Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Minden negyedik autós így vezet, pedig ez az egyik legveszélyesebb szokás

2025.09.14.

Vezetés közben mobilozni az egyik legveszélyesebb szokás, mert a telefon lefoglalja a sofőr figyelmét. Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában elmondjuk, mire figyelj. 

Az Európai Unió valamennyi országában, így Magyarországon is tilos vezetés közben kézben tartott mobiltelefont használni, ez a szabályszegés azonban mégis jelentős baleseti okká vált. Rendszeresen találkozhatunk a hazai utakon olyan sofőrökkel, akik a készüléket a kezükbe véve telefonálnak, rosszabb esetben chatelnek vagy a közösségi oldalakat pörgetik. Ezért nemcsak bírság és büntetőpontok járnak, hanem nagyon balesetveszélyes is. 

Nem véletlen, hogy a rendőrség következő országos közlekedésbiztonsági akciójának éppen a vezetés közbeni mobilozás lesz a fókuszában. Szeptember 16. és 22. között országos közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartanak Magyarország közútjain. A rendőrök Magyarország egész területén elsősorban a menet közbeni mobiltelefon-használatot ellenőrzik majd, valamint minden olyan magatartást, amely elvonja a figyelmet a járművezetéstől, és veszélyezteti a közlekedésbiztonságot. 

Olyan, mintha vakon vezetnél

De mi a baj a kézben tartott mobilozással? Az nem szorul különösebb magyarázatra, hogy ha az egyik kezünkben a telefont tartjuk, akkor fizikailag nem tudunk olyan gyorsan és hatékonyan reagálni egy esetleges balesetveszélyes helyzetre. Mivel az egyik kezünk foglalt, nehezebbé válik a kormányozás és más manőverek. De nem ez az egyetlen veszély. 

Mobilos üzenetírás közben szinte egyáltalán nem figyel az útra a sofőr

A vezetés közbeni mobilhasználat megosztja vagy akár teljesen elvonja a sofőr figyelmét az útról, ami jelentősen növeli a közlekedési balesetek kockázatát. Például ha valaki üzenetet olvas menet közben, akár több másodpercre is leveszi a tekintetét az útról, olyan, mintha vakon vezetne. Ennyi idő alatt pedig rengeteg váratlan esemény történhet, amire nem tud reagálni, vagy csak túl későn. 

A balesetek 8 százaléka a telefonok miatt történik

A mobilozó sofőröknél gyakran előfordul, hogy nem vesznek észre közlekedési jelzéseket, későn lépnek a fékpedálra, megfeledkeznek az irányjelzésről, kevésbé haladnak egyenes vonalban, kisebb követési távolságot tartanak, és gyakrabban hoznak meggondolatlan döntéseket. 

Ezek hátterében az áll, hogy a telefonozás nemcsak a szemet, hanem az agyat is lefoglalja – például egy üzenet megírása közben –, lassabb lesz az információfeldolgozás, megnő a mentális terhelés, emiatt romlik a jármű irányítása is. Ez a hatás különösen a fiatal és az idős vezetőknél jelentkezik: előbbiek még nem rendelkeznek elegendő közúti tapasztalattal, utóbbiaknál pedig gyengébb az észlelés és a reakcióidő. 

Bár hazai adatok nincsenek erről, egy 2022-es tanulmány szerint az Egyesült Államokban a közúti balesetek 8 százaléka azért következett be, mert a mobiltelefon elterelte a sofőr figyelmét. Más kutatások szerint a vezetés közbeni mobilhasználat körülbelül négyszeresére növeli a baleseti kockázatot. 

Jelentősen növeli a baleseti kockázatot a vezetés közben kézben tartott mobiltelefon

A magyar autósok körében az egyik leggyakrabban megszegett szabály a telefonhasználatra vonatkozik. A megkérdezett sofőrök csupán 76 százaléka tartja be a mobilozást érintő KRESZ-előírást – derült ki a K&H biztos jövő felméréséből. Ráadásul ez az arány már javulás az egy évvel korábbi 69 százalékhoz képest. Mégis, nagyjából minden negyedik magyar autóssal előfordul, hogy kézbe veszi a telefonját vezetés közben. 

Így csökkentsd a mobil figyelemelterelő hatását

A KRESZ nem tiltja, hogy az autós tartóban lévő telefont nyomogassuk, vagy a kocsi rendszerével összekössük a mobilt, és a központi érintőképernyőn keresztül vezéreljük a zenét vagy a navigációt. Így lehet szabályosan használni a telefont a kocsiban. De fontos tisztában lenni azzal, hogy ezek a tevékenységek legalább annyira elvonják a figyelmet és növelik a balesetveszélyt, mint a kézbe vett mobil használata. 

Inkább indulás előtt állítsd be a navigációt, és válassz egy kedvenc zenelejátszási listát, mert menet közben az a legjobb, ha minimálisra csökkented a zavaró tényezőket. Ebben nagy segítség lehet a „Ne zavarj!” vagy más, kimondottan autózáshoz kitalált telefonos üzemmód, ami csak bizonyos hívásokról és üzenetekről értesít. Ha pedig muszáj telefonálni, használj kihangosítót, de mindenképpen kerüld a böngészést és az üzenetírást. 

 

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....