Anyukám is érteni fogja! - Akkumulátor Akadémia, 3. rész | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! - Akkumulátor Akadémia, 3. rész

2013.12.10.

Az első két részben olvashattunk már haldokló aksikról, bikázásról, megkerestük a kocsinkban az áramforrást, átnéztük a töltés folyamatát. Ha mindez mégsem lenne elég, akkor vásárolnunk kell egy új akkumulátort. De milyet? És hol? És hogyan kerül ki a régi, hogyan kerül be az új?

Aksit az aksiboltból!

http://images.wlap.hu/write/userimages/kepek/103/77/akkumulator.25591.640x480.jpg

Akad itt aksi rengeteg, a hatalmas polcok csak rengenek!

 

Azoknak, akik most kapcsolódnak be, ajánljuk az előző részek áttekintését!: 1. rész; 2. rész.

Egy rendes boltban mielőtt eladnának nekünk egy új akkumulátort, a régit mérőpadra teszik. Ott műszeres, terhelés alatti vizsgálatot végeznek a régi akkumulátoron, és hamar kiderül, hogy kell-e új. Ha már mindenképpen cserélni kell, akkor a szakember fog tudni mutatni legalább 2-3 új akkumulátort, ami passzol az autónkba. Ha autósboltban, vagy bevásárlóközpontban veszünk magunknak akkumulátort, akkor viszont oda kell figyelnünk néhány dologra. Az akkumulátorok sokféle jelzőszámmal rendelkeznek, nézzük át, hogy mik ezek. Fontos, hogy az alábbi 5 tulajdonságnak egyszerre kell stimmelnie, hogy a vásárolt alkatrész méretében, teljesítményében beszerelhető legyen az autónkba.

  • Feszültség: a személygépjárművek 12V-os elektromos rendszerrel rendelkeznek, ilyet válasszunk
  • Indítóáram: ez az adat azt jelzi, hogy indítózáskor rövid ideig mekkora az a maximális áram (Amperben), amit képes leadni
  • Kapacitás: gyakorlatilag töltésmennyiség mutató. Mértékegysége az amperóra (Ah). Ennek a számnak akkor van jelentősége, amikor kisebb terhelés mellett (pl. világítás, rádió, stb...) használjuk az akkumulátort.
  • Méret: a járművekben az akkumulátorok helye gyárilag akkorára van kiképezve, amekkora szabvány szerinti akkumulátornak oda el kell férnie. Mérjük le a régit, mielőtt magunktól újat választunk
  • Pólusok helye: a járműben a saruk éppen akkorára vannak drótozva, hogy a belevaló akkumulátor saruit elérjék a kábelek. Ha fordított akkumulátort sikerül vásárolnunk, akkor gyakorolhatjuk a válogatott káromkodásainkat a kocsi homlokfalára támaszkodva...

Én is csak példából szoktam érteni, úgyhogy: 47Ah; 450A; Jobb; 175*175*190 mm; Sorrendben: kapacitás; indítóáram; pólus elhelyezés; fizikai méret! (A feszültség 12V, ezzel nem tudunk majd mellényúlni.) Leírják még súlyát is (ennek az előbbinek 11 kg), úgyhogy ha ennél kevesebbel szériázunk a konditeremben, akkor elkél majd egy kis segítség.

Biztos, ami biztos...

Jegyezzünk fel minden adatot a régi aksiról, mielőtt vásárolunk. Sokan úgy vannak vele, hogy vesznek egy nagyobb kapacitású akkumulátort: ha már kár, legyen tetemes, akarom mondani, ha már venni kell, veszek egy nagyobbat.

Nem jó ötlet: az autónkat úgy találták ki, hogy a generátor (ami menet közben tölti az akkumulátort) akkorára van méretezve, hogy a gyári akkumulátort fel tudja tölteni. Ha nagyobb akkumulátort veszünk (15-20%-al nagyobb kapacitás) akkor már valószínű, hogy nem lesz elegendő a generátorunk töltőárama. Úgyhogy pl. egy 45 Ah-s aksi helyett legfeljebb 55-58 Ah-s válasszunk – ha már mindenképpen nagyobbat szeretnénk.

Csináld magad

Az új akkumulátort be is kell szerelni. Ehhez egy minimális műszaki érdeklődés szükséges és egy-két egyszerű szerszám. 10-es, vagy 13-as (ún. hatlapfejű) csavarokkal rögzítik a sarukat, ehhez használjunk villáskulcsot. Az akkumulátorokat a tálcához is le szokták rögzíteni valahogyan. Általában ennek a rögzítésnek az oldására is meg fognak felelni az előbbi kulcsok. (Vagy az akkumulátor alsó peremén lesz egy fémlap, vagy fémpántok tartják a helyén.) Régi ki, új be, és mehet vissza a rögzítés. Ha mindent jól csináltunk akkor most már van "energia". Figyelem: a bekötésnél is nagyon ügyeljünk a helyes polaritásra!!

Szerintetek nekem van otthon villáskulcsom, hát nincs!

De van, de van! Az autókhoz mellékelnek szerszámkészletet, amiben - talán nem véletlenül - megtalálható többek között az akkumulátor szereléshez szükséges kulcs is. Lehet, hogy még sosem néztünk a csomagtér rejtett zugaiba? Ha nem találjuk, akkor sem kell kétségbe esni, mert az aksi ki-be szereléséhez nem kell túl profi szerszám. Bármelyik barkácsáruházban találunk a célnak megfelelő, olcsó eszközöket. (Ehhez a művelethez nem kell drága króm-vanádium ötvözetű szerszám.)

Ha nem vagyunk hajlandóak bepiszkolni a kezünket, vannak akár non-stop működő akkusegély vállalkozások. Persze hívhatunk ilyet, mert kétségkívül gyors és szakszerű javítást kapunk, de arra is fel kell készülni, hogy éjjeli-, kiszállási- és egyéb felárakkal kell számolnunk – új járhatunk, mint a későn ébredők a téligumik cseréjével.

Most meg mi van???

Miután kicseréltük az akkumulátort, tapasztalhatunk néhány hibának tűnő jelenséget a kocsinkban. Ez természetes dolog, a járművünk vezérlése elfelejt néhány beállítást, az áramszünet miatt. Tipikusan ilyen az elektromos ablakemelők automata funkciója: nem akarnak menni az ablakok! Semmi gond, mert tanítható: általában azt kell tennünk, hogy teljesen fel, majd teljesen le mozgatjuk az ablakon és mindkét irányban nyomva tartjuk az ablakemelő gombját mikor elérte a véghelyzetet. Ezt még 5-6 másodpercig tartjuk és kész. Az elektromos szervokormányokkal rendelkező autóban (az átlagos korszerű kis- és középkategóriás autók zöme ilyen) kaphatunk még hibaüzenetet a műszerfalra ezzel kapcsolatban.  Itt szintén véghelyzet-tanulási probléma van. Elmúlik, ha a kormányt mindkét véghelyzetbe kitekerjük.

Végül, de nem utolsó sorban

Trash-bin.gifAz akkumulátor tartalmát tekintve erősen környezetszennyező hatású veszélyes hulladék! Olyan mint egy ceruzaelem, csak nagyobb kivitelben. A régi akkumulátorokat vagy a kereskedésben hagyjuk, vagy ha ez nem megoldott, akkor a helyi hulladékkezelő telephelyén adhatjuk le.

Aksicserénél is: Óvatosan!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.19
A járatok törlése megterheli az ausztriai utazókat. Csak az elmúlt 6 napban 1129 késés és közel 100....
2024.07.18
Csehországban az idei első fél évben 774 310 személyautót gyártottak, ami éves szinten 4,9....
2024.07.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.07.18
Várhatóan izgalmasan alakul majd a hétvégi 39. Forma-1-es Magyar Nagydíj vasárnapi futama, melynek....
2024.07.18
A gyorshajtási bírságok is elkerülhetőek lesznek az új eszközzel. ..
2024.07.18
Nőtt a forgalomba helyezett új autók száma júniusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai....
2024.07.18
Látványosan frissült a Cupra Formentor és a Cupra Leon/Leon Sportstourer duó. A plug-in hibrid....
2024.07.18
Az őzek kezdődő párzása miatt óvatosságra, figyelmesebb közlekedésre hívja fel a figyelmet a....
2024.07.18
Ahogy február óta töretlenül, úgy júniusban is a kontinens élmezőnyébe tartozott a magyarországi....
2024.07.18
Megadta a módját a Goodwoodi Sebességfesztiválon való részvételének a Toyota. A márka....