közlekedésbiztonság

Ennyi az annyi! Csoda nincs!

2013.10.13.

Ha már meg kell állni, nem mindegy, hogy ezt hány méteren belül sikerül abszolválni. Most kiszámoljuk, hogy elméletben mennyi út szükséges a különböző sebességekről való megálláshoz.

Előző cikkünkben részletesen áttekintettük, hogy a féktávolság két szakaszra osztható: reakcióidő alatt megtett útra és a fékútra.

Reakcióidő alatt megtett út

Azt mondtuk, hogy a reakcióidő (az észleléstől a teljes fékhatás kialakulásáig tartó idő) optimális körülmények esetén, átlagosan 1 másodperc. Ezt könnyen távolságra tudjuk átváltani, ha elosztjuk a km/h-ban mért sebességet 3,6-tal.

A városban megengedett 50 km/h sebességgel közel 14 métert teszünk 1 másodperc alatt, tehát ha baj van, ennél a tempónál 14 méterrel közelebb leszünk az akadályhoz, mire lassulni kezd az autó!

Fékút, elméletben

A másik szakaszunk a fékút. Az a távolság, amelyen a járművünk mozgási energiája nullára csökken. Nem fárasztanék senkit a levezetés képleteivel, elégedjünk meg annyival, hogy a fékút képlete:

Fékút képlet.jpgahol "v" a haladási sebesség (m/s-ban!) a fékezés kezdetén, "a" pedig az elérhető legnagyobb átlagos lassulás m/s²-ben.

Fontos látnunk, hogy a fékút hossza a kezdeti sebességgel négyzetesen arányos, tehát, kétszeres sebességhez négyszeres fékút tartozik! 

Foglalkozzunk kicsit bővebben az elérhető lassulással. A lassulás mértéke számos dologtól függ(het), de ha megfelelő műszaki állapotot feltételezünk, akkor elsősorban a gumiabroncsok és az útfelület közötti súrlódási tényező határozza meg, ahogy azt az ABS-ről szóló cikkben már boncolgattuk.

A száraz útviszonyok esetén jellemzően 7,5 m/s² átlagos lassulás érhető el. Ez az érték nedves körülmények mellett 4,5 m/s²-re, havas-jeges úton egészen 1,5 m/s²-re csökken.

Fékút, számokban

A fenti képlet alapján a jelenlegi sebességhatárokhoz tartozó fékutat számoltunk ki száraz és nedves útviszonyokra.

diagram1.jpg

A havas-jeges körülményekre számított elméleti fékutak.

Fékút-havasjeges.png

Azért csak elméleti, mert arra magam is kíváncsi lennék, ahogyan egy jeges autópályán valaki csaknem fél kilométert csúszik. Valószínűbb, hogy nem jut ilyen messzire, mert valami a segítségére siet a lassításban...

Összefoglalva

Emlékezzünk a fenti számokra, és úgy válasszunk sebességet, hogy az aktuális útviszonyok mellett is biztonságosan meg tudjunk állni! Télen, havas-jeges útviszonyok mellett, vizes, nedves útszakaszon (különösen az esőzés kezdetén) csökkentsük le sebességünket, és ha biztonságos körülmények között megtehetjük, alacsony sebességnél végezzünk fékpróbát.

Szóval csak

STOP-ÓVATOSAN.jpg

Forrás: http://tuke.blog.hu/2013/10/11/ennyi_az_annyi_csoda_nincs

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.12.05
Idén tizenkettedik alkalommal hirdette meg abroncsadományozási programját a Hankook Tire....
2023.12.05
A Honda befejezte hagyományos autóinak elektrifikációját, és megtette a következő lépést a plug-in....
2023.12.05
Nyolc év után, napi öt vonatpárral újraindult a vasúti személyközlekedés Szeged és Szabadka között....
2023.12.05
„Az elmúlt időszakban három olyan baleset is történt, ami miatt megint fogjuk a fejünket...pedig....
2023.12.05
Az úton cikázó teherautóra figyelt fel egy férfi Békés vármegyében. Látta, hogy a jármű pótkocsiján....
2023.12.05
Főként délután lehetnek nagyon csúszósak az utak – áll az Országos Meteorológiai Szolgálat kedd....
2023.12.05
A harmadik generációs Leaf állítólag a 2021-es Chill-Out koncepcióból merít majd inspirációt. ..
2023.12.04
Új tudományterület forradalmasíthatja a közlekedést, erről szólt a Bosch Budapest Innovációs....
2023.12.04
A volt Rába gyár területére vonatkozó településrendezési eszközök módosításáról tartottak....
2023.12.04
A csökkenő infláció, az iskolakezdés meghozta az étvágyat a luxusautók iránt. Hiába az egyre romló....