expo

Év autója a placcon, párttitkár a falon

2021.06.19.

A hetvenes években a BNV termékkínálata már nem fért el a Városligetben, ezért költöznie kellett a vásárnak. Expó nálunk 7. rész

Változó konstrukciók

Az 1972-es rendezvényen az olasz standon megjelent az Év autója, vagyis a 127-es, mellyel a Fiat szakított a farmotorral és a kompakt sebességváltó-differenciálmű blokk a kormányzott első kerekeket hajtotta.

Váltani próbált a Volkswagen is, de kevésbé radikális műszaki változtatással: az 1600-os és a 411-es motorja még hátul volt, de már nem a farban, hanem a padló alatt, így a léghűtéses erőforrások fölött is kialakult némi csomagtér. Az Opel és Ford ragaszkodott a robusztus felépítéshez: a Kadett és Rekord, valamint a vagány és sportos Capri is klasszikus elrendezést kapott, orrmotorja a hátsó kerekeket hajtotta, ezeket a városligeti vásárlátogatók is megcsodálhatták.

VW stand a Vároligetben                             Forrás: Fortepan/Nagy Gyula

Régi bútordarabok

Nem kevésbé volt konzervatív az 1973-as lakberendezési pavilon, melyet a korszaknak megfelelő ülőgarnitúra, szekrénysor lakta be. Túlbuzgó dekoratőr műve lehetett a falra ragasztott másfél méteres Kádár fotó, mert akkoriban már színes fotótapéták díszítették az otthonokat, a gyerekeknél lovacskás, a felnőttszobákban pálmafás kompozíciókkal.

A szabadtéri standon továbbra is a nagy vasak domináltak: emelőkosaras Škoda 706 és tartálykocsi, komplett Rába teherautó és a megszokott Ikarus sor.

Gépkiállítás                              Forrás: Fortepan/Bauer Sándor

Junoszt kontra szabályozó rendszer

Évek óta állandó kiállító volt a Peugeot és a Zsiguli, ekkor debütált a Városligetben a francia 104-es és 204-es, valamint a szovjet 1500-ös modell. A franciák akkor már fronthajtással gyártották új modelljeiket, a szovjetek még a konzervatív iskolát követték, mert az egyszerűbb és strapabíróbb volt.

A szabadtéren a Moszkvicsot és Volga M24-est beárnyékolta az első Zsiguli kombi megjelenése, a szovjet pavilon legnépszerűbb darabja még sem az autók voltak, hanem a hordozható tranzisztoros Junoszt tv.

Miközben a szovjet kiállítás fő helyén egy őskövületnek számító IZS kombi parkolt, az USA pavilonjában két robotember szomszédságában pingpongasztalnyi Chevroletbe szerelve mutatták be az 1973-as észak-amerikai előírásoknak megfelelő kipufogógáz-szabályozó rendszert.

Junoszt tv a szovjet pavilo előtt                  Forrás: Fortepan/ Bojár Sándor

Irány a bulvár

Jellegzetes pillanatokat lehetett megörökíteni a vásáron, hiszen a lehetőséget kihasználva a látogatók is a kiállított tárgyakkal, leginkább autókkal fotózkodtak. A profik sem tétlenkedtek: egy amerikai Century luxuskocsi mellett Pogány Kati manöken pózolt az operatőröknek, akik élvezték a sok nyugati autócsodát és csinos magyar hölgyek látványát. Ilyen képekre buktak az újságok is, így a vásár mindig komoly publicitást kapott, és nem csak gazdasági, hanem bulváros megközelítésben is.

Pogány Katalin manöken az 1973-a BNV-n           Forrás: Fortepan/Bauer Sándor

Propaganda kampány

A BNV-n voltak nemzeti és ágazati pavilonok, utóbbiakban a vegyipari, az alumíniumipar, az elektronikai és gépipar, valamint könnyűipar mutatkozott be. Minden ország alaposan kihasználta a megjelenést azzal is, hogy a nemzeti pavilonokban bemutatta kultúráját, gazdaságát és nem utolsósorban turistalátványosságait.

Állandó visszatérők voltak az európai szocialista és nyugati országok, a legtöbbnek állandó pavilonja volt.

Fokozatosan népesebb lett az autós rész, mert a hétszázezer magyar rendszámos személykocsi messze elmaradt a nyugat-európai átlagtól, így a világmárkák már akkor komoly lehetőségeket láttak a magyar piacban.

Nagy szám volt akkoriban az 1500-as        Forrás: Fortepan/Bojár Sándor

Felvágott Trabi

A népek már nem a csepeli motorkerékpárok standját rohamozták meg, hanem az immár fedett pavilonban bemutatkozó Mercedeseket csodálták reménytelenül, miközben a realitásokat a Trabant-metszet jelentette. a felvágott 601-esen tanulmányozni lehetett a rejtett szerkezeti elemeket, ami oktatási célra megfelelt, de ezzel még nem rövidült le a várakozási idő, mely a Merkúrnál továbbra is négy évnél hosszabb volt.

Trabi demonstráció       Forrás: Fortepan/ Bojár Sándor

Tóbéli csónakok

A bővüléssel egyre inkább szórakoztató jellegűvé vált a kiállítás, több pavilonban vetítettek filmeket, tartottak étel-, és italkóstolókat, olykor divatbemutatókat és termékpremiereket.

A hatvanas évek végén valódi versengés, olykor közelharc volt az apró és ingyenes szuvenírekért, prospektusokért. Utóbbiakért különösen az autógyártók standjainál küzdöttek a látogatók, akik olykor több példányt is elcsentek, majd a felesleget más megszállottakkal csereberélték.

A Városliget előnye volt még a tó, ahol rendszeres csónak-, és kishajóbemutatókat rendeztek, ezekre kis hídon lehetett átsétálni.

Városligeti expó                         Forrás: Fortepan/Kecskés András

Irány az Albertirsai út

Ha lassan is, de bővült a termékkínálat, ami hagyományos helyén már nem fért el, ezért máshova kellett telepíteni a vásárt. 1974-től a BNV Kőbányára, az Albertirsai út 10. szám alatti Vásárvárosba költözött, ahol egyébként 1921 óta tartották a mezőgazdasági kiállításokat, majd utódját, az Országos Mezőgazdasági Kiállítást és Vásárt (OMÉK).

A Hungexpo Magyar Külkereskedelmi Vásár- és Reklámvállalat alá tartozott az 1967-ben alapított Budapesti Nemzetközi Vásárok és Kiállítások Igazgatósága, ami 1992-ig a BNV intézményi hátteréül szolgált.

1974-től Kőbányán a vásár jellege is megváltozott, eltűntek a teljesen nemzeti pavilonok és inkább szakmaivá alakult az expó. A külföldi és vidéki kiállítók szállásigényét szolgálta az 1979-ben felépült 340 ágyas Expo Hotel, melyben konferenciaterem és sajtóközpont is helyet kapott. A nagy hely nagyobb tereket eredményezett, de a kőbányai környezet nem tudott versenyezni a városligeti tópart szépségével és hangulatával.

Kőbányai vásárváros, Ikarus sorral                          Forrás: Fortepan/Bauer Sándor

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.24
A Kínában már jelenleg is kapható modell 2026-ban térhet vissza az Egyesült Királyságba és Európába....
2025.01.24
Magyarországra érkezett az első három Vectron-mozdony a járműflotta megerősítésére és....
2025.01.24
Kínai autó is van az Európában forgalmazott legbiztonságosabb személygépkocsik között, legalábbis....
2025.01.24
Az MVM Mobiliti 300 kilowattos (kW) ultragyors töltői már tíz helyszínen, egyebek mellett....
2025.01.24
Lássuk, milyen szokatlan termékek kerülnek még ki autógyártók kezeiből, gyártósorairól. ..
2025.01.24
Futurisztikus járművet épített a Toyota házi tuningspecialistája, a Modellista. A Concept Zero....
2025.01.24
Kecskemét és Magyarország egésze is sokat fog profitálni az együttműködésből a Mercedesszel, ez a....
2025.01.24
A Peugeot büszkén jelenti be, hogy a 100%-ban elektromos PEUGEOT E-208 és PEUGEOT E-308 végeztek az....
2025.01.24
A sebességtartó automatika ágyazott meg a mai vezetéstámogató rendszereknek ..
2025.01.24
Személyautókban már megszokott és jól bevált vezetőtámogató rendszereket optimalizált....