Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Mielőtt a kiszállunk az autóból, a lehető legtermészetesebb módon, automatikus mozdulattal nyúlunk a kilincs felé: a sofőr a bal kezével, az anyósülésen helyet foglaló utas a jobb kezével nyitja az ajtót. De arra gondoltál, hogy ez az egyszerű, megszokott mozdulatsor komoly veszélyt jelenthet valaki másra nézve? Igen, ha éppen arra teker egy kerékpáros, súlyos balesetet szenvedhet, ha hirtelen kinyílik előtte egy kocsiajtó. Ezt a baleseti kockázatot képes jelentősen csökkenti a holland ajtónyitási módszer. De mi ez pontosan? Lássuk a részleteket.
A pofonegyszerű megoldás lényege, hogy ne az ajtóhoz közelebb eső kezeddel, hanem a távolabbival nyisd ki a kocsi ajtaját. Ez apró változtatás arra késztet, hogy elfordulj, és hátranézz, így nagyobb eséllyel veszed észre, ha kerékpáros közeledik mögötted.
A városi bringázás egyik tipikus veszélyforrása, amikor váratlanul kinyílik egy parkoló autó ajtaja, és a biciklis már nem tud lefékezni előtte; beleütközik az ajtóba, átesik rajta, vagy hirtelen elrántja a kormányt, ami szintén súlyos balesethez vezethet, különösen akkor, ha mögötte-mellette halad egy autó.
Az Egyesült Királyságban minden évben átlagosan több mint 700 kerékpáros sérül meg figyelmetlen ajtónyitás miatt, ketten pedig nem élik túl a balesetet. Ezért nagyon fontos a kocsi ajtajának körültekintő kinyitása, a holland technika pedig tökéletes erre.
Persze figyelniük kell a bringásoknak is, és érdemes ajtónyitási távolságot tartani a parkoló autóktól. Ám ez nem mindig oldható meg, például szűk belvárosi utcákban, ahol az úttest mindkét oldalán parkolnak. Emellett sokan kellemetlenül érzik magukat, ha az út közepe felé kell behúzódniuk, és a kocsik nehezen tudják megelőzni őket. Ám ez sokkal kisebb probléma, mint ha egy hirtelen kinyíló ajtó miatt baleset történik. Egyébként már a KRESZ sem írja elő, hogy a kerékpárosoknak kötelező szorosan az úttest jobb szélén tekerniük.
Az alábbi leírás részletesen bemutatja, hogyan kell végrehajtani a holland ajtónyitási módszert, mielőtt kiszállnál az autóból.
Bonyolultnak és hosszadalmasnak tűnik, de a gyakorlatban pillanatok alatt lezajlik, csak némi gyakorlás és megszokás kérdése. Ráadásul ez a mozdulatsor nemcsak a bringásokat védi, hanem téged is: ha hirtelen felbukkan egy autó, a holland ajtónyitással megelőzheted, hogy nekiütközzön az ajtónak – például egy szűk utcában –, így nem szakítja le az ajtót, de főleg nem sodor el téged.
A módszer másik nagy előnye, hogy nem kerül semmibe, és nem szükséges hozzá modern technológia. A legújabb vezetéstéstámogató-, gyalogos- és holttérfigyelő rendszerek nagy mértékben növelik a biztonságot, de nem érthetők el minden autóban. A holland ajtónyitást bárki alkalmazhatja, függetlenül attól, hogy milyen idős autót vezet, vagy milyen járműből száll ki. Hatásos segítség, ha egy kis szalagot kötsz az ajtókilincsre, vagy matricát ragasztasz mellé, minden egyes kiszállás előtt emlékeztetni fog arra, mit kell tenned.
Az angolul „dutch reach”-nek nevezett holland ajtónyitási technika több évtizedes múltra tekint vissza. A módszer a hetvenes években született meg Hollandiában, ahol akkoriban még gyakoriak volt a súlyos kerékpáros balesetek. Az országban átfogó közlekedésbiztonsági reformot indítottak, amelyben kiemelt szerepet kapott a gyalogosok és biciklisek védelme. Ennek része volt a speciális ajtónyitás, amely a holland autóvezetők oktatásában is helyet kapott.
Az angol „dutch reach” kifejezést egy amerikai orvos, dr. Michael Charney vezette be 2016-ban, miután egy fiatal kerékpáros halálos balesetet szenvedett egy autó kinyíló ajtaja miatt. A módszer már régóta létezett Hollandiában, de ekkor kapott nevet, és globális figyelmet – Charney önálló weboldalt is létrehozott a témának Dutch Reach Project néven.
Azóta számos országban napirenden van, hogy a holland ajtónyitási technikát beemelik az autósok oktatásba.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!