Anyukám is érteni fogja! – Használtautó vásárlás, I. rész | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Használtautó vásárlás, I. rész

2014.01.06.

Az autóvásárlás minden ember (család) életében fontos mérföldkő, legyen szó akár új, akár használt kocsi vételéről.

Az Anyukám is érteni fogja! rovatunkban már megszokottá vált, hogy az autózás egyes kérdéseit úgy járjuk körül, hogy azok számára is érthető és világos legyen, akiknek az autó csak eszköz, szinte szükséges rossz. Új, többrészes sorozatunkban a használtautó vásárlás részleteit boncolgatjuk.

Az új autót vásárlók köre a gazdasági válságot megelőző időszakhoz képest negyedére csökkent, az importőri beszámolók szerint a maradék vásárlóerő pedig a cégek közül kerül ki – magyarul magánszemély alig-alig vásárol új autót, szalonból. Marad tehát a használtpiac, de nagy kérdés, hogy hogyan kell használtautót venni?

Használt - elhasznált

Sokszor szoktam mondogatni, hogy a leggyakoribb hiba, amit elkövethetünk, hogy használtautó címszó alatt elhasznált kocsit vásárolunk. Aztán ott van a bűvös km-óra kérdés: sokan kifordulnak a kereskedésekből, ha meglátják, hogy egy autóban 100.000 km-nél több van. Mindeközben az igazán fontos tényezőkkel az átlagos használtautó vásárló mit sem törődik, pedig a nagy buktatók általában az autó rejtett részein várnak ránk.

Tök mindegy mennyit mutat az órája...

Állapotot, ne a kilométert nézzük!

Sokszor sok helyen olvassuk, hogy amikor másod-, harmadkézből veszünk kocsit, akkor ne a futásteljesítményt nézzük, hanem inkább az autó által mutatott összképet. Mivel sokan nem tudnak mihez viszonyítani, általában az egzakt adat, a kilométeróra állásából indulnak ki. Persze sokat számít egy autónál, hogy mennyit futott, de ez még nem minden. Feltennék egy eldöntendő kérdést.

Melyik autót vennéd meg szívesebben?

  • 5 éves, kb. 45.000 km-es kocsi. A lökhárítók sarkai leverve, a kerekek peremén kisebb deformációk és valami furcsa hang a futómű felől. Láthatóan rövid utakon, főképpen városban használt,

VAGY

  • 8 éves, 200.000+ km-rel, ami láthatóan szép maradt az évek során, kívül-belül jobb állapotú, mint az előző??

Persze millió és egy szempont létezik még, de a csaknem négyszeres futásteljesítmény még nem minden. Évi 25.000 km-t beletekerni egy kocsiba a városban igen nagy kihívás lenne, tehát valószínűsíthetjük, hogy előző gazdája inkább hosszabb utakra használta.

65.000 km! JÖHET! Vagy mégsem?

Mit jelent ez?

A rövid utakon használt járművek – tipikusan a városi használatot értem ezalatt –

  • nem tudtak kellőképpen bemelegedni
  • állandóan alacsony fordulatszámon jár a motorjuk
  • az indítások száma többszöröse lehet egy hosszabb utakra használt kocsiéhoz képest
  • a rossz minőségű városi (budapesti) utakon a futómű igénybe vétele megnövekszik
  • a szűk parkolóhelyek, parkolóházak és nem utolsó sorban a figyelmetlen autós társak miatt a karosszéria kisebb-nagyobb sérüléseiből sokkal többet találunk.
  • a sok araszolgatás miatt sokkal nagyobb igénybevételnek volt kitéve a kuplung, a hűtőventilátor
  • és ha mindez nem lenne elég az akkumulátorok is jobban fáradnak, de ezt már anyukám is érti...

A lényeg, hogy sok egység valójában megkíméltebb a többet futott autóban, mint egy fiatalabb, de kemény életű kocsi esetében.

Ha már cserélek, legyen nagyobb, erősebb

Természetes igényünk, hogy mindig egy kicsit tovább lépjünk. A következő autónk legyen kicsit tágasabb, kicsit gyorsabb. Az autógyárak tesznek róla, hogy legyen miről álmodoznunk, de vigyáznunk kell, hogy ne váljunk a fogyasztói társadalom áldozatává, és itt nem csak önmegtartóztatásról van szó.

Használt kocsi vételekor gondolnunk kell annak fenntarthatóságára is. A költségeket két részben tárgyalnám. Egy nagyobb autón minden nagyobb: többet fogyaszt, nagyobbak a gumiabroncsok, nagyobbak a karosszéria elemek (ha fényezni kell nem mindegy), drágább a biztosítás, drágábbak az alkatrészek, szóval minden drágább hozzá! Gondoljuk át, hogy az előző autónkra mennyit költöttünk és lássunk tisztán: egy annál nagyobb kocsira arányaiban több pénzünk fog rámenni.

Csak egy példa: Apukámnak Anyukámnak és nekem is erre a szezonra új téli gumiabroncsokat kellett beszereznünk. Az ő autóján 195/65 R15 méretű, míg az enyémen 215/55 R16. A két méret között gyakorlatilag csak két lépcső van, de amíg a kisebbik abroncs darabja „csak” 15.000 forintba került, a nagyobbik 31.500 volt – akciósan.

Meglévő hibák azonnali orvoslása

Hiába veszünk a legnagyobb körültekintéssel használt kocsit, a kötelező karbantartás mellett még biztosan lesz néhány dolog, amire költenünk kell. Olyan hibák ezek, amik valahogyan nem akarnak előjönni a vásárlás előtti próbaúton.

Hogy mik ezek a hibák? A következő részt ezzel kezdjük!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.16
Az új A6-os érkezésével elköszönhet a kedvelt Audi szedán. ..
2025.02.16
Metróbuszok és új éjjel-nappali járatok, a külső kerületben élő budapestiek kényelmesebb és....
2025.02.16
A Toyota walesi pilótájának előnye a csapattársával, Kacuta Takamotóval szemben mindössze három....
2025.02.16
Tavaly újra emelkedett azoknak a vasúti baleseteknek a száma, amelyek a vasúttársaságnak fel nem....
2025.02.16
A selejt mennyiségének csökkentését és a gyártási hatékonyság növelését teszi lehetővé az....
2025.02.16
A Ford Ranger 2024-ben immár tizedik egymást követő évben volt Európa legkelendőbb pickupja. 43,6....
2025.02.16
Alagútban sokkal veszélyesebb közlekedni, mint a nyílt úton, ezért fontos tudni a szabályokat és a....
2025.02.16
A Toyota Mobility Foundation a franciaországi Vichy városával összefogásban olyan, több lábon álló....
2025.02.16
Vasárnap hajnalban a Csapról Bécsbe tartó Hortobágy EuroCity (EC 140) a Sóstóhegy megállóhelynél....
2025.02.16
A világ egyik leggyorsabb, legritkább hiperautója a Koenigsegg Jesko. Akkor mégis mit keres porosan....