Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Minden negyedik autós így vezet, pedig ez az egyik legveszélyesebb szokás

2025.09.14.

Vezetés közben mobilozni az egyik legveszélyesebb szokás, mert a telefon lefoglalja a sofőr figyelmét. Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában elmondjuk, mire figyelj. 

Az Európai Unió valamennyi országában, így Magyarországon is tilos vezetés közben kézben tartott mobiltelefont használni, ez a szabályszegés azonban mégis jelentős baleseti okká vált. Rendszeresen találkozhatunk a hazai utakon olyan sofőrökkel, akik a készüléket a kezükbe véve telefonálnak, rosszabb esetben chatelnek vagy a közösségi oldalakat pörgetik. Ezért nemcsak bírság és büntetőpontok járnak, hanem nagyon balesetveszélyes is. 

Nem véletlen, hogy a rendőrség következő országos közlekedésbiztonsági akciójának éppen a vezetés közbeni mobilozás lesz a fókuszában. Szeptember 16. és 22. között országos közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartanak Magyarország közútjain. A rendőrök Magyarország egész területén elsősorban a menet közbeni mobiltelefon-használatot ellenőrzik majd, valamint minden olyan magatartást, amely elvonja a figyelmet a járművezetéstől, és veszélyezteti a közlekedésbiztonságot. 

Olyan, mintha vakon vezetnél

De mi a baj a kézben tartott mobilozással? Az nem szorul különösebb magyarázatra, hogy ha az egyik kezünkben a telefont tartjuk, akkor fizikailag nem tudunk olyan gyorsan és hatékonyan reagálni egy esetleges balesetveszélyes helyzetre. Mivel az egyik kezünk foglalt, nehezebbé válik a kormányozás és más manőverek. De nem ez az egyetlen veszély. 

Mobilos üzenetírás közben szinte egyáltalán nem figyel az útra a sofőr

A vezetés közbeni mobilhasználat megosztja vagy akár teljesen elvonja a sofőr figyelmét az útról, ami jelentősen növeli a közlekedési balesetek kockázatát. Például ha valaki üzenetet olvas menet közben, akár több másodpercre is leveszi a tekintetét az útról, olyan, mintha vakon vezetne. Ennyi idő alatt pedig rengeteg váratlan esemény történhet, amire nem tud reagálni, vagy csak túl későn. 

A balesetek 8 százaléka a telefonok miatt történik

A mobilozó sofőröknél gyakran előfordul, hogy nem vesznek észre közlekedési jelzéseket, későn lépnek a fékpedálra, megfeledkeznek az irányjelzésről, kevésbé haladnak egyenes vonalban, kisebb követési távolságot tartanak, és gyakrabban hoznak meggondolatlan döntéseket. 

Ezek hátterében az áll, hogy a telefonozás nemcsak a szemet, hanem az agyat is lefoglalja – például egy üzenet megírása közben –, lassabb lesz az információfeldolgozás, megnő a mentális terhelés, emiatt romlik a jármű irányítása is. Ez a hatás különösen a fiatal és az idős vezetőknél jelentkezik: előbbiek még nem rendelkeznek elegendő közúti tapasztalattal, utóbbiaknál pedig gyengébb az észlelés és a reakcióidő. 

Bár hazai adatok nincsenek erről, egy 2022-es tanulmány szerint az Egyesült Államokban a közúti balesetek 8 százaléka azért következett be, mert a mobiltelefon elterelte a sofőr figyelmét. Más kutatások szerint a vezetés közbeni mobilhasználat körülbelül négyszeresére növeli a baleseti kockázatot. 

Jelentősen növeli a baleseti kockázatot a vezetés közben kézben tartott mobiltelefon

A magyar autósok körében az egyik leggyakrabban megszegett szabály a telefonhasználatra vonatkozik. A megkérdezett sofőrök csupán 76 százaléka tartja be a mobilozást érintő KRESZ-előírást – derült ki a K&H biztos jövő felméréséből. Ráadásul ez az arány már javulás az egy évvel korábbi 69 százalékhoz képest. Mégis, nagyjából minden negyedik magyar autóssal előfordul, hogy kézbe veszi a telefonját vezetés közben. 

Így csökkentsd a mobil figyelemelterelő hatását

A KRESZ nem tiltja, hogy az autós tartóban lévő telefont nyomogassuk, vagy a kocsi rendszerével összekössük a mobilt, és a központi érintőképernyőn keresztül vezéreljük a zenét vagy a navigációt. Így lehet szabályosan használni a telefont a kocsiban. De fontos tisztában lenni azzal, hogy ezek a tevékenységek legalább annyira elvonják a figyelmet és növelik a balesetveszélyt, mint a kézbe vett mobil használata. 

Inkább indulás előtt állítsd be a navigációt, és válassz egy kedvenc zenelejátszási listát, mert menet közben az a legjobb, ha minimálisra csökkented a zavaró tényezőket. Ebben nagy segítség lehet a „Ne zavarj!” vagy más, kimondottan autózáshoz kitalált telefonos üzemmód, ami csak bizonyos hívásokról és üzenetekről értesít. Ha pedig muszáj telefonálni, használj kihangosítót, de mindenképpen kerüld a böngészést és az üzenetírást. 

 

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.11.13
A Bosch által szállított mágneses gyújtásrendszer fontos volt az első Zeppelin léghajó....
2025.11.13
A Milánói Motorkiállításon mutatta be V3R 900 E-Compressor névre keresztelt tanulmánymodelljét a....
2025.11.13
A vállalati e-autó programban a kínai gyártó termékei a legnépszerűbbek. A BYD típusaiból már több....
2025.11.13
Az elegáns formájú R26 ezüst, piros és fekete színekben pompázik. ..
2025.11.13
November 19-én immár a hetedik alkalommal nyitja meg kapuit a Szeged Business & IT (SzeBIT),....
2025.11.13
A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi....
2025.11.13
Nem véletlenül próbálkoznak a kínaiak is ezzel a technológiával érvényesülni az európai piacokon. ..
2025.11.13
Az a sofőr, aki lakott területen belül 50 helyett 109 km/h-val hajtott, 210 ezer forintos bírságra....
2025.11.13
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025.11.13.....
2025.11.12
A Century egy látványos terepkupéval jelezte a Tokiói Autószalonon, hogy globális márkává válik. ..