Toyota-Nissan

2023. december 23-án a Nissan és a Honda aláírt egy egyetértési megállapodást, amely egy lehetséges egyesülést készíthetett volna elő. A tárgyalások azonban nem tartottak sokáig, így 2025. február 13-án a vállalatok hivatalosan is befejezték a megbeszéléseket - részben azért is, mert a Nissan ellenezte, hogy a Honda leányvállalatává váljon. Bár a két cég továbbra is együttműködik az elektrifikáció és a szoftveres fejlesztések terén, egy teljes körű egyesülés már nem jöhet szóba.
Az üzlet meghiúsulását megelőzően Akio Toyoda, a Toyota elnöke januárban azt nyilatkozta a CES-en, hogy a Nissan sosem kereste meg a Toyotát egy "szuperfúzióval" kapcsolatosan, és véleménye szerint ez amúgy sem történhetett volna meg, mivel egy ekkora megavállalat létrehozása megsértette volna a monopóliumellenes törvényeket. Most viszont napvilágot látott egy olyan hír, amely szerint a Toyota állítólag felkereste a Nissant a Hondával való kudarcba fulladt egyesülést követően, egy lehetséges szövetséggel kapcsolatosan.

A japán Mainichi Shimbun országos napilap azt állította, hogy egy Toyota-vezető megbeszéléseket folytatott a Nissannal egy potenciális partnerségről. A Nissan nem kívánt nyilatkozni az üggyel kapcsolatosan, a Toyota pedig még vizsgálja a jelentést, mielőtt hivatalos nyilatkozatot adna ki.
A Toyota, amely már ötödik éve számít a világ legnagyobb autógyártójának, már több japán autógyártó cégben is részesedéssel bír. A Subaru 20 százalékát, a Mazda 5,1 százalékát, a Suzuki 4,9 százalékát és az Isuzu 5,9 százalékát is birtokolja, így csak elképzelni tudjuk, hogy milyen bonyolult is lett volna, ha a Toyota részvényeket szerez a Nissanban.

Ivan Espinosa, a Nissan vezérigazgatója a közelmúltban kijelentette, hogy a vállalat nyitott az új együttműködésekre, de a legfontosabb prioritást jelenleg a belső stabilizáció jelenti. A Re:Nissan terv jelentős költségcsökkentő intézkedéseket tartalmaz, mint például 20 ezer munkahely megszüntetése, hét gyár bezárása és a kutatás-fejlesztéses kiadások drasztikus csökkentése. Célja továbbá az alkatrészek komplexitásának 70 százalékos csökkentése és hat darab járműarchitektúra megszüntetése, mindezt az Infiniti luxusmárkába való befektetés folytatása mellett.
Arra a kérdéskörre, hogy a Nissan hogyan került bele ebbe a helyzetbe, Espinosa nemrég azt válaszolta, hogy az egész még 2015-ben kezdődött, amikor Carlos Ghosn volt a cég vezetője. A cél az volt, hogy az éves járműeladásokat 8 millió darabra növeljék a termelésbe és a munkaerőbe történő jelentős beruházások mellett. A 2024-es pénzügyi évben (2024. április 1-től 2025. március 31-ig) az eladások azonban mindössze 3,3 millió járművet tettek ki.
Képek forrása: Motor 1, Nissan
