóróit, akkor ugyanígy észrevehetőek a sofőröknek. Ez a téves biztonságérzet különösen éjszaka vagy gyenge fényviszonyok között veszélyes, és gyakran balesetekhez vezet. A gyalogosok nem számolnak a vezető rosszabb éjszakai látásával, a gyenge megvilágítással, vagy azzal, hogy a volán mögött ülő nem mindig figyel.
Kevesen gondolnak bele abba is, hogy a gyalogos általában a perifériás látómezőben jelenik meg, ahol a látásélesség és az észlelés gyengébb, ezért szokták gyakran mondani a sofőrök, hogy a gyalogos „a semmiből bukkant elő”.

A gyalogosok általában túlbecsülik, mennyire látják őket az autósok
Sokan azt hiszik, hogy a világos ruha elég feltűnő a sötétben, pedig a kutatások szerint sok esetben még a fehér vagy sárga öltözet is csak akkor válik láthatóvá, amikor már túl késő elkerülni egy balesetet – a sötét ruhás gyalogosok pedig szinte beleolvadnak a környezetükbe. A szürkület különösen veszélyes, mert olyan nagy mértékben csökken a kontraszt, hogy a sajátos fényviszonyok mitt szintén „eltűnhetnek” a közlekedők.
Kutatások szerint a közlekedés legvédtelenebb résztvevői, azaz a gyalogosok és kerékpárosok ötször-hétszer nagyobb eséllyel veszítik életüket közúti balesetben éjszaka, mint nappal. A korlátozott látási viszonyok miatt sokkal nehezebben észlelik őket az autóvezetők, különösen az idősebb sofőrök. Az alapvető és kötelező kellék, a világítás mellett a leghatékonyabb módszer, amely nagy mértékben csökkenti a kockázatot, ha a gyalogosok és biciklisek láthatósági mellényt, illetve fényvisszaverő elemekkel felszerelt ruházatot viselnek.

A lámpa alapvető kellék a bringán, de sokat segít a fényvisszaverő ruházat is
Az sem mindegy, hol találhatók a fényvisszaverő csíkok: az a legjobb, ha a test mozgó részein helyezkednek el: elsősorban a bokán és a térden, gyalogosoknál pedig még a könyök, csukló is megfelelő. Ezek a testrészek folyamatos mozgásban vannak, ami jelentősen fokozza a fényvisszaverő kiegészítők hatásfokát.
Vizsgálatok szerint ezzel a megoldással akár háromszorosára is növelhető az a távolság, ahonnan az autósok felismerik a gyalogosokat és a kerékpárosokat, összehasonlítva a hasonló mennyiségű fényvisszaverő felületet tartalmazó láthatósági mellénnyel.
Nagyon fontos a gyerekeknek már kicsi korukban megtanítani, hogy mennyire fontos a láthatóság a közlekedésben. Mindig legyenek meg a kerékpárjaikon a kötelező felszerelések – lámpák, prizmák –, és érdemes olyan ruhát, táskát választani, amelyeken vannak fényvisszaverő elemek.
Hogy jobban megértsék, miért életbevágóan fontosak ezek a tárgyak, mutassuk meg nekik egy félreeső helyen, mennyit lát egy autós a kivilágítatlan kerékpárosból, gyalogosból, aztán nézzük meg ugyanazt a helyzetet lámpával, illetve láthatósági ruházatban.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!