ICDP

ICDP sikeres kereskedői reakciók a megváltozott fogyasztói szokásokra VII. rész

2016.04.27.

Hogyan lehet online megragadni a potenciális vásárlót és boldog autótulajdonost csinálni belőle? Van-e üzleti szempontból jelentősége a Facebook-nak és más közösségi oldalaknak a gépjármű értékesítés piacán? Ezeket a kérdéseket boncolgatjuk a maratoni cikksorozatunk soron következő, hetedik részében, mely az autóipar online fogyasztói szokásait járja körül.

Az előző részben tárgyalt – egyelőre csak a német Audinál alkalmazott – webchaten túl a gyártók megpróbálnak lépéseket tenni a vásárlók hatékonyabb megszólítása és bevonása érdekében. Fontos kérdés számukra, hogy az új gépjárművel kapcsolatos mindennemű információ megosztása kapcsán vajon milyen eszközök és lehetőségek érik el valóban a célcsoport ingerküszöbét? Néhány gyártó oldalán (a teljes vizsgált spektrum csupán egytizedénél mindkét szegmensben) össze lehet hasonlítani a kiválasztott jármű paramétereit más, hasonló kategóriájú márkáéval. A technikai jellemzők mellett olyan összehasonlítandó tulajdonságokat vonultatnak fel, mint például az erőátvitel, a CO2 kibocsátás vagy a lízing konstrukció. Az angliai oldalakon egyre elterjedtebb ez a lehetőség, és az autómárkák egyértelmű célja ezzel a vevők meggyőzése azáltal, hogy az összehasonlítás révén kihangsúlyozzák saját produktumuk minőségi jellemzőit, a látogatóra bízva ezáltal az előnyök felismerését, és ezáltal elősegítve a döntéseket a vásárlási folyamatban.

Néhány fontos tulajdonság összehasonlítása elősegítheti a vásárló döntését (forrás: toyotaofnorthcharlotte.com)

Vannak még ügyesen alkalmazott eszközök a gyártók által üzemeltetett oldalak kínálatában. Egy középkategóriás márka az Egyesült Királyságban például egy olyan értékelési rendszert vezetett be a honlapján, melyen keresztül a látogatók 10 kategóriában (pl.: kényelem, teljesítmény) 0-10 pont közt tudják súlyozni a preferenciáikat. A vásárló emellett saját kérdéseket is feltehet szöveges formában a konfigurálási folyamat során.

Angliában a Land Rover pedig egy különleges marketing kampányt dolgozott ki, amit a honlapján is megosztott a leendő vásárlóival és a márka iránt rajongó benzingőzös autósokkal. A #Hibernot kifejezés a „hibernálás” (más olvasatban áttelel, téli álmot alszik) és a „nem” szavakból jött össze, és a kampány célja, hogy kinti szabadidős tevékenységekre ösztönözze a meglévő és leendő Land Rover tulajdonosokat… természetesen egy Land Rover bevonásával. A márka erre egy külön weboldalt is összerakott, amin keresztül több mint 300 különböző lehetőséget kínálnak, köztük még olyanokat is, mint például szabad ég alatti grillezés egy celebbel.

#Hibernot kampány az Instagramon – a Land Rovernek bejött ez a húzás

A kutatásban résztvevő ICDP szakembereknek nagyon tetszett ez a módszer, mely újabb, személyre szabott, az internet világából induló, de a tevékenységek megvalósulásán keresztül azon jóval túlmutató, élményekkel teli teret nyit a vásárlók bevonására. Mindezek a szofisztikált módszerek külön-külön ugyan csak néhány százalékkal járulnak hozzá a vásárlók online aktivitásának fokozásához, összességében azonban igen fontos szerepük van abban, hogy azt az érzést keltsék a márka iránt érdeklődő autósokban, hogy bármerre néznek, kedvencük mindenhol ott van. Kétségtelen tehát, hogy az online és offline jelenléten keresztül a vásárlás ösztönzésben is van szerepük, azonban a szakemberek egyöntetű véleménye szerint ennek hozzáadott értékét mérni, számszerűsíteni szinte lehetetlen.

Most pedig nézzük meg, a weboldalak elérése mellett milyen további lehetőségei vannak egy autóipari szereplőnek is a célcsoport virtuális térben történő megszólítására? Az ICDP ezért ebben a kutatásában nemcsak a honlapok teljesítményét vizsgálta, hanem a közösségi média csatornákon való megjelenés hatékonyságát is górcső alá vette. Ezek közül elsősorban a Facebook, Youtube, és Twitter jelenlétet vizsgálták, hiszen ezek azok a legnépszerűbb közösség platformok, melyek világszerte óriási online adatforgalmat generálnak. A vizsgálat ez esetben arra irányult, mennyire precízen kapcsolódnak ezek a csatornák a gyártók weboldalaihoz, és milyen aktivitásokkal segítik elő a potenciális vásárlók megszólítását, bevonását és adott esetben a minden releváns információt tartalmazó, az internetes jelenlét gerincének számító weboldalra terelését.

Egy autóipari szereplő számára is végtelen lehetőséget nyújt a közösségi média, megéri tehát foglalkozni vele

Elsőként – a weboldalak vizsgálatához hasonlóan – az elemzők megnézték az ország specifikus közösségi média profilokat. Az eredmények azt bizonyították, hogy a gyártók legtöbbje foglalkozik ugyan ezzel a témával, de többen inkább csak „csinálgatják”, és a globális márka közösségi média jelenléte mögé bújnak ahelyett, hogy a jóval személyesebb helyi szintű megjelenésekkel operálnának. Ezzel együtt bizakodásra adhat okot, hogy az ország specifikus Facebook oldalak igen magas arányban, 83,3%-ban vannak jelen, a Twittert is 90%-ban használják, és csaknem az összes gyártónak van Youtube csatornája is. Azt természetesen mindegyikük tudja, hogy a weboldal elérhetőségét kötelező feltüntetni ezeken a platformokon is. Ezt meg is teszik, jellemzően az idővonal bal oldalán (az adott közösségi médium adta megjelenési lehetőségnek leginkább megfelelően).

Második lépésként az ICDP arra volt kíváncsi, hogy a honlapokon milyen utalás van elhelyezve az alkalmazott közösségi médiára vonatkozóan. A szakemberek meglepő dolgokra lettek figyelmesek. Több helyen nem jó hivatkozás volt beállítva, nem egy esetben fordult elő, hogy a gombra kattintva ország-specifikus közösségi csatorna helyett a gyártó globális oldala nyílt meg. Az elemzés ugyanakkor egyértelműen igazolta, hogy a gyártók alkalmazzák a „social media” hivatkozásokat, elhelyezik a gombokat a honlapjaikon. A vizsgált márkák csupán 3,3%-ánál nem volt Facebook gomb, illetve 13,3%-uknál hiányzott a Twitter vagy a Youtube kattintási lehetőség. Ez arra enged következtetni, hogy az információszerzés online keresztkommunikációs lehetőségei, és a közösségi médiáról a honlapra történő átirányítás az ország-specifikus oldalakra igenis működik, kisebb fejlesztések, és újabb lehetőségek felkutatása azonban elengedhetetlenek a folyamatos fejlődéshez.

Van egy pár lehetőség, melyekkel érdemes élni az online érvényesüléshez, de egyáltalán nem mindegy, hogy ezek milyen ügyesen vannak összedrótozva

A következő részben tovább elemezzük az autógyártók közösségi média jelenlétét. Aki lemaradt volna, maratoni cikksorozatunk előző részeit ide, ide, ide, ide, ide és ide kattintva olvashatja.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....